Låsemøtrik bag skrue

Jeg har tidligere nævnt dette emne. Jeg kan ikke skrue min låsemøtrik i bund, efter at den selv har skruet sig løs, og den slags skyldes sædvanligvis en ødelagt gevind. Enten på skrueakslen eller i møtrikken. Jeg kan bare ikke indse, hvordan det kan lade sig gøre. Jeg kan på grund af rorstammen ikke skrue møtrikken helt ud, og jeg vil nødig have båden på land for at afmontere roret. Ikke hvis jeg kan undgå det. Båden kommer ellers sjældent på land.
Men kan det ikke tænkes, at møtrikken er blevet fyldt med vand? Og at det langsomt skal presses ud? Gevinden er formodentlig ikke fuldstændig vandtæt. Jeg har været nede og skrue 2 gange, og anden gang kunne jeg skrue møtrikken lidt længere ind, end jeg kunne første gang. Akslen er, så vidt jeg kan se, af rustfrit stål, og låsemøtrikken af messig eller bronce.
Jeg har læst mig til, at man kan smadre hele bagtøjet, hvis man bakker i en sådan situation, så jeg har indstillet gearstangen til ikke at kunne bakke.
Er der nogen, som har oplevet noget lignende, eller på anden måde kan gøre sig klog på sagen?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej uden at ta' stilling til andet, så kunne du jo bore et lille hul i den møtrik. så er den tanke da ovre.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg vil tro at grunden til at din bolt bliver ved med at gå løs er manglen på en bronce skive imellem skruen og møtrikken. Og at du ikke får slået skruen ordentligt ind på akselens konus. Du er nød til at tage båden på land hive roret af så du kan komme ordentligt til, ellers vil du efter hånden ødelægge både skrue aksel og møtrikken = mange penge til fornyelse!

V.h. Håndværkeren
Til Lynæs: Det med hullet har jeg også tænkt på.
Til Håndværkeren: Møtrikken er kun gået løs én gang, og det var fordi at jeg ved en havnemanøvre åbenbart kyssede en pæl med mit ror, så at rorstammen blev klemt ind på låsemøtrikken, hvilket jeg ikke opdagede med det samme. Selve skruen har ikke været løs. Jeg har nemlig ikke bakket, heldigvis.
Ja, jeg kan sætte båden på land, men det vil jeg ikke, hvis jeg kan undgå det Bl.a. fordi jeg så først skal have fat i et stativ. Men jeg tror nu også godt, at jeg kan ordne det ved at stå i vandet bag båden. Låsemøtrikken mangler 1-2 mm ind til skruen, og jeg kan overhovedet ikke begribe, hvorfor det kun er det sidste stykke, som jeg ikke kan skrue. Det kunne jo være rart, hvis jeg kunne lægge en spændeskive imellem uden at fjerne møtrikken. Men det kan jo være, at jeg må æde det sure æble og landsætte båden.
hvad med at skære lidt af den møtrik, så den kan komme af

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Næh Lynæs ! han skal ikke skære af møtrikken, men derimod skære en lille bue i sit ror ud for møtrik og aksel hvis det er muligt.
Og til Dig Koba. hvorfor skal det ligefrem være et stativ din båd skal stå i, nu har vi kunnet klare os med et par skråbukke i over 100 år så kan du vel også gøre det i dag.

V.h. Håndværkeren
Netop i disse dage, før vinter opbevaringen sætter ind, er der faktisk stor mulighed for at låne en plads, med stativ for et par dage.

Mvh Lil_70
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis