skifte baghjulsleje

Hey.

Kan jeg selv skifte baghjulsleje på en vw golf 3 fra 93 hjemme i indkørslen med en donkraft og et alm. sæt topnøglesæt??

Eller skal der special værktøj til så jeg skal kører den på værkstedet.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Guffi

Hey.

Kan jeg selv skifte baghjulsleje på en vw golf 3 fra 93 hjemme i indkørslen

du skal udover nævnte værktøj bruge en kummefryser,messingdorn+hammer,kogeplade,polygriptang og skævbider så er det ikke så vanskeligt.
René
Citat fra Guffi

skal jeg tage det svar i sjov og som om at jeg ikke skal bruge noget special værktøj?


Lejernes yderinge sidder i et lejehus, og skal slås ud.
Det kan volde lidt besvær, men med en skarpkantet dorn, mejsel, eller hvad man nu har ved hånden.

Vask navet grundigt ud, så du kan se hvad du roder i allerførst når det er kommet af.

Du kunne købe dig en Haynes-manual over din bil. Det vil da hjælpe lidt på gled.

Når de nye ringe skal monteres vil det lette sagen at varme navet op, f.eks. på en kogeplade og fryse de nye ringe, men med lidt behændighed lader de sig normalt slå i. Det kan være lidt drilsk at få dem til at begynde uden at kæntre, og derfor kan det være lidt lettere at varme og køle.

Det må betegnes som en af de lettere opgaver.

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra Guffi

skal jeg tage det svar i sjov og som om at jeg ikke skal bruge noget special værktøj?

Svaret er skam alvorligt ment,eneste - er at hvis du har tromler og ABS sidder der en plastik dims over det inderste leje som du skal have af,jeg plejer at tage den med en aftrækker men vil ikke udelukke at et koben kan klare opgaven.
Selv ville jeg ikke smide de gamle stumper på igen men skifte tromler/belægninger + monteringssæt samtidig (det er lidt mere krævendene men ikke meget)hele baduljen koster en tusse og så kan du køre 15 år mere men husk når du har spændt lejet helt ind skal det løsnes et par tænder på låsedimsen inden du kommer splitten i,det er nemmere at komme til at spænde for meget end for lidt.
René
Her er et par sider fra VW's autoriserede manual:
(Bentley Publications)
http://peecee.dk/?id=67722

Så vidt jeg kan se skal du ikke bekymre dig om at presse lejer ud/ind, da navet er en integreret del af lejet på din bil.
Og det er faste lejer, der ikke kan justeres.
Altså skal navmøtrikken bare spændes med det foreskrevne moment, og IKKE løsnes igen før møtrikken låses.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis