Beregning af genvex installation

Hejsa

Er der nogle som kender til Genvex installation her på siden ? Har lidt basale spørgsmål....

- Hvilke rum "suger" man normalt i(bad, køkken osv) ?
- Hvilke rum "puster" man i ?
- Ud fra hvilken beregning dimensioneres rør størrelen til ovenstående rum(altså 100-125mm rør og ikkedem fra enheden og ud som fordeler, dem har jeg styr på) ?

Takker !
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Allerførst vil jeg sige at du bør få fat i en ekspert der er vant til at dimensionere sådanne anlæg.

Der udsuges i:

Køkken 20 l/sek
Bad 15 l/sek
Toilet 10 l/sek
Bryggers 10/lsek

Der indblæses i øvrige rum.

Husk mulighed for luftcirkulation ved døre til vådrum.

Dog skal luften udskiftes ½ gang i timen i hele boligen.

Jeg mener man skal holde sig fra 100 mm rør og alt hvad der hedder flexslanger, da luftmodstanden er alt for stor i disse.
Du skal altså også lige være opmærksom på at du ønsker at skabe en cirkulation i dine rum, sådan at det ikke er den lige indblæste luft, du hiver ud igen. Altså skal ind og udblæsning IKKE foregå i samme lokale med mindre der er tale om et meget stort lokale (min 10 meter mellem ind og ud-blæsning).

Personligt, så vil jeg IKKE anbefale at suge i køkkenet hvis du også har en emhætte, da du ellers risikerer at suge fedt og andet lort ind i din genvex. Det kan den ikke klare, så skal du istedet have en model med filtre. Og de skal altså renses.

Herudover, så kig på hvor mange kvm. du har. Har du en del, så skal du holde dig fra 100mm rør. 125mm bør være det mindste, da du ellers vil opleve støj ol.

Og så køb rørene i silvan eller hvor du nu kan få 125 eller 160mm spiralrør billigt. ventilationsfirmaerne tager en BONDEGÅRD for de rør.
Hej

Ifølge bygningslovgivningen skal der være udsug i køkken (20 l/sek), og jeg tror alle moderne anlæg har filtre der skal skiftes med jævne mellemrum.
Citat fra Twist

Og så køb rørene i silvan eller hvor du nu kan få 125 eller 160mm spiralrør billigt. ventilationsfirmaerne tager en BONDEGÅRD for de rør.

Silvan er også røv dyre !! Køb hos fx. lavprisvvs.dk, her får du så leveret materialerne til døren uden at det koster ekstra.

Jeg skal lige nævne, at jeg ikke er involdveret i omtalte firma. Men kun har handlet med dem, med positiv resultat til følge!
Annonce
Syntes en anden ting som er svær at forholde sig til er Nilan vs. Genvex enheder ?

De syntes utrolig ens i hardware konstruktionen med lidt blandede styre funktioner.

Er der en som er at foretrække ?

Jeg har ca 240kvm at ventilere efter gammel bygnings reglement(huset er fra 1880 wink - før byggesjusk, under løbende moderniserng).
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Mit anlæg suger og puster i alle rum, bortset fra køkken og bad hvor der kun er udsugning.
Komfort ventilation ligger på 1/2 gang udskiftning af rummenes luftmasse i timen. Kan ikke huske hvad de er for hastigheder man ikke må komme over før det kan høres som susen. Mit kan udskifte luften i huset op til 2,5 gange i timen, uden støj af betydning. Det er dimensioneret af en prof. Det er også af afgørende betydning hvor ind og udblæsning sidder i de enkelte rum, så selvom jeg også godt kan regne og dimensionere teknisk var det ikke noget jeg skulle i gang med.
Citat fra SlettetBruger-202005

Syntes en anden ting som er svær at forholde sig til er Nilan vs. Genvex enheder ?

De syntes utrolig ens i hardware konstruktionen med lidt blandede styre funktioner.

Er der en som er at foretrække ?



Ja, EXHAUSTO... De er de bedste til systemløsninger, men nok ikke de billigste til denne slags mindre installationer.

Så nu er forvirringen vel total??

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Hej cln

Citat fra cln

Mit anlæg suger og puster i alle rum, bortset fra køkken og bad hvor der kun er udsugning.
.


Jeg mener, at når du suger i alle rum kan dit luftskifte nemt blive for stort, hvis du skal overholde bygningslovgivningen, hvor du skal bortventilere med de antal liter som jeg tidligere har skrevet.

Det kommer selvfølgeligt an på hvor stort dit hus er, og hvor mange vådrum der er.

Hvad siger dit indreguleringsskema fra firmaet som indregulerede luftmængderne?
Citat fra Orla Nautrup

Hej cln



Jeg mener, at når du suger i alle rum kan dit luftskifte nemt blive for stort, hvis du skal overholde bygningslovgivningen, hvor du skal bortventilere med de antal liter som jeg tidligere har skrevet.
Hvad siger dit indreguleringsskema fra firmaet som indregulerede luftmængderne?


Jeg har lavet en styring så jeg kan regulere, eller rettere husets ihc, kan det, trinløst fra 0 til 2,5 gange udskiftning i timen.
Jeg aner ikke hvor mange liter det er i timen, men kan da regne det ud. Jeg ved hvor mange m3 der er i huset og hvor meget luft maskinen kan flytte.
Al indregulering passer og komfort ventilationen er 1/2 gang i timen. 1 gang i timen i perioden 18-21 og når der er folk i bruseren og tilsvarende efterløb.
Jeg mærker ikke anlæget når det køre, kun hvis det ikke, af en eller anden grund, ikke gør. Så er luften straks ringere, så det er noget der duer.
Anlæget er Exhausto.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis