Forskallinsarbejde / betonelementer

Da jeg er lidt presset tidsmæssigt (og håndværkerne ligeså) kunne jeg godt tænke mig at vide kompleksisteten i at udføre forskallingsarbejde til støbning af kælder...

Og kan det overhovedet svare sig hvis man kan få leveret beton elementer istedet...? confused Det ville jo være nemmere at få planet ud i den rigtige kote (20 cm over frostfrit) - få gravet en 400 mm bred og 200 mm dyb rende rundt og støbe ud med beton på pladsen og så kommer kælderen som en færdig kasse...?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Øhhhh

Hvad er det egentligt du spørger om?

Hvordan du laver en forskalling til en kælder, eller om det er muligt at få en præfabrikeret kælder hejst ind på stedet?

Jeg vil gætte på det enkleste er enten at støbe i en forskalling eller bygge den op i fundamentblokke og så støbe det ud.
Har man forskallings elementer liggende er det rimelig let for en erfaren murearbejdsmand at sætte forskallingen op.
Ellers vil jeg gætte på det letteste er at grave ud til kælderen. Støbe gulvet, og herefter bygge vægene op i fundamentblokke. Følg anvisningerne for bredde og hvor meget de skal forstærkes med jern.
Når der skal støbes ud i blokkene er det vigtigt at vibrere betonnen.
Der skal også tænkes på afstivning af blokkene under støbningen.

MVH Njord
Citat fra njord

Øhhhh

Hvad er det egentligt du spørger om?


Hvor meget der er at spare ved at støbe selv frem for at få det leveret som færdige elementer.. og ligeledes om det er besværet værd at opsætte forskalling eller fundablokke til at støbe i...? evt leje og opsætte cito stålelementer...?
Normalt bruges elementer ikke i kælderhøjde...

På store element byggerier støbes fundamenterne jo også ellers får du et usammenhængende fundament sad

Som du selv er inde på med Cito-elementer, ville jeg aflevere fundamentstegninger til et forskallingsfirma og få en pris på en forskalling på mål i kassetter - vær opmærksom på at få kassetterne i en str. og vægt du kan håndtere uden kran

Afhængig af dine jordforhold må du så afgøre om du vil have en dobbeltsidig forskalling eller du vil bruge udgravningens kant til den ene side og nøjes med en enkeltsidig forskalling

Der findes mange forskellige udlejere Pascal - Hünnebeck - VMC

Med venlig hilsen

Fladder
Ved at lave kældervægen med en dobbelt forskalling får du den tykkelse på muren du ønsker og ikke den der tilfældigvis er gravet...

Det betyder også at du vil kunne sætte platonplader op på ydersiden meget lettere.

Så holder du fugten væk fra soklen og kælderen bliver meget mere brugbar.

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis