Justerbar ventilator?

Jeg har købt og monteret en ventilator til vores badeværelse. Det er en Thermex Silent 100 CZ ventilator og skulle med 26db være en af de mest støjsvage på markedet. Alligevel synes jeg den larmer helt vildt! og man kan høre den i soveværelset ved siden af selv med lukket dør. Derfor tænkte jeg på at montere en regulator så jeg kunne regulere omdrejningerne lidt ned så støjen forhåbentligt blev mindre.

Jeg købte en lysdæmper LK Fuga MEK-D 300CR til formålet, men uden held. sad Lysdæmperen blev bare meget varm og ventilatoren kørte slet ikke. Dagen efter har jeg så testet lysdæmperen på en alm. glødepære og der virker den heller ikke. Jeg har måske brændt den af?

Er jeg helt på afveje i mit forsøg på at regulere omdrejningerne ved hjælp af en lysdæmper? confused Hvad skal jeg i stedet bruge? Er der andre forslag til at begrænse støjen fra ventilatoren?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den lysdæmper du har købt er med elektroninsk sikring. den brude virke igen når den har kølet af. 15-20min. ellers er den nok færdig. den kan IKKE bruges til at regulere en motor. håber du har gemt bonnen, så kan du måske få den byttet

Det du skal bruge er en motor reg. Den som jeg plejer at bruge er fra firmaet LS control. Den passer i den alm. fuga stikkontakt dåse, kan klare op til 150W motore og kan fås i hvid, hos næsten alle byggemarkeder og hos alle el mænd.
Desværre koster den 350.-kr + moms og har el nummeret 98 78 000 136
med en afbryder på koster den lidt mere og er 1 nummer større.
den har el nummer 98 78 000 149

El. nummeret kan du bruge hos den alm. el mand. ellers finder han det for dig.
der kan du nok købe den lidt billigere end hos feks. bauhaus.

Jeg selv har kun dårlige erfaringer med div. udsugnings blæsere.. der skal ikke ret meget til før de larmer. hvis den sidder lidt i spænd, hvis væggen ikke er helt lige med røret så selve røret på ventilatoren bliver trykket lidt, hvis man har brugt spændebånd eller strips til en slange og den bare er spændt lidt for meget, eller blot hvis væggen er lidt skæv og man så i sin bedste mening skruer den fast i alle 4 hjørner, samt at vibrationerne fra den så forplanter sig i hele huset. så den kan høres over ALT.

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
Hej.

Der hvor jeg har mulighed for at lave det, plejer jeg bare at sætte en ventil i loftet, og så en kanal ventilator oppe på loftet (Selvfølgelig hvor den er tilgængelig).med dertilhørende hastighedsregulator.

Det giver en dejlig lydløs udsugning, og så har den en MEGET større kapasitet.

Den kan evt supleres med hygrostat som så placeres i badeværelse.

Mvh Philip
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis