Hvorfor filt eller tapet?

Det kan godt være at det er et dumt spørgsmål, men jeg er ved at sætte hus i stand og vil selvfølgelig gerne billigst og nemmest frem til et flot og holdbart resultat. Jeg har rykket tapetet ned og vaskede kalk af loftet og er nu i gang med at fuld spartel, og mit spørgsmål er nu hvorfor sætter man tapet eller filt op? Kan man godt springe over det og bare male oven på spartel arbejdet? Ved ikke om jeg griber det helt forkert an? Men hvordan får jeg nemmeste det bedste resultat når jeg står med et helt råt rum? Håber i kan hjælpe så jeg ikke spilder en masse penge og tid på forkert arbejde.
Væggene der står nu er nogenlunde plan og består af rå puds, med lidt lapninger her og der, loftet er et pudsede loft, hvor der er nogle revner der skal lappes. I det ene rum har jeg vaskede al kalk af loftet, er der en nemmer måde at få flot loft på i de andre rum eller skal forsætte mit vaske arbejde?
Kh Stine
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Stinepigen

Det kan godt være at det er et dumt spørgsmål

Ingen spørgsmål er dumme det er dummere slet ikke at spørge!rolleyes

Der er 3 former:

1. Plastik maling på rå væg (Har absolut ingen erfaring hvad det angår)

2. Tapet som er klart det letteste og billigeste og giver et pænt resultat.

3. Filt / Glasvæv, det giver, synes jeg, det klart flotteste resultat. Det er en dyrer end tapet, men kræver meget arbejde at få sat op og meget tålmodighed hvilket kan gøre det svært for nogen + der skal væv filler på. og til sidst plastik maling ( Har vi herhjemme på væggene )
Men som sagt det klart flotteste resultat.

Med plastik maling mener jeg godt man kan male direkte på rå vægge men du må ikke tage mig på ordet.
Har ingen idé om hvad det kan koste, der vil jeg forslå du gik ned til din lokale farve handler og fik noget professionel rådgivning

Håber det var svar nok.

Mvh
- Christian
Jeg er af en fuldstændig anden opfattelse end Vester. Men det er selvfølgelig det herlige ved et forum. Jeg mener så klart at en pudset væg skal forblive "rå" - dvs. de skader og gamle spartelpletter som måtte være skal væk, og istedet efterfyldes med en gang mørtel af samme type som den oprindelige oppudsning - typisk vil en normal strand- eller bakkemørtel være at foretrække. Herefter kan du male med eks. plastikmaling af en god kvalitet. Det er gjort i eget hus efter nedtagning af gammelt savsmuldstapet, og det har givet væggene et look som følger husets alder (1955).

Endvidere er det meget taknemmeligt at have med at gøre efterfølgende, da det er let at udbedre skader/ huller som måtte komme. Det kan være noget mere besværligt selv at "luse" en lap tapet på hvis denne bliver brudt - vel og mærke uden de kan ses. Med de pudsede vægge er der ikke noget som ens - derfor forbliver det blot patenteret.

Blot min mening.

God arbejdslyst

Mvh
KJ
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tja,

jeg har nu også fuldspartlet mine vægge. OG jeg havde/har for så vidt samme dilemma foran mig. I de fleste rum har jeg valgt at lægge grundpapir og tapet, men mest fordi min kone ikke vil have at der lugter af maling pga. babyen. I de rum hvor jeg har "fået lov" til at male, har jeg indtilvidere lagt grundpapir, og så malet oven på det. Ikke fordi man ikke kan male på en fuldspartlet væg, men fordi det giver en pænere finish, da men dækker (næsten) alle ujævnheder ved at lægge papir.

Jeg har "kun" malet direkte på pudsen i to værelser i stueetagen, og der har jeg valgt at lægge en forankringsgrunder, og så male på den, istedet for at spartle. Men det var nu mest fordi pudsen var så pæn og jævn.

I kælderen er det en helt anden sag. Af hensyn til fugt, må man helst ikke bruge tapet, da det vil falde of, og der er god grubund for svampe bag tapeten, også selvom man bruge anti svampe middel i tapetklisteren. Og maling er (næsten) også udelukket, da man skal bruge diffusionsåbne materialer i en kælder der er så gammel som min. Så jeg har valgt at kalke det værelse der indtil videre er blevet færdigt.
Hej Stine

Nu spurgte du jo egentlig om HVORFOR man sætter væv/tapet op.

Svaret på det er i de fleste tilfælde udseendet.

Tapet på væggene, det giver jo det mønster, som tapetet har.

Væv eller filt giver en struktur henholdsvis glat overflade, som skal males. Samtidig forstærker væv/filt overfladen og "holder" på puds m.v.

Men hvis du har en overflade du er tilfreds med når den er blevet spartlet er der intet i vejen for at du kan male direkt ovenpå det.

Personligt syntes jeg, at det er væsentligt nemmere at arbejde med filt/væv end med tapet, men det tager lidt længere tid og kræver flere arbejdsgange.

I øvrigt skal du huske, at du skal være ekstremt omhyggelig med at få vasket al kalken af loftet inden du begynder at male, ellers vil malingen begynde at skalle af med tiden.

Husk i øvrigt, at købe en god maling, ellers risikerer du at skulle male mindst en gang mere end ellers. En billig maling kan godt være god, men hvis du er i tvivl, så er det i hvert fald ekstremt sjældent at en dyr malig er dårlig.

MVH
Kim

MVH
Kim
Næsten alle de steder jeg har boet har jeg rykket tapetet ned og hvis nødvendigt har jeg fuldspartlet.
Jeg har ikke brugt tapet,filt eller hvad som helst, fordi fuldspartlig skulle gøre det som tapet og filt kan.
For at ikke gentage andre nøjes jeg med at skrive at du skal have en grunder inden du maler.
Jeg har selv brugt Primer, jeg køber her i Århus hos Lavpris Tømmerhandel til ca. 100 for en liter og det kan blandes med 10 liter vand og det kan dække hele rådhuset hvis det var.
Det er tynd væske hvor du bruger en malerkost til smøre på. så kan du male løs ca efter et par timer .så er den ged barberet.
Go fornøjelse

p /p
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også