nu skal jeg til at bestille!!.. leca eller gasbeton??

Hej alle,
hvad skal jeg bestille??

skal bygge mit hus 3 meter højt i 30cm brede leca/gasbeton.. og herpå 1meter 15cm brede leca/gasbeton.. jeg har 40løbende meter om renden (altså 80kvm grundplan).

heelp.. leca'en er billigere at bygge huset op i.. men er det virkelig meget bedre med gasbetonen så?

havde tænkt mig 100mm rockwool og 2 lag gips...


milan. confused
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har med tilfredshed brugt Leca, eller hvad det nu hedder. Der er vist 2 typer.
Jeg bruger helst Leca, da jeg har en teori om at det ikke suger/transporterer vand, og når det er pudset og lakeret, er det jo fint tæt for vind. Det er lidt trist at skære i, idet det sviner helt aht. Det er let at få mørtel til at hænge på også ved pudsning/vandskuring/filtsning.
Jeg skal til foråret igang med yderligere byggeri og vil også bruge Leca der.

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

30 cm gasbeton + 10 cm rockwool + 2 lag gips. Har du overvejet blot at nøjes med gasbeton i den tykkelse der skal til for at få den nødvendige isolering? Det må være noget nemmere. Jeg ved ikke om det også er billigere, men du får så også en "fast væg" (ikke blød) invendig, der er til at skrue noget fast i.

Min bror er ved at bygge et hus i gasbeton. Jeg ved ikke om det lever op til de nye regler for isolering, da tilladelsen er givet efter de gamle. Men han har tilstrækkelig isolering med 365mm gasbeton + 10mm puds. Det bliver tre plan på godt og vel 200m2 + kælder og i kælderen bruger han dog leca.

mvh Hans
Hej ktm & hans, Jeg hælder lidt mere til at bygge huset op i Leca må jeg indrømme.. Men der findes jo også de der Lecatherm med indbygget isolering. Det kunne vel også være fint, i så fald man skulle havde puds både ud og indvendigt!? så slap man for alt det andet........

det er bare lige én ting jeg bekymret om, hvis jeg kun bruger lecatherm til ind og udvendigt: hvordan fører jeg mine el-kabler rundt i huset??.. skal jeg så få skåret i leca stenene,, evt føre dem igennem den isolering der findes?.. hmm..
Du riller bare på alm vis, hvis du ikke vil have gips indvendig.
Jeg har pudsede/filtsede vægge næsten overalt indvendigt i stueplan, og her er det bare at fræse med en rillefræser. Det er blot et forbistret svineri medens det står på, men det går hurtigt. Der kan vist nok tilsluttes en suger.
Jeg tror ikke du kan føre noget i den isolering. Det forekommer mig, at den er ret hård, nærmest noget flamingoagtigt.
Gør dig umage med at lægge stenene nøjagtigt i vatter både den ene og den anden vej, hele tiden. Brug en lille mukkert til at banke dem på plads. En murhammer er for let. Brug murersnor hele tiden, ellers render katten med målet og så bliver din filtsning noget ujævn.
Jeg har muret med strandmørtel, tilsat ca 10% cement, men så skal du ikke mure for meget forkert, idet det er næsten ikke til at banke ned igen og rense blokkene, når det er hærdet op!!!
God arbejdslyst.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Har lige fået nogle priser på 39cm lecaterm for 120kvadratmeter... 75 kilo!!!.. det har jeg sku ik råd til. Jeg køber 29cm lecablokke og murer dem op.. jeg har en masse isolering liggende,, så skal jeg heller ik bruge penge på det.
så smider jeg bare to lag gips indvendigt.. så skal jeg ikke på det med rille osv..

men hvor kan jeg købe gipsplader billigt? kender i nogle steder?


ps. tak for tippet mht. opmuringen.. jeg har brug for en stærk blanding,, så kommer nok 15% cement istedet'.. blandet med strandmørtel 6.6%?,, er det det samme som alm. mørtel 6.6% ??
Annonce
køb kun godkendte gipsplader - spørg en ordentlig trælast efter en samlet pris!
Det billigste (godkendte) gipsplader fåes i Jem og Fix.

De har Gyproc GN(E) plader til omkring 50 kr. De er af samme kvalitet som Danogips A1.

Men du skal så hente dem selv!!

Jeg fik min lokale vognmand til at hente de 6 paller jeg købte for en lille tusse, og sparede ca. 6K i forhold til prisen fra mit lokale byggemarked (inkl. rabat)
Om du bruger den ene eller anden mørtel er nok ret ligegyldig.

Gå til din tømmerhandel og tal med dem i trælasten, ikke dem ude i byggemarkedet.

Her fornylig skulle jeg bruge 20 konstruktions-krydsfinerplader, dem du ser man skruer for vinduer henne i Mellemamerika for at holde diverse orkaner ude.
Prisen er off. kr. 290 + moms. Dem fik jeg for 200 + moms bare ved at åbne kæften. Det er 2250 tjent på 5 minutter!!!!!

Det har jeg med held gjort før. Vis evt. hvad jem & Fix forlanger, hvorefter du sikkert får det til samme eller mindre pris.

Mht lecablokke er der virkelig meget at hente ved at søge omkring, erfarede jeg på et tidspunkt. Her var det også noget med 2-3.000 kr. på en halv times undersøgelser og forspørgsler og så endelig handel med den lokale tømmerhandel.
Siger du intet, vinder du heller intet, men du kan så heller ikke forvente at de gider bruge timer på dig til at forklare op og ned ad stolper. Da må du spørge på LDS! :-)


mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

jeg laver et nyt indlæg hvor man kan se hvilke priser jeg har fået'...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis