Varmeflytning til andet rum

Jeg har en brændeovn, som giver en del varme, så det bliver altid for varmt i stuen. Brændeovnen ligger ca. 30 cm fra en skillevæg til en kontor, som kunne godt få noget varme.

Jeg tænkte på at lave et hul i væggen og så montere en ventilator der med varmeføler, dvs. hvis det er varme, så går den i gang og flytter varme fra ovnen til kontoret.

Er det en god ide?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jada, men husk den siger lyde!
hej Claus

jeg har forsøgt at øge luftgennemstrømningen mellem brændeovn og kappen ved at montere en tangentialblæser, bygget i et hus osv. Men det gav mig ikke nogen væsentlig effekt. Det larmede ikke meget, men man kunne da høre blæseren svagt. Blæseren er pillet ned igen, da effekten for mig var for lille.
En indsugning i loftet over brændeovnen kunne være en mulighed. På samme måde som den der kendes i forbindelse med genvex anlæg.

MVH Njord
I gamle dage så man ofte at der var isat et par riste, som kunne åbnes og lukkes efter behag, i væggen ind til naborummet, lige bag ved brændeovnen.
Den ene helt nede ved gulvet og den anden oppe under loftet.
Jeg har også set det ifm centralvarmeanlæg, hvor man har villet spare radiatoren i det ene rum.
Gad vide om en sådan anretning ville have nogen effekt mht at få varmen til at brede sig ind i det tilstødende lokale?

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra ClausJul

Jeg har en brændeovn, som giver en del varme, så det bliver altid for varmt i stuen. Brændeovnen ligger ca. 30 cm fra en skillevæg til en kontor, som kunne godt få noget varme.

Jeg tænkte på at lave et hul i væggen og så montere en ventilator der med varmeføler, dvs. hvis det er varme, så går den i gang og flytter varme fra ovnen til kontoret.

Er det en god ide?


Hej..
Det kan godt være en ide.. Men skal der meget varme/luft derind, skal du have en udsugning også.. svært at stoppe luft ind i et rum der er fyldt med luft..;-)
Der vil komme støj og træk... men det kan virke :-)

Mvh Jan J
Du må aldrig suge luft ud af et rum med brændeovn, du skal altid lave overtryk i rummet og derved trykke luften ud i de tilstøddende rum.

hvis du laver uddertryk i rummet resikere du at trække luft ned gennem skorstenen, og derved få røg ind i rummet.
Annonce
Lyder fornuftigt. Hvordan laver man overtryk i et rum

bjarne
Det gør du ved ventilatoren blæser ind i rummet - men brændeovnen arbejder mod dig - den suger luft ud af rummet til tider ret meget

 

bjarnefroslev skrev den 22-11-2021 19:26:37

Lyder fornuftigt. Hvordan laver man overtryk i et rum

Man må da håbe at han har fået løst problemet med sit varmeoverskud, træls hvis det problem har stået ubesvaret siden 2007 😉

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis