Baby stag

Jeg undre mig lidt over det her baby stagconfused. Vi har en Commander 31 med top rig. Når jeg ser på mange andre master uden baby stag, samme vinkel på salling. Topvant samt forreste undervant i samme placeringer som, både og master uden baby stag. Er det muligt at fjerne det eller hva confused
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo en ekstra afstivning af din mast. hvis andre C31 har den skal den jo nok være der, selv om den irriterer når man stagvender. Den har især betydning når du banker ind i store søer forfra. her kommer der store påvirkninger på masten, og staget skal holde masten lige, så søjletrykket ikke krøller den. Du kan måske montere en anordning så det let kan fjernes i stille vejr, og genmonteres i hård vind. undervanterne som står ret tæt på masten har en begrænset virkning og styrke .

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja du har nok ret . Men tager man C31 med 7/8 rig er den uden, men så kommer bagstag nok på spil her. Nå men pyt det bliver på.
7/8 RIGGEN har jo forstaget et stykke nede, og har en langt lettere konisk mast med mindre søjletryk

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Claus Larsen
Jeg har en Alo 28 der er født med babystag og jeg har løst problemet ved at montere 2 ekstra undervanter af samme dimention so de øvrige vanter, så masten holdes stramt på plads. Dvs. at jeg nu har 4 undervanter fra sallingen og ned, på hver side af topstaget. Så kan jeg krumme masten bagover i hårdt vejr. Jeg har ikke mærket nogen negativ indflydelse på sejlegenskaberne, men det er blevet meget lettere at krydse uden genoaen vikler sig om det sk.... babystag.
venlig Hilsen Minalo
Hej Claus Larsen
Mit første indlæg kan misforstås grundet en skrivefejl. Der skal stå "4 undervanter fra sallingen og ned, 2 på hver side af masten", - akurat som på andre både. Jeg har også monteret en agterstag-strammen på agterstaget så det er lettere at justere mastens krumning.
Hej hej Minalo
Hej Minalo

Jamen jeg har jo også 2 undervanter.
Jeg prøver og få en snak enten med John mast eller Selden. Selden findes på mange C31.

Claus
hvis du går ind på www.udkik.dk finder ejerkontakter går til C31 finder du flere personer, som måske var værd at tale med

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs

Jeg har set dem. De fleste C31 sejler med 7/8 rig.

Claus
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis