6 HK Korsør motor

Hej til alle jer kloge hoveder

Jeg er lige kommet i besiddelse af en 17 fods Holstebro jolle med en "ældre" 6 HK Korsør motor. Motoren er sådan set nem nok at starte, men kan der på en eller anden måde monteres en dynastarter på den, primært for at få strøm til et batteri der skal trække en automatisk lænsepumpe.
Er der nogen der kan hjælpe mig med et svar ?

Med venlig hilsen

Leif Nørby Andersen
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at skulle kloge for meget, vil jeg tro at det bliver en kompliceret øvelse at få bikset en dynastarter på.
Kan du ikke komme til at binde en ganske almindelig generator fra en bil på, med et træk nede fra akslen?

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak, - nu forstår jeg lige pludselig hvorfor der er monteret et kileremstræk på skrueakslen, men er der ikke noget med at akslen skal rotere med en ret høj hastighed for at kunne lave strøm?
Ikke hvis du montere en vekselstrøms generator.
du ka' få drejet et spor i svinghjulet , eller få fat i en remskive som spændes fast på svinghjulet ,skal passe på akslen og fstspændes med møtrikken. du skal sørge for en passende udveksling mellem remskiverne. jeg har en på en fejemaskine og vil evt. måle skivestørrelserne. en generator kan jo ikke starte motoren.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Citat fra Leif Nørby

Tak, - nu forstår jeg lige pludselig hvorfor der er monteret et kileremstræk på skrueakslen, men er der ikke noget med at akslen skal rotere med en ret høj hastighed for at kunne lave strøm?


Det kommer noget an på størrelsen af den monterede kileremskive.
Hvor mange omdr./m. går din fine maskine? Formodentlig ikke meget over 5-600! :-)

Hvis du kigger på din bils remskive og tilhørende generator, kan du danne dig et indtryk af forholdet. en moderne bil går typisk 800 omdr./m. i tomgang med en remskivediamerter på omkring 160 mm til en generatorremskive på ca. 70 mm. I tomgang præsterer den ikke megen ladning og skal vel op på typisk 14-1500 omdr./m. før der sker noget effektivt alt ahængig af motorstørrelse osv.

Problemet er dog montering af kileremmen, idet du er nødt til at skille skrueakslen fra, for at få en ny rem på, hvis ikke du kan komme ind på den anden side af motoren.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for det fyldestgørende svar, - nu vil jeg måle diameteren på den remskive der er sat på skrueakslen, og så vil jeg få fat i en generator, og måle diameteren på dennes remskive, herefter er det så med at finde et klogt hovede der kan regne ud hvor mange omdrejninger der vil komme på generatoren. Du har nok ret i at min 6HK Korsør motor ikke går med retmange omdrejninger i tomgang.
Er der for øvrigt nogen der ved det??
Måske er der nogen der har en motormanual som jeg kan få lot til at kopiere?? det kunne være en god ting.

Med venlig hilsen

Leif Nørby
Vi har en motormanual du kan få kopier af. tror faktisk der i en tidligere tråd er billeder af en motor magen til din, hvor der er monteret en eller anden form for generator
Ved du til gengæld om fabrikken der laver korsørmotoren stadig eksisterer, vi skal nemlig bruge lidt reservedele til vores maskine. ????
Du kan ringe til min Makker på 30238488
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis