Diamant hulskæresæt fra HN - hot eller not?

Hej,
Er dette http://harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7548&n=10&KundeID= diamant hulskæresæt fra HN noget nogen her i forummet har erfaring med?

Jeg påtænker at anskaffe sættet, da jeg skal have lavet 12 stk Ø 125 mm huller i 50 mm tykke betonfliser (gennemgang til stolpebærer ifm. anlæg af hævet terasse), samt (på sigt) "flytte" en emhætte ud af køkkenet og op på ydermuren (murstenshulmur fra 1927)

Kan sættet blot holde til do. opgaver koster hvert hul ca. 50,- ;-)
7548.jpg

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Hej, Er dette http://harald-nyborg.dk... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så må man nok hellere få investeret i tide!! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej alle,

Jeg endte med at købe hulskærersættet. Jeg havde pillet alle mine varmerør ned i mit gamle hus. Og i forbindelse med at trække nye rør (alupex) var det oplagt, at jeg ville få brug at bore et par huller eller fire smile

Jeg borede blandt andet 2 huller i almindelige mursten - det fungerede fint. Omend det er svært at få knivskarpt, når murens overflade ikke er jævn. Dernæst havde jeg to huller, der skulle direkte igennem en støbt sokkel. Dvs. ca. 2x40 cm beton med store sten osv.

Det gik! Men det var hårdt arbejde. Undervejs måtte det have hjælp med mejsel, udboring af særligt hårde passager. Det mest imponerende er dog, at jeg først relativt sent kigger på selve boret. Det kunne IKKE klare mosten - det havde intet med skæring at gøre til sidst - se billede og du vil forstå hvad jeg mener smile

Anyway - jeg fik fire huller ud af 50mm bordet - I hvertfald i forhold til Johannes Fog lejepriser holder det noget af cost hjemme. Men om det gør i forhold til at leje et separat kernebor i god kvalitet. Det gode bor ville så nok også efterlade nogle pænere huller.

Anyway - blot til orientering, for dem som overvejer at anskaffe sættet smile
Citat fra CWO

Hej alle,

Jeg endte med at købe hulskærersættet. Jeg havde pillet alle mine varmerør ned i mit gamle hus. Og i forbindelse med at trække nye rør (alupex) var det oplagt, at jeg ville få brug at bore et par huller eller fire smile

Jeg borede blandt andet 2 huller i almindelige mursten - det fungerede fint. Omend det er svært at få knivskarpt, når murens overflade ikke er jævn. Dernæst havde jeg to huller, der skulle direkte igennem en støbt sokkel. Dvs. ca. 2x40 cm beton med store sten osv.

Det gik! Men det var hårdt arbejde. Undervejs måtte det have hjælp med mejsel, udboring af særligt hårde passager. Det mest imponerende er dog, at jeg først relativt sent kigger på selve boret. Det kunne IKKE klare mosten - det havde intet med skæring at gøre til sidst - se billede og du vil forstå hvad jeg mener smile

Anyway - jeg fik fire huller ud af 50mm bordet - I hvertfald i forhold til Johannes Fog lejepriser holder det noget af cost hjemme. Men om det gør i forhold til at leje et separat kernebor i god kvalitet. Det gode bor ville så nok også efterlade nogle pænere huller.

Anyway - blot til orientering, for dem som overvejer at anskaffe sættet smile


Super info!
Kunne du prøve at levere et skarpt billede af boret?

Du må også fortælle om du huskede at køle/smøre med masser af vand under boringen - manglende vand er garanteret en stor faktor ifm. slitagens
hastighed...

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Citat fra TvE

Super info!
Kunne du prøve at levere et skarpt billede af boret?

Du må også fortælle om du huskede at køle/smøre med masser af vand under boringen - manglende vand er garanteret en stor faktor ifm. slitagens
hastighed...


Jeg skal nok prøve med et skarpere billede af boret, når jeg kommer hjem.

Mht vand - så havde jeg blot en spand ståedende ved siden af, jeg så satte boret i løbende. Jeg kølede dermed ikke ved at langsomt at sprøjte vand ind i hullet. Jeg tror, du har ret i, at det ville have gjort en stor forskel. Andre der har haft erfaringer med det?

Jeg mangler at lave et ventilationshul, der ville det være nemmere at rigge noget ordentlig køling til ... så med 100mm kunne det være forsøget smile
Jeg er ikke helt med.....

Segmenterne på boret er da stadig forbløffende fine efter det du har boret

Du skulle jo gerne kunne bore til segmenterne er helt væk-et kernebor af denne type skærer ikke - det gnubber materiale af

Med venlig hilsen

Fladder
Annonce
Citat fra Fladder

Jeg er ikke helt med.....

Segmenterne på boret er da stadig forbløffende fine efter det du har boret

Du skulle jo gerne kunne bore til segmenterne er helt væk-et kernebor af denne type skærer ikke - det gnubber materiale af


Hej igen,

Her er et skarpere billede - og ja, du har ret segmenterne er der stadig ... men jeg synes ikke de er fine, snarere ligner de noget som har fået en lidt for hård behandling.
Så har jeg anskaffet mig sættet (Fruen var så venlig at hente det på vej hjem fra HN - mange tak for det!) og det ser ud til at bore gennem beton uden problemer.

Jeg testede med en Wevers 40x40x5 haveflise (min målgruppe) og det tog mig knap 5 minutter at bore et 125 mm hul med min borehammer (husk nu at slå hammeren fra!), samt vandkøling/smøring. Billederne vise resultatet, samt slitagen.

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...

Jeg har brugt 80mm boret fra HN til at lave nogle (3) 80mm huller i min sokkel. Dybden var mellem 40 og 60 cm, blandet beton og granit.

Det tog 1 dags tid. Som nævnt pakker bordet i støvet, det danser lidt og krævede en stor maskine.

Jeg kørte tørt men vil prøve vand smøring næste gang.

Boret holdt, men der er røget ca. 1 mm af skærene, ok med mig.

Konusboret (centerboret) holdt men jeg pillede det også ud når jeg ramte noget hårdt og brugte den normale borehammer til at pløje gennem forhindringerne.

For hver ca 2 cm bankede jeg kernen i stykker med hammer og mejsel, det gør at boret ikke sidder så nemt fast.

Jeg har også et sæt fra HM, men de har vist ikke den model længere.

Har boret hul i murstensvæg, og i nogle have cement fliser, det gik udmærket.

det er sådan et sæt jeg har.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis