Opstart af pc'er

Hej...

Jeg har haft skilt min pc'er af , for at rense blæserne for støv.
Nu kan jeg ikke få den opstartet igen....dvs. jeg kan kortvarrigt tænde den ved at holde power-knappen inde, men den stopper med at køre med blæserne og slukker igen efter få sek, allerede inden den er helt opstartet.
Har nogen en ide om dette skyldtes strømforsyningen, eller kan der være andre steder jeg kan kigge efter fejl ?

Måske du kender netop dette problem og har en løsning.

På forhånd tak...
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Start med at tjekke alle ledninger, stik etc. Især det fra strømforsyningen ned til motherboardet da jeg tidligere har oplevet problem at lignene karakter pga manglene ordentlig kontakt.

Check også meget forsigtet at processoren plus rammen sidder korrekt monteret da dette også kan give disse symptomer.

Hvis intet hjælper så demonter alt unødvendigt i computeren og se om den vil starte. Hvis dette virker så sæt herefter de demonterede dele i et efter et og se om du kan finde det kort/del der ikke virkede.

Det var lidt at starte på.

/Cata
Hej Twist og Cata,

Tak for hjælpen indtil videre.....
Nu har jeg prøvet jeres forslag, og desværre uden held.
Jeg har også prøvet at tilslutte en anden strømforsyning, men denne reagerer på samme måde, så nu har nogen forslået mig at det kun er en vej.....at skifte bundkortet.
Det undrer mig bare, at når jeg prøver at starte pc'eren, så kører ventilatorerne rundt, mens jeg holder power-knappen inde, men ikke den i strømforsyningen, så man skulle jo næsten tro problemet ligger i den.
Næh.... Det skal du såmend da ikke undre dig over. Når du holder knappen inde, så skaber du jo selv den "kortslutning" der tænder for strømmen til PC'en.... Hvis dit board er forkert tilsluttet, eller brændt af, så er det jo ikke så underligt hvis det ikke kan sende "tænd" signalet til strømforsyningen. Altså med mindre din PC er MEGET gammel og bruger en AT strømforsyning (Pentium-II eller ældre). Blæseren i strømforsyningen kan være enten temperaturstyret, defekt, eller ikke korrekt tilsluttet, så heller ikke DET er underligt/unormalt at se.

Det er altid svært at diagnosticere en PC ud fra en tekstbeskrivelse, men jo, det KAN tænkes at være dit mobo der er stået af, men så skal du have været MEGET uforsigtig i din rensning. Hvis du bruger trykluft, så skal PC'en naturligvis ikke være tændt, og må først tændes 20-30 minutter efter rensning. Bruger du støvsuger skal du naturligvis have plastikstuds på slange/rør inden det kommer i kontakt med din PC, og renser du "manuelt" (med håndkraft, pensler, vatpinde o.l.) , skal din PC natuligvis være tilsluttet jord, ligesom du skal jorde dig selv før under og efter rensningen. fjerner du kabler, skal PC'en naturligvis IKKE være tilsuttet strøm, men DU skal være jordet.

Har du ikke overholdt disse foreskrifter, så kan du have udsat dit board for en kortslutning eller en for stor mændge statisk elektricitet, og boardet kan være brøndt af.... ELLER CPU'en, ELLER noget andet.
Hej Twist, og tak for din indsats..:o)

Det kan jeg godt se fornuften i. Og jeg har jo nok lavet en af fejlene..!
Problemet er nu bare at det motherboard jeg har monteret ikke er til at støve op nogle steder.
Kan man ikke flytte min harddisk over i en anden pc'er og bruge den som master..? Jeg har prøvet, men kan kun få den til at virke som slave, og jeg skulle gerne bruge hele opsætningen i den gamle.
Når jeg monterer den som master i en anden pc'er, får jeg sort skærm med fejlmeddelse, og jeg kan ikke starte op, hverken på almindeligvis eller i fejlmode.
Annonce
Har du glemt at flytte lus'en på harddisken fra SLave til MAster ? Og har du andre diske i det "nye" system? Disse skal også ændres (modsat) eller fjernes helt.
Vær opmærksom på, at starter du op med en anden hardware-opsætning (motherboard, diske etc.etc) vil styresystemet på DIN harddisk forsøge at tilpasse sig dette...

Bare et par input...

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Hej LuneLund...

Ja, jeg har skiftet fra slave til master på hardisken, men uden held...
Jeg har prøvet at starte pc'eren op kun med harddisken, men den starter op i fejlmode, hvor jeg kan vælge: start med sidst kendte indstilling, start windows almindelig, eller i fejlmode....men ingen af mulighederne lykkedes.

Ellers tak for dine indput...
Hej Bramsnæs!
Tjek indstillingerne i BIOS. Er alle enheder og drev aktiveret/genkendt.
Sørg for at Quick-Boot i BIOS ikke er aktiveret.
Tjek om RAM'en testes uden fejl.
Notér eventuelle fejlmeddelelser under BOOT-proceduren.

Ofte opstår der fejl pga oxidering og fedtaflejringer på stik og fatninger. Den typiske fejl opstår ved printkort som har mini-kontaktpunkter som feks. AGP-videokort. Den næsthyppigste fejl opstår ved at man afmonterer kablerne uden brug af egnet værktøj. Kablerne til eksterne enheder tåler ikke at man rykker i dem.
Hvis blæseren i strømforsyningen ikke kører, kan det skyldes at Motherboardet ikke trækker strøm. Tjek at strømkablerne er monteret korrekt. Tjek samtlige kabler i samme ombærring (afmonter og monter igen). Tjek at CPU'en er monteret korrekt (afmonter og monter igen). Tjek og rens alle kontaktflader på indstikskortene, - brug Isopropanol/isopropylalkohol eller alm. husholdningssprit.
Håber du finder fejlen.

Mvh. Christian

Ja det kan være et problem når ens mobo ryger. Men kan du ikke skaffe et identisk, så kan du i 9 ud af 10 tilfælde starte windows uden problemer hvis du vælger et motherboard med SAMME CHIPSÆT. Det bruger nemlig normalt de samme drivere.

Du skal under ingen omstændigheder forsøge at boote fra disken i en anden PC, det vil kun forstyrre/ødelægge din windows.

Har du ikke mulighed for at finde et board med samme chipsæt, evt. pga. alderen på boardet, så kan du istedet gøre flg:


* Sæt harddisken i en anden PC, og lav en sikkerhedskopi evt. til en ny disk.
* Sæt harddisken i den gamle PC og sæt det nye Mobo i maskinen
* Prøv at boote PC'en med det nye mobo

Du kan muligvis kun boote i "fejlsikker tilstand". Hvis det er tilfældet skal du installere alle drivere der kom med det nye mobo. Husk først at slette de gamle enheder og software fra opstart og enhedshåndtering.

Kan du stadig ikke få det til at virke kan du til nød gøre dette:

* Når PC'en starter så boot op fra din windows CD/DVD og vælg "geninstallér" i menuen
* formatér/partitionér IKKE harddisken, men vælg istedet at installere windows oven i den gamle windows (samme sti eks c:\windows)

Dine programmer vil i nogle tilfælde ikke virke hvis de kræver nogle specielle links ol., og alle dine skrivebordsindstillinger ol. er væk. Men alt andet skulle stadig virke, og ingen data vil være gået tabt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis