Stoppet håndvask i køkken

Hejsa...

vasken i køkkenet er godt stoppet. Vi bor på første sal, og har lige fået opvaskemaskine for 3md siden, hvis det betyder noget. Har kigget i vandlåsen men det er ren, så det må sidde længere nede.

Jeg har hældt lidt afløbsrens i 400ml, det var hvad jeg havde men det hjalp ikke noget. (regnede jeg heller ikke med) Opvaskemaskinen pumper vandet op i vasken og det er også træls.

Nogen gode råd til hvad jeg kan gøre? Eller skal der en kloakrenser på?


på forhånd tak....
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Glem afløbsrens, det eneste der dur er en spiral.

MvH,

Bent.
Helt rigtigt

Afløbsrens kan i tilfælde af at det er fedt der er skyld i forstoppelsen, lave dette om til et stof der minder om håndsæbe, og som gør at den eneste løsning der er tilbage er at bruge en spiral eller en prof. rensning.

Det efter min mening eneste rigtige middel må være at bruge en svupper (kamelkys) på et tidligt tidspunkt i forstoppelsen. Kom varmt vand i vasken og husk at holde en våd klud over et eventuelt overløbshul i vasken hvis du skal have det fulde udbytte af svupperen.

Bruger du din opvaskemaskine som "nedstyrtningsskakt" kan du forebygge forstoppelser ved at fjerne så meget fedt fra køkkenredskaberne/tallerkener m.m. som muligt førend at du kommer det i maskinen. Fedtholdige produkter hører til i skraldespanden og ikke i afløbet.

Hilsen
Allan og held og lykke.
Tak for de hurtige svar, og kort:

Det er ikke gammel bygning, 80'erne.

Har prøvet med kogende vand

Køber en svupper i aften og prøver med den

Hvis svupperen ike hjælper må de købes/lånes en spiral, og jeg vender tilbage hvis det ikke virker.smile


Tak igen. Mvh. Miccim
Tja,

du kan sørge for at din opvaske maskine ikke afkøler vandet før den smider det ud. Det meget varme vand er med til at opløse fedt ol. i rørene så de ikke tilstoppes.

Du kan også som tidligere foreslået, være lidt obs på hvad du smider ud i håndvasken og opvaskemaskinen. Det er eks. ok at tørre din tallerken af med et stykke køkkenrulle INDEN du skyller den eller stiller den i maskinen.
Det vil jeg gøre, tak for det...
Jeg ville anvende afløbsrens, sørg for at købe den på perleform - kemisk navn NatriumHydroxyd.
Når du blander den, så husk at brug koldt vand og hæld natriumhydroxyd i tilsidst. Det giver en voldsom varmeudvikling og det er direkte farligt at anvende kogende vand, det vil nemlig eksplodere lige i hovedet på dig.

Du må ikke komme vand ned i natriumhydroxyden, husk det skal være omvendt.. altså vand først og derefter afløbsrensen!!

Brug ca. ½spand vand og en 200-300gram natriumhydroxyd. Hæld i afløbet og lad stå et par timer, gentag om nødvendigt.

Det er ikke din opvaskemaskine der fedter rørerne til, vandet er varmt og fedtet er opløst vha. vaskemidlet, så vær ikke nervøs for det wink

Årsagen til man siger at afløbsrens kan danne kalksæbe er fordi folk har hældt afløbsrens (den på perleform) direkte i afløbet og herefter hældt kogende vand ned til det. Det er at bede om en lille katastrofe, for det første kan eksplosionstrykket der udvikles sprænge rør og for det andet vil natriumhydroxyden gå i forbindelse med fedtstoffet og danne kalksæbe (det var sådan man lavede håndsæbe i gamle dage smile )

Måden at undgå de fedtpropper på er at bruge opvaskemiddel med højt tensidindhold eks.vis Vel Ultra, pas på ikke at bruge Citron Opvask fra Netto, den holder kun fedt og snavs væk fra overflade pga. vandets overfladespænding og så det faktum at langt de fleste bruger varmt vand wink
Og så naturligvis ikke hælde sovs og fedtstoffer direkte ned i vaskens afløb!
Skyller i af i koldt vand uden sæbe i køkkenvasken inden i sætter i opvaskemaskinen, kan dette måske være årsagen til at fedtet sætter sig fast!

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Så for....., her var en som vidste noget om det!

Tak for de værdfuldeoplysninger, det vil jeg lige prøve....:p
vi havde en proffesionel ude og kører en spiral igennem vores afløb. Fra 2 sal og så ned til stuen og ud i kloakken. Det kostede ca 500 kr og tog en halv time. Jeg tror pengene er givet godt ud.
Hvis 1 sal ikke havde været hjemme, så havde vi fået oversvømmelse, da vand fra 2 sal løb ud af håndvasken på 1 sal. da afløbet var stoppet lige under deres lejlighed.
Jeg ville få renset afløbet ordentligt for at være sikker på at der ikke kommer ubehagelige overraskelser. Hvis vand er andre steder end der hvor det skal være, er det rigtig træls.

mvh jan
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis