Akku-skruemaskine?

Jeg skal ha mig en akku-skruemaskine af en OK kvalitet - har overtaget et ældre rækkehus og der skal laves en del de næste år!! Der skal bla ydnyttes 1.sal og regner med selv at lave det indvendige. Har egentlig klaret mig med en no-name et par måneder, men den mangler nogle kræfter en gang i mellem. Jeg syntes der er et stort spring mellem fx grøn bosch (1000kr) og de mere proffesionelle maskiner blå Bosch, Makita osv (2000+).

Kan jeg klare mig med en grøn Bosch (fx 14v med Li-batterier) eller vil Í anbefale at æde prisen på en prof? Har læst tidligere indlæg, men mangler at høre erfaringer fra dem med maskiner i mellemklassen.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har købt en Makita 18V LXT udgave. det er med tre gear. slag und alles... Og med LithiumIon batteri.

Jeg købte den hos www.prishammeren.dk og er ganske tilfreds med den...

Jeg er nok typen der stiller store krav til mit grej wink Og Makitaen har ikke skuffet mig.
Tidligere har jeg haft et par forskellige "bedre hobby" maskiner... Men de kan INTET trække sammenlignet med denne.... Den er stærk som en 230V model...

For at holde prisen nede nøjedes jeg med et enkelt batteri. Men det holder også rigtig længe og der er en hurtig lader med... Prisen var holdt på ca 2000,- incl forsendelse..

Jeg ville væølge den samme igen, eller et helt sæt hvis pengene lå i lommen...

MVH Njord
Hej Pilletriller

Jeg kan kun skrive af egen erfaring her.
Jeg havde tidligere en bosch, som holdte i nogle år, men det var kun til lidt møbel samlig og billed ophæng i min gamle lejlighed. Den er så gået i stykker. Da vi nu har købt et hus der kræver noget mere omforandring har vi invisteret i en Dewalt bore/skruemaskine til 2200. UHA hvor den kan !
Det er de bedste penge jeg har ofret i vores hus indtil videre (prøv at forestille hvor mange skruer og lign. den skal igennem med tiden. Jeg tror at de sidste 1000 kr er dumme penge at spare....

Bare mit synspukt.... ;-)

Mange hilsner fra
Missy
Jeg har en grøn Bosch, som kører på 7. år - og den er blevet brugt til montering af flere gipsvægge, hegn osv. udover løbende småopgaver. Batteriet har godt nok tabt noget kapacitet efterhånden (er et ni-cd batteri men dem kan man vist heller ikke få mere) - men alt i alt har det været et rigtigt godt køb, og hvis der havde været to batterier til den havde den nok været noget nær optimal.

Hilsen
Rasmus
Mine erfaringer med "mellemklassen" (grøn Bosch, Black & Decker osv.) er at præcisionen i fremstillingen er væsentligt bedre end lavprisklassen - graringssaven holder sin vinkelindstilling, skruebits kan faktisk skrue skruer i, måleskalaer viser korrekt osv., hvilket bestemt ikke er nogen selvfølge i "power craft"-klassen. Holdbarheden, derimod, er i min erfaring ikke meget bedre - dvs. skal man bruge det mere end "et par gange om året" så slår det ikke til - der skal ordentligt værktøj til.

Nogle af de dårligste køb jeg har gjort har været i mellemklassen, for værktøjet er ikke just billigt, men hvis det stadigvæk ikke holder i længden er pengene alligevel mere eller mindre spildt.

Men det kommer nok an på hvordan man behandler sit værktøj; for mig er det til for at blive brugt, og må ikke være til besvær (unøjagtigt, gå i stykker osv.) - nogle mennesker er sikkert mere nænsomme end mig og nogle mere hårdhændede. Her er man nødt til at kigge lidt indad, måske kan man også klare sig med mindre hvis man gider gøre sig den umage at passe på værktøjet.

MVH Jacob
Hej. Til en opgave som at lave en førstesal, hvor der skal mange store skruer i, kan du ikke nøjes med en Hobbyudgave. For det første kan den ikke trække skruerne ordenligt i. For det andet løber den hurtigt tør for strøm, og for det tredje, er lejerne lavet af plastic, hvor de på prof. er lavet af metal. Og det kan simpelthen ikke holde til krævende opgaver.

Jeg har selv en bosch 14,4 volt prof udgave med 3 batterier. Det er en lækker maskine, og fåes til omkring 2000 kr nu. Så i dit tilfælde ville jeg helt sikkert vælge sådan en.

Hvis du derimod bare skal bruge en til at skrue småskruer i engang imellem. så er en hobbyudgave rigelig fin til dette.

Mvh Carsten, Tømrer
Citat fra Carsten Rasmussen

Hej. Til en opgave som at lave en førstesal, hvor der skal mange store skruer i, kan du ikke nøjes med en Hobbyudgave. For det første kan den ikke trække skruerne ordenligt i. For det andet løber den hurtigt tør for strøm, og for det tredje, er lejerne lavet af plastic, hvor de på prof. er lavet af metal. Og det kan simpelthen ikke holde til krævende opgaver.

Jeg har selv en bosch 14,4 volt prof udgave med 3 batterier. Det er en lækker maskine, og fåes til omkring 2000 kr nu. Så i dit tilfælde ville jeg helt sikkert vælge sådan en.

Hvis du derimod bare skal bruge en til at skrue småskruer i engang imellem. så er en hobbyudgave rigelig fin til dette.

Mvh Carsten, Tømrer



ovennævnte maskine har jeg selv blå bosch gsr14,4ve dens fordel er den har et moment på 75nm og ´klarer nemt karm/tag skruer
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis