små vindmøller til opvarmning

Hej lav det selv folk.

Jeg går og roder med at opsætte en vindmølle der skal kobles på mit kombifyr

Jeg har et par forskellige møller på tegnebrædtet, og har læst her:
http://www.lr.dk/planteavl/informationsserier/aktuelt/pl_aktuelt_07_104.htm
... at jeg ikke skal dimensionere møllen større end at den højst laver 1/3 til 1/2 af mit årlige strømforbrug.

Jeg skal bruge:

En mølle og
et varmelegeme

møllen er enten:
http://www.procure.dk/moeller.htm
http://www.elfrasolen.dk/Produkter/Windmills/AirXLand.htm
http://www.vindbymiljo.dk/vind_air.html

Airdolphin vil tage en evighed at afskrive:
Møllen ligger på 30k incl moms, og inverteren på 14.500
Så skal den have en RIGTIG mast at stå på. sådan en af metal svejset i trekanter, støbt net i beton og min 12 meter høj. Pris på mast ? Ligemeget, det er bare for stor en udskrivning.

Tilbage har vi Airx, Wg400, Wg400/IIog Wg600.
De laver alle 4 strøm indtil ca 12½ m/s og starter mellem 2,3 og 3,58 m/s, med Wg400 på 2,3 og AirX på 3,58

AirX koster 6700,-
WG400 koster 5600,-
WG400/II koster 6600,- (indeholder et forstærket ladeapparat samt varme)
og WG600 koster 9200,- (indeholder et forstærket ladeapparat samt varme)

Efter at have gransket ydelseskurver og lavet mig et lille regneark er jeg kommet frem til at møllen alene kan betale sig selv på henholdsvis:

AirX: 7,18 år
Wg400: 3,6 år
Wg400/II: 4,2 år
Wg600: 3,7 år

Dette er beregnet på baggrund af en gennemsnitsvind på 10 m/s, dette er urealistisk, men praktisk for at have et beregningsgrundlag
Der er selvfølgelig en del flere ting der skal tages højde for. For eksempel er der minimums/startvinden at tage hensyn til, da den er forskellig for alle 4 modeller (undtagent Wg400 Wg400/II)

Det jeg spørger om er (da jeg nok har lagt mig fast på Wg600)
om der er nogen der har erfaringer med at koble en elektrisk dypkoger på et allerede eksisterende varmeanlæg (kombifyr: brændekedel og oliefyr)
Jeg har tænkt tanken, om der er nogen nødvendighed for at lade møllen lade et batteri, og lade batteriet drive varmelegemet (jeg ved der skal et afladnings-relæ imellem for ikke at skade batteriet) eller om jeg bare kan vælge et varmelegeme der kan æde alle de watt der kommer fra møllen.

Lang smøre, men lad mig høre jeres bud smile

Endjinn


- Endjinn

Sidder og kikker på en elmåler der drejer den forkerte vej rundt :)
82 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa..
Lyder spændende, følger lidt med i hvad du laver :-) ... men tror ikke du med 600w får det til at køre optimalt.. ???
Mvh Jan J
Ja jeg har dårlig miljøsamvittighed hver gang jeg kommer ud og hører den der gamle fyrkeddel der står og banker.

Jeg havde ikke tænkt mig at sætte en inverter på

men hvis al strømmen kan laves om til varmt vand ville jeg være en glad mand.

Jeg vil bare gerne vide om der er nogen forholdsregler jeg skal tage...

om der er nogen der har lavet noget lignende før, og om hvad de har af erfaringer... møller der ikke holder længe nok til at betale sig af... møller der har mange driftsforstyrrelser.


- Endjinn

Sidder og kikker på en elmåler der drejer den forkerte vej rundt :)
Jeg synes det er utrolig spændende, det du der pusler med, og det er noget jeg selv er meget optaget af at finde ud af.
Jeg er kommet frem til at det skal følges op af en form for akkumulator, idet vinde jo blæser som vinden gør.
Jeg vil meget gerne være med i en form for udviklingsgruppe, hvis du synes, det kunne være interessant. I så fald send mig en PM
Det der bekymrer mig mest, er om man kan stole på de oplysninger man får hist samt pist.
Hvornår er det ærlige oplysninger, og hvornår er det salgsgas?
Jeg synes det må være relativt enkelt at styre en 12 /24 volts generator, idet dette system jo findes i millioner af biler, men er er der andre forhold, der gør sig gældende.
Det største problem findes måske i at styre omdrejningerne, ved orkanagtige storme.
Jeg mener ikke man skal kere sig om at levere strøm til elselskaberne, men i stedet lagre sin strøm, og dermed energi, i egen husholdning.
Jeg er selv i gang med at skulle indrette nyt fyringssystem, og overvejer i den forbilndelse solvarme, træpiller, træ, solceller oma. energikilder.
mvh
ktm

mvh
kt,

Med venlig hilsen
ktm

 

vi kan da godt lave en "alternativ energi"-komité

Apropos salgsgas, skal jeg lige indsparke en fodnote.
Den sidste jeg talte med (procure) sagde at de regnede med at pille Wg400-600 af det danske marked til nytår, fordi der skulle komme et nyt lovsæt der forlanger en fuld dokumentation af mastens bæreevne, og at de var sikre på at det ville ødelægge markedet for dem.

Jeg ved ikke om det er en and eller ej, men det betyder at hvis jeg skal have "klampet" min mølle fast på facaden skal det være før nytår wink

endvidere faldt jeg over et link i en anden tråd, men må beklage at møllerne har for stort vingefang til at kunne sættes op uden tilladelse fra kommunen.
http://www.nordjysk-bioenergi.dk/index.asp?DocumentId=138
Rimelig synd fordi der var en RIGTIG fin indtjeningsrate på dem, og her snakker jeg om tilbagebetaling på 2 år og under.


- Endjinn

Sidder og kikker på en elmåler der drejer den forkerte vej rundt :)
Citat fra helja

Hejsa..
Lyder spændende, følger lidt med i hvad du laver ... men tror ikke du med 600w får det til at køre optimalt.. ???
Mvh Jan J


grunden til at jeg kun vælger 600w er at min vvsmand anbefaler ikke at vælge noget større, med det anlæg jeg har...
Han siger at med et 600w legeme og 200l vand buffer, kommer jeg ikke over de 80 grader jeg har som mål (så slår oliefyret ikke fra).

Han sagde endvidere at hvis man bare valgte et legeme det kunne æde ALT hvad møllen kan lave, så kom der bare varme når der var vind og resten af tiden måtte man forlade sig på olie/brænde


- Endjinn

Sidder og kikker på en elmåler der drejer den forkerte vej rundt :)
Annonce
Hej Endjinn og i andre.

Jeg vil give din vvs mand ret. Lav det så simpelt som muligt, dvs. direkte kobling til et varmelegme der sidder i en akkumeleringstank. Varmelegmet skal dog være så stort at møllen ikke stikker af under en orkan da det garenteret vil give havari på møllen/bygning og måske et direkte vingekast.

Vil dog nok selv vælge en større akkumeleringstank. Du skal have den så stor at den ikke begynder at koge HVIS din cirkulationspumpe skulle gå hen og stoppe (ingen 220 volt eller haveri på pumpen). Måske en backuppumpe med automatik parralel der kører på batteri.

Vil direkte fraråde at placere møllen på en bygning hvor der er beboelse da du får en masse støj overført direkte ned i bygningsdelene.

Øh, med leverandørens udmelding, ville jeg selv kraftigt overveje at finde en anden.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg ved ikke om disse kan bruges? www.naturens-energi.dk/ det er vores nabo der sælger dem. Jeg må indrømme at jeg ikke har sat mig ind i sagen.

m.v.h. Thorleif

Bygningssnedker ved den Vejlensiske ådal.
Jeg har sammen med min stedfar selv lavet "mini møller".

Som du også selv er inde på, så er der to større problemer:

1) Møllen skal være stor nok til at det kan svare sig at have den
2) Mållen MÅ ikke være større end at den ikke skal til nabohøring osv.

Uden at gå i dybden med hvad jeg har lavet sammen med min stedfar, så vil jeg da gerne kommentere de "traditionelle" møller en smule:

Først og fremmest så vær opmærksom på at vælge en mølle der kan "dreje ind i vinden". Ellers får du for lidt effekt.
Dernæst, vælg om muligt en mølle der kan producere nok strøm til at dække dit "normalforbrug". Ikke i spidsbelastning, men når ovenen ikke kører, og der bare er "normal" strøm på huset.
Alternativt, så lav en vandbremse. Jeg har selv designet en til vores mølle, og den kostede mig ca. 10 timers arbejde og et par ture til diverse genbrugs jernhandlere. Når møllen producere mere strøm end du skal bruge, så lad den lave varme istedet. Selvfølgelig kan du "bare" tænde for en el patron. Men det ER mere effektivt at lave varmen direkte.
Herudover, så kig lige en gang på dine muligheder for at sælge og tilbagekøbe strøm. For der ER faktisk en lovgivning omkring tilbagekøb af egenproduceret strøm. Det kan derfor godt svare sig at købe et anlæg der producerer eks. 90% af dit årlige behov, ikke kun 30% som det først link anbefaler. Men naturligvis ikke hvis installationsprisen så bliver tilsvarende højere..... Jeg siger bare: Lad være med at regne med at du ikke kan bruge din strøm selv. For det kan du godt under nuværende lovgivning.
hejsa...

Jeg er meget glad for at se at der er flere der er igang med et sådan projekt.

Jeg går i øjeblikket og gør de sidste tegninger færdig til min mølle.

Den får en vinge diameter på 1,95m og skulle gerne kunne yde ca. 1500w.

Grunden til at jeg selv bygger er den at jeg synes det er for dyrt at købe minimøllerne..

Jeg kan se der er flere som gerne vil være en del af udviklingen her. Jeg kunne godt bruge nogle sparings partner da jeg har en stor viden om strøm og spænding og en lille viden omkring arodynamik (selv om jeg er fritids pilot) jeg ved fra mine studier at man maks kan få ca. 50% af vindes energi ud som strøm.

Så mine tanker går lidt i retningen af enten at bruge en Synkron genrator og således lave strøm fra 100 til 1000rpm. eller at bruge en asynkron generator hvor vinden kun driver generatoren op til nominel omdr. tal.

ellers er der den mulighed at tage en generator fra en lastbil og montere nogle vinger på denne. Her styrer man så manetisering strømmen og der ved får man en konstant spænding ud...

Jeg deltager gerne i en lille mølle gruppe hvis folk har lyst. deler også gerne min viden omkring dette.

Pt. sælger Bilka en benzin drevet generator med alt inkl. til 1100kr denne kan meget hurtigt laves om til en mølle..

Dog kigger jeg stadig en del på www.windsave.com denne model koster omkring 20300kr men output fra denne er omkring 1000w.

Bedste vind hilsener

J. Grøndahl
Bilkageneratoren afgiver vel 230 volt?
Det er vel også optimalt, så længe vinden er der og nogenlunde konstant?
Men kvalet er vel at man ikke kan lagre 230 volt vekselstrøm?
Ellers er den ide jo meget besnærende og man kunne jo omgøre den til 12 eller 24 volt, men er man så ikke lige vidt, idet dette jo også medfører et vist tab?

Jeg forestiller mig at en 12/24 volts generator fra et ophugget køretøj må være noget af det letteste at komme billigt til, men man kan næppe sætte vinger direkte på en sådan, idet lejerne ikke er beregnede på en sådan belastning.
Endvidere kan jeg ikke forestille mig at man kan komme op på tilstrækkelig omdr./m til at den vil kunne afgive strøm i nævneværdig grad.
Dvs man skal have en transmission fra vingeakslen til generatoren ala i bilen fra krumtappen til generatoren, hvor man også har en betydelig opgearing. Et svinghjul ville måske ikke være at foragte i denne sammenhæng.
Spørgsmålet er så bare, hvilken transmissionsform man skal bruge.
Et almindeligt kileremstræk vil være det letteste, men måske også tabsgivende. Måske de mere moderne mangesporede fladremme, eller måske bare en gammeldags fladrem?

Så forestiller jeg mig at køre hele strømproduktionen ned i en flok akkumulatorer beregnet til sådant brug.
Et samkøb af sådanne ville måske pynte på prisen?

Harald Nyborg har en ret så kraftig inverter til små penge, og hvis den kan holde til længere tids kontinuerlig drift, er det relativt billigt at klare den side af sagen.

Jeg kan se, at jeg bruger ret meget strøm på at oplyse mit værksted, og det ville være meget nærliggende at bruge "gratis" strøm til lige noget sådant, hvor forbruget ikke varierer alverden, når først man er igang.
Yderligere kunne man ved overproduktion bruge det i sin VVB, der også altid kan aftage strøm.

Det vil alt sammen betyde lidt omlægning af den elektriske installation for at kunne koble om og til, men ikke det vildt store.

Sidder her og hører, hvorledes vinden suser omkring huset uden gavn!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 72 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis