termostater der sidder fast

Håber I kan komme med et godt råd

Vi har gulvvarme i størtedelen af vores hus, og de enkelte rum er styret af hver deres termostat. Termostaterne er typiske hvide radiatortermostater fra Danfoss (bruges ikke som følere)

Problemet er at den lille stift inde under håndtaget ofte sætter sig fast i ventilen. Det betyder at varmen en gang i mellem helt kan forsvinde fra en gulvflade og andre gange at det ikke kan lade sig gøre at skrue op og ned for varmen.

Jeg plejer at tage håndtaget af og motionere stiften, indtil den kører fint igen. Herefter på med håndtaget og indstille varme.

Hvad kan jeg gøre for at undgå dette problem???
Nye termostater???
Smøre stiften??? Her tænker jeg på noget silicone-olie eller lignende.
Andre forslag???


Venlig hilsen
Peter
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej peter m

Jeg kender udmærket problemet fra vores egne termostater. Jeg har hørt at hvis man hælder nogle få l kølervæske til biler i varmeanlægget så skulle det løse problemet, men har ikke fået prøvet selv.

Mange hilsner

Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej

Jeg har samme problem, skal ofte "motionere" den motor der lukker mere varmt vand ind i systemet. Jeg har lige snakket med en smed i familien, og det lyder til at man kan skifte den lille ventil ? hvor stiften sidder fast. Jeg har dog ikke fået set på hvordan man gør det endnu.

Jan
Hej igen .

det er rigtigt at man kan skifte den der stålstift, men hvis du skruer stiften af (det kan man godt selvom der vand på bare hold en klud under) så vil du se at det er ikke stålstiften der sidder fast men en lille kegle af messing som regulere gennemstrømningen. Ideen med kølervædske skulle være at det forhindre at keglen sætter sig fast og så skulle det smøre lidt hvor det måtte være påkrævet.den eneste grund til at jeg ikke har fået det gjort er at jeg ikke har fået rigget et system til så jeg kan pumpe kølervædsken ind i varmeanlægget.
Det nye Danfosventiler er med en gummipakning istedet for en messingkegle og den sætter sig nok ikke fast.

Mange Hilsner

Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis