Hvilken type PEX rør til nedgravning?

Havde sidste år et brud på et jernrør mellem min målebrønd og huset. Der blev lavet en nødløsning, som holder endnu, men jeg skal have udskiftet det med noget nyt.

Hvilken dimmension bør jeg anvende? (der er ca. 30-50m)
Er det en bestemt type? Jeg har set nogle der er blå eller i Tyskland sorte med en blå stribe. Symboliserer farven noget m.h.t anvendelsesområde (nedgravning/brugsvand)?
Hedder den type, jeg skal anvende noget bestemt? Jeg kan selvfølgelig bare gå ned og købe det ved en vvs'er. Men det er nok ikke det billigste. Det ville være rart at have lidt styr på det, hvis jeg skal bestille i en internetbutik. Synes dog ikke jeg er blevet så meget klogere efter at have søgt på diverse internetbutikker.
mvh Hans
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Hans,

Du skal bruge noget PEM rør normalt er 32 mm fint, ellers brug 40 mm, hvad er der i din målerbrønd? (brug gerne samme dimmension)

Jeg mener ikke farven betyder noget, nogle gange er det blåt andre gange er det sort.

Mvh

Klaus
Nu havde jeg kun helt kortvarig internetadgang i weekenden, så jeg kunne ikke checke priser og købte så 100m 32mm for 145€ i Tyskland, men kan nu se at det kunne jeg faktisk have fået billigere hos dig Klaus.

Har lige et spørgsmål vedr. samlinger af PEM rør. Må de være nedgravet? Vandet kommer ind to steder i huset og der er i dag en udgrening på de eksistenende vandrør før huset. Jeg kan lave det på samme måde eller trække to rør hele vejen fra målebrønden. Alternativ, så skal jeg forbinde de to halvdele af huset indvendig, men det bliver nok for bøvlet.

mvh Hans
Ja, det er ikke alt der kan betale sig at købe i tyskland!!

Ja, dine samlinger må godt være nedgravet! men der er ingen grund til at have flere samlinger end højst nødvendigt.

I mit sommerhus har jeg også 2 stikledninger fra målerbrønden til huset, da de er på hver side af huset valgte jeg at føre 2 stikledninger ud til målerbrønden og samle dem der med et T-stykke, så har jeg ingen skjulte samlinger(anden en den der plejer at være ved brønden)

Mvh

Klaus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis