Mine bor knækker i mursten??!

Er ved at sætte fodlister op. Forborer igennem liste og ind i mursten med min AEG boremaskine (uden slag) med 3mm bor af diverse typer. Alt knækker, dvs platen (spidsen) falder af, formentlig pga af varme. Jeg har prøvet både de dyre fra Wallkö og billigere fra fx Bosch - universal og slagbor. Nogle dage går det ok, men igår aftes dræbte jeg tre!!!

Jeg giver maskinen fuld gas og trykker/trækker tilbage rykvis.

Hvad gør jeg noget forkert? Har læst trådene om borehammer vs alm boremaskine, men jeg er bare bange for at flække/skubbe mursten løs i mit gamle hus hvis jeg bruger slag/hammer. Hvad anbefaler I når der bores med tynde bor (3mm)?

Mvh
Klaus
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
tror godt at du kan bruge mindst slagbord. tror at din boretid vil blive minimeret, og dermed vil dine bor ikke blive så varme at de knækker.
Borhammer så vil den bare drøne ind.
Jeg har en borehammer jeg har købt i harald nyborg,- tror det var til 250 kr, Men det er også en kinøjsermodel.

mvh jan
Jeg ville også foretrække at bruge slag og når det blot er et 3mm bor vil jeg ikke være bange for at ødelægge noget.

Med venlig hilsen
ktm

 

ja der er ingen tvivl der, det er pga varmen. hvis du evt har en slagboremaskine, eller skruemaskine med slag, brug den og et alm murbor, da de ik slår ligeså hårdt som borehammeren, ellers prøv et hul eller 2 og se om der sker noget ved at bruge borehammeren.
Citat fra Pilletriller

Er ved at sætte fodlister op. Forborer igennem liste og ind i mursten med min AEG boremaskine (uden slag) med 3mm bor af diverse typer. Alt knækker, dvs platen (spidsen) falder af, formentlig pga af varme. Jeg har prøvet både de dyre fra Wallkö og billigere fra fx Bosch - universal og slagbor. Nogle dage går det ok, men igår aftes dræbte jeg tre!!!

Jeg giver maskinen fuld gas og trykker/trækker tilbage rykvis.

Hvad gør jeg noget forkert? Har læst trådene om borehammer vs alm boremaskine, men jeg er bare bange for at flække/skubbe mursten løs i mit gamle hus hvis jeg bruger slag/hammer. Hvad anbefaler I når der bores med tynde bor (3mm)?

Mvh
Klaus

Hej, hej... - Et 3mm murerbor er utrolig skrøbeligt... Derfor: 6mm murerbor og og en 65mm karmskrue uden hovede... Hvis dine mursten er meget hårde, hvilket de nederste sten i ældre hus kan værre. Skal du op i en 6,5mm så er du kørende...
Annonce
Mit bedste råd - ro på wink

Hvis dine bor ligger i den bedre ende mht. kvaliteten så er det desværre ikke her fejlen ligger. Borets skær skal betragtes som en 'spade', der skal have lov til at arbejde sig gennem materialet. Derfor skal varmeudviklingen holdes til et minimum.

Ned med omdrejningerne, og hvis brændingen enkelte steder er drilsk, vil jeg anbefale at du slår slaget til, og starter blidt op igen.

Held og lykke med listerne.

Mvh
KJ
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kunne evt. lime dem fast, hvis baggrunden er fast.

Med venlig hilsen

Søren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis