Mac - er det noget du bruger?

Hej alle.

Ja, jeg fik godt nok en ny pc 1. februar - helt lavet efter specielle ønsker med Windows Vista og Office 2007-pakken. Det fungerer helt fint.

MEN, en dag fik jeg en Mac-demo af en ung fyr, som bare kunne sin Mac! Jeg må indrømme, der er noget særligt over dette Mac-miljø. Brugerfladen er meget elegant, og mit indtryk er, at der er en enkelthed i brugen af det. Og så får Mac jo skyld for at være meget sikker og stabil. Problemet er bare, at der ikke findes nær så meget software som til Windows.

Jeg har kigget på en hel del steder for at finde ud af mere om Mac - også danske sites. Har da også fundet ud af en hel del, men kunne meget godt tænke mig at finde ud af mere.

Det, jeg bruger min computer til, er især det grafiske. Jeg bruger digital spejlrefleks i RAW-format, billedbehandler, laver lidt dtp, teksbehandling, regneark, skriver i nyhedsgrupper, mails o.s.v. Men ikke spil.

Jeg er godt klar over, Adobe laver diverse programmer, og Microsofts Office-pakke også kan fås til Mac. Men hvor gode er programmerne der følger med en Mac, og dem man ellers køber til den?

Der er jo for nylig kommet en ny serie i iMac, og det ser hulme godt ud. Jeg har flere gange leget lidt med en "gammel" iMac i en forretning, og synes det er noget lækkert kram! Hvis ellers der er findes nok af gode programmer, kunne jeg godt finde på at købe den nye iMac 24" 2,4 GHz. Men søger alle steder, for at vide så meget som muligt, inden der brændes en masse penge af. Har du nogen gode oplysninger om Mac, vil jeg blive glad :-)

Svend Erik

Bygningssnedker

Hej alle. Ja, jeg fik godt nok en ny pc 1.... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Måske skulle man også tænke på brugervenligheden og logikken i de forskellige mærker.

Jeg har personligt aldrig fattet det logiske i højreknappen, men for nogle vil det sikkert være meget loisk at højreklikke i et hjørne og i stifinder finde det man skal bruge, derefter gå ud og lave kaffe mens computeren genstarter og så ellers starte forfra. Jeg peger og klikker og trækker i det jeg skal bruge, og tager for givet at det virker.

Men sådan er vi jo så forskellige...;-)

Green

Hejsa
Jeg vil lige tilføje noget til dem som siger at man betaler mere for ydelsen hos mac - de nye mac er mindst lige så hurtige som en pc med samme spec. og ja, man betaler mere for en mac dels pga designet og mærket, men så får man altså også både OS og andet lækkert software (hvilket man ikke gør med en pc hvor man skal bruge adskillige tusinde kr før man er igang.)
Til Cata

Jeg bliver simpelthen nød til at skrive et indlæg for at rette nogle misforståelser.

Citat fra Cata

Om man er til mac eller pc er nærmest et smagsspørgsmål.

Som det er pt er pc mest udbredt. Dette medfører også at det er mere interesandt at finde sikkerhedshuller på denne platform fremfor på mac.

Der er dog intet belæg for at sige at mac er mere sikker end windows eller omvendt.

/Cata


JO der er. I år 2000 skiftede Apple fra system 9 til OS X (læses OS 10)
Det var ikke blot en opdatering, men en helt ny grundprogrammering som hviler på det gennemprøvede UNIX (som IBM har kørt siden deres store MainFrame computere så dagens lys) blot med det lækre Aqua-look og funktionalitet som kendetegner en Mac.

Alle programafviklinger indkaples nærmest og systemet tillader IKKE at der ændres ved systemet uden en godkendelse (Det er nu kopieret i Vista, men den kommer HELE tiden og spørger og så slår folk det fra ... øhhhh !)
Når du gemmer en Word-fil eller TIF eller noget andet, står du som ejer af filen (kan ses under fil-info i stil med "egenskaber" på PC) og derfor kan programmer som evt forsøger at komme ind på din maskine mens den er i netværk, IKKE få lov til at røre ved filen.

Jeg har min Mac åben på net 12 timer om dagen UDEN virus programmer og der ske ikke noget.


Citat fra Cata

I forhold til udbudet af software er det noget større til pc platformen end til mac. Dette skyldes det samme som ovenstående nemlig udbredelse.
/Cata


Der er så meget software (inkl spil) til Mac at du ikke kommer til at mangle noget.
I Apple Store på www.apple.dk er der godt 500 programpakker til salg + alt Freeware og Shareware der kan hentes bl.a. på www.macgamefiles.com eller www.freeverse.com eller www.freemacware.com eller ......


Citat fra Cata

Dette kan dog afhjælpes (så vidt jeg har forstået på en mac mand) med forskelligt software som gør det muligt at køre software udviklet til windows på en mac brugerflade.

Endvidere er Mac jo gået over til at producere maskiner med intel processorer. Om det så også betyder at man (måske via krumspring) kan kører windows på en mac skal jeg ikke kunne sige.
/Cata


Det er ikke noget med at det er muligt at køre Windows.
Det fungerer ! Microsoft har endda (for ikke helt at tabe brugere til Apple) lavet Virtuel PC, men den er lidt sløv.
Apple har nu indbygget en emuleringssoftware (BoothCamp) hvorpå du installerer din Windows eller Vista og selv Vista kører fint og hurtigt.

Eller man kan installere en anden emulator (Parallel) hvorpå kan installeres Windows/Vista/Linux og de kan så køre SAMTIDIG i egne programvinduer.


Citat fra Cata

I forhold til at Mac'en er lavet til det grafiske så var mac tidligere pc/windows/dos platformen overlegen men sådan forholder det sig ikke længere og det er nu ren smagssmag om man vælger det ene eller andet.
/Cata


Det gælder stadig. Professionelle fotografer bruger den bærbare MacBook i studiet eller i marken og sætter deres 50.000 kr. kameraer direkte til.
Det skal virke HELE TIDEN (de kan jo ikke sige til modeller og lysfolk at de lige skal holde 10 minutters pause mens de genstarter deres computer) og derfor bruger de Mac.
90% at verdens grafikere og avis-redaktioner producerer på Mac fordi maskinen er meget mere intuitiv.


Citat fra Cata

To ting er dog sikre når man vælger mac.

1. Man får ikke den samme hardwareydelse pr. kr som ved pc platformen
2. Man binder sig til en producent og der er ikke megen konkurence til at presse priserne den rette vej nedaf.

/Cata


Passer heller ikke:

1. På en Mac får du alt det software med du har brug for til at lave musik/video/DVD/Websider/foto-album og -(light)redigering foruden fjernbetjening til multimedie afvikling fra sofaen OG indbygget web-cam + trådløs WiFi og Bluetooth.
På en tilbuds-PC følger der kun Vista Home Basic (som intet kan) eller Premium som kan lidt mere, med og Officepakken er kun 60 dages Try-out.
Og hvor festligt er det for kreative mennesker at sidde med Officepakken !
Og så en MASSE demo-software du skal til at af-installere.

2. Det passer lige så fint på PC ! Der er godt nok flere Hardware-producenter som laver PC-er ja, og flere systemer at vælge mellem (XP eller 6 forskellige Vista ????) men ALLE fra Microsoft, altså INGEN valgfrihed.
Der findes faktisk mac-cloner, men det er OK at købe hos Apple, og der er kun eet styresystem at vælge og det virker helt i top til alle fra alm. bruger til professionelle. Det koster KUN 995,- mens en Vista Business koster over 3.000,-

Mange venlige hilsner til alle
Erik Andkjær
Citat fra iMacErik

I år 2000 skiftede Apple fra system 9 til OS X (læses OS 10)
Hmm - var det ikke først den 24/3-2001 at Mac OS X 10.0.0 blev frigivet?

Citat fra iMacErik

Alle programafviklinger indkaples nærmest og systemet tillader IKKE at der ændres ved systemet uden en godkendelse
Ikke heeelt korrekt, alle Mac brugere der IKKE har lavet mere end én konto, arbejder altid på maskinen med administrator-rettigheder og er derfor ikke specielt sikret.

Personligt har jeg én "normal bruger-konto jeg bruger til daglig, samt én admin-konto (det er den først oprettede konto pr. automatik - iøvrig user-id 501), hvils credentials jeg så skal benytte hver gang der fx skal installeres ny SW etc.

Bruger du udelukkende din "admin-konto" til dagligt og "kommer til" at afvikle en script/program der sletter alle dine filer får du INGEN ADVARSEL som du (den største fare ved computere kommer altid indefra - ca. 40 cm fra skærmen, uanset valg af OS) ;-)

Citat fra iMacErik

Når du gemmer en Word-fil eller TIF eller noget andet, står du som ejer af filen (kan ses under fil-info i stil med "egenskaber" på PC) og derfor kan programmer som evt forsøger at komme ind på din maskine mens den er i netværk, IKKE få lov til at røre ved filen.
Forkert (se iøvrigt do.) du glemmer, at der ud over "ejer" også er "gruppe" og "andre

Citat fra iMacErik

Der er så meget software (inkl spil) til Mac at du ikke kommer til at mangle noget.
Dét kan du jo ikke vide noget om, altså hvilke behov ANDRE har for SW - det kunne jo være, at AutoCAD et-eller-andet ikke findes til Mac og det vat bydende nødvendigt med denne pakke til en eller anden opgave.

Når man vælger OS, bør man:
1. Se hvilke platforme de programmer man har behov for tilbydes til.
2. (Hvis man ikke er ekspert), se hvilke platforme omgangskredsen benytter og man derfor - måske - kan forvente at få kvalificeret hjælp til.

Citat fra iMacErik

I Apple Store på www.apple.dk er der godt 500 programpakker til salg + alt Freeware og Shareware der kan hentes bl.a. på www.macgamefiles.com eller www.freeverse.com eller www.freemacware.com eller ......
Versiontracker.com er nu min favorit ;-)



Citat fra iMacErik

Det er ikke noget med at det er muligt at køre Windows.
Det fungerer ! Microsoft har endda (for ikke helt at tabe brugere til Apple) lavet Virtuel PC, men den er lidt sløv.
Nej! - Microsoft har for nyligt KØBT det firma der for mange år siden udviklede applikationern "Virtual PC" - et program der emulerer et andet OS. Ja, det er langsomt, men kan bruges til få enkle opgaver

Apple har nu indbygget en emuleringssoftware (BoothCamp) hvorpå du installerer din Windows eller Vista og selv Vista kører fint og hurtigt.
BootCamp benyttes på alle de NYERE Mac'er (dem der er baseret på intel processor) således at man kan dualboote - på ældre Mac'er er BC virkningsløst pga processorarkitektur!

Citat fra iMacErik

Eller man kan installere en anden emulator (Parallel) hvorpå kan installeres Windows/Vista/Linux og de kan så køre SAMTIDIG i egne programvinduer.
Nej!, Parallels er IKKE en emulator, det er en VIRTUALISATOR, forskellen mellem de to er om man skal LADE som om man er noget andet end man er (emulere) og dét er langsomt.
Virtualisering indsætter populært sagt et abstraktionslag mellem applikationen og OS'et og tillader (igen kun såfremt man har en ny Mac med en intel CPU) at man kan afvikle andre OS'er i omtrent native hstighed, dvs. 98% lige så hurtigt som hvis man havde dual-bootet til det andet OS.
VMWare er et lignende alternativ, oprindeligt udviklet til Windows platformen mig bekendt.

Citat fra iMacErik

Det gælder stadig. Professionelle fotografer bruger den bærbare MacBook i studiet eller i marken og sætter deres 50.000 kr. kameraer direkte til.
Det skal virke HELE TIDEN (de kan jo ikke sige til modeller og lysfolk at de lige skal holde 10 minutters pause mens de genstarter deres computer) og derfor bruger de Mac.
90% at verdens grafikere og avis-redaktioner producerer på Mac fordi maskinen er meget mere intuitiv.
Jeg tror desværre, at du skal reducere det tal markant, efter Adobes programmer er kommet til Window$ platformen. Derudover er det nok ikke fordi det er mere intuitivt, men fordi man har startet med at benytte Mac og at det er bekosteligt at omskole alle brugere til nye systemer, samt udskiftning af SW ligeledes er bekosteligt, HW'en er vel det mindste i det store regnestykke…

Citat fra iMacErik

Der findes faktisk mac-cloner, men det er OK at købe hos Apple, og der er kun eet styresystem at vælge og det virker helt i top til alle fra alm. bruger til professionelle. Det koster KUN 995,- mens en Vista Business koster over 3.000,-
Nej der findes IKKE kloner af Apple's hardware - det døde mig bekendt kort efter DayStar lavede deres quadro 604 PPC 180 MHz maskine - dét fik Steve Jobs hurtigt lukket igen - Apple lever af deres HW (måske mest iPods ;-?)
Du kan måske finde en brugt klon, men der er ingen med CPU'er nyere end PPC 604'eren!

vh TvE

PS.: Har selv med stor begejstring benytte Apple's computere siden 1987

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Hej TvE

Tak for dine fine irettelsættelser - det altid dejligt at blive endnu klogere på systemet. (en del vidste jeg nu godt, men forsøgte at skrive det så "populært" som muligt, altså uden at gå dybt i detaljer som kun forstås af rutinerede Apple-brugere)

Vi skal huske at alt for mange PC brugere opfatter Mac som nørded og svært forståligt. I virkeligheden syntes jeg det er lige omvendt. Man skal være ret meget IT haj for at få en PC til at spille optimalt. Se blot alle de indlæg der er med råb om hjælp.

Hvis du, TvE, kan skrive et sammen-fat som populært kan fortælle PC-brugere forskellen uden at de går i baglås (og som vi andre må kopiere) er jeg meget interesseret.

Jeg har brugt Mac i 15 år, og altid nydt hvor let det var at tilslutte extra udstyr via SCSI - nu med USB og FireWire er det bare endnu lettere.

Hjemme bruger min søn en G3 med blot 450 MHz og 256 Mb og den kører OSX 4.10 uden problemer. Vi har også mac-mini / MacBookPro og iMac 17". Den står i køkkenet som fællescomputer med EyeTv og det spiller forrygende.
Børnenes skolekammerater (og deres forældre) og naboer mfl viser stor interesse, så jeg er efterhånden blevet ulønnet demonstratør - uden at "over-missionere" - i et mini-Apple-showroom i det Vestsjællandske, hvor vi i den grad mangler butikker med Mac.

Mange hilsner
Erik
Annonce
Citat fra iMacErik

Til Cata

Jeg bliver simpelthen nød til at skrive et indlæg for at rette nogle misforståelser.



JO der er. I år 2000 skiftede Apple fra system 9 til OS X (læses OS 10)
Det var ikke blot en opdatering, men en helt ny grundprogrammering som hviler på det gennemprøvede UNIX (som IBM har kørt siden deres store MainFrame computere så dagens lys) blot med det lækre Aqua-look og funktionalitet som kendetegner en Mac.

Alle programafviklinger indkaples nærmest og systemet tillader IKKE at der ændres ved systemet uden en godkendelse (Det er nu kopieret i Vista, men den kommer HELE tiden og spørger og så slår folk det fra ... øhhhh !)
Når du gemmer en Word-fil eller TIF eller noget andet, står du som ejer af filen (kan ses under fil-info i stil med "egenskaber" på PC) og derfor kan programmer som evt forsøger at komme ind på din maskine mens den er i netværk, IKKE få lov til at røre ved filen.


Den måde som flest vira, trojaner etc inficere maskiner via nettet er via sårbarheder i systemapplikationen. En optælling af sårbarheder i mellem de forskellige styresystemer viser at der stort set er et lige antal af sårbarheder og ingen af producenterne er nævneværdigt hurtigere til at lukke dem.

Da dette er det primære er der ikke belæg for at sige at Mac OS er mere sikkert end f.eks. vista, xp eller andet. Mac OS er bestemt ikke skudsikkert hvilket flere proof of concepts også viser med al ønskelig tydelighed.

Citat fra iMacErik

Der er så meget software (inkl spil) til Mac at du ikke kommer til at mangle noget.
I Apple Store på www.apple.dk er der godt 500 programpakker til salg + alt Freeware og Shareware der kan hentes bl.a. på www.macgamefiles.com eller www.freeverse.com eller www.freemacware.com eller ......



Har aldrig påstået andet


Citat fra iMacErik

Det er ikke noget med at det er muligt at køre Windows.
Det fungerer ! Microsoft har endda (for ikke helt at tabe brugere til Apple) lavet Virtuel PC, men den er lidt sløv.
Apple har nu indbygget en emuleringssoftware (BoothCamp) hvorpå du installerer din Windows eller Vista og selv Vista kører fint og hurtigt.

Eller man kan installere en anden emulator (Parallel) hvorpå kan installeres Windows/Vista/Linux og de kan så køre SAMTIDIG i egne programvinduer.


Ordkløveri i min optik. Når det kan køre er den en mulighed derfor muligt.


Citat fra iMacErik

Det gælder stadig. Professionelle fotografer bruger den bærbare MacBook i studiet eller i marken og sætter deres 50.000 kr. kameraer direkte til.
Det skal virke HELE TIDEN (de kan jo ikke sige til modeller og lysfolk at de lige skal holde 10 minutters pause mens de genstarter deres computer) og derfor bruger de Mac.
90% at verdens grafikere og avis-redaktioner producerer på Mac fordi maskinen er meget mere intuitiv.


Sådan var det engang men faktum er at flere og flere profesionnelle skifter til andre platforme herunder bl.a. windows. Bemærk herunder hvordan Adobe i øvrigt har skiftet strategi i forbindelse med deres udgivelser af grafisk software hvor mac bestemt ikke er forudprioriteret længere hvilket viser med tydelighed at de andre platforme er mindst lige så betydningsfulde som mac.


Citat fra iMacErik

Passer heller ikke:

1. På en Mac får du alt det software med du har brug for til at lave musik/video/DVD/Websider/foto-album og -(light)redigering foruden fjernbetjening til multimedie afvikling fra sofaen OG indbygget web-cam + trådløs WiFi og Bluetooth.
På en tilbuds-PC følger der kun Vista Home Basic (som intet kan) eller Premium som kan lidt mere, med og Officepakken er kun 60 dages Try-out.
Og hvor festligt er det for kreative mennesker at sidde med Officepakken !
Og så en MASSE demo-software du skal til at af-installere.


Jeg snakker om hardwareudnyttelse. Ikke hvad der følger med af software.

Citat fra iMacErik

2. Det passer lige så fint på PC ! Der er godt nok flere Hardware-producenter som laver PC-er ja, og flere systemer at vælge mellem (XP eller 6 forskellige Vista ????) men ALLE fra Microsoft, altså INGEN valgfrihed.
Der findes faktisk mac-cloner, men det er OK at købe hos Apple, og der er kun eet styresystem at vælge og det virker helt i top til alle fra alm. bruger til professionelle. Det koster KUN 995,- mens en Vista Business koster over 3.000,-


Der er skam også andre styresystemer end fra Microsoft. Unix, Beos, Linux etc. Så valgfriheden er der skam. Måske kan man endda snart vælge Mac OS da mac jo skal til at være baseret på Intel Chips (hvorfor mon?)

Men jeg kan da høre at du er rigtigt begejstret for Mac og det skal du bare nyde. Jeg forsøgte at belyse de aspekter så objektivt som det for mig var muligt med fordele og ulemper. Ønsker ikke at skabe en krig mellem de to platforme.

/Cata
Cata,
Jeg tror egentlig at Linux er væsentlig mere populært end Mac OS X.

Jeg har selv både PC og Mac, Mac'en er købt pga. den har den højeste WAF (Wife Acceptancy Factor), PC'en er købt som arbejdshesten. Derudover mener jeg at resten er ren religionskrig.

Skal jeg bruge en server - så vælger jeg i dag mellem en linux eller en windows (og glæder mig til home serveren) - skal jeg vælge et styresystem, så findes de federe end mac (Beos), skal jeg vælge et designikon - så vælger jeg en Mac - skal jeg bruge en spille pc som er ond, så vælger jeg en hp blackbird..

-Peter
Hej Svend
Ja jeg ville klart anbefalde dig at købe en mac, Jeg har slev skiftet fra windows til Mac, og for nylig kom iwork som er apples office pakke den er noget helt nyt.
Det er en ny måde arbejde i regneark som om det var publiser
Jeg selv har en -imac 17" G5 og en hvid mac book og jeg snakker fint sammen med Windows i mit arbejde og der hjemme hvor konen har vista
Og ny kommer deres nye os Leopard jeg så en Demo af den og den vil virkelig rygge fra alt hvad vi kender.

Henrik

Der findes ikke nogen problemer som ikke kan løses 

The day mac makes something that dosent suck will be the day they make vacumcleaners!!!!

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Citat fra msms

The day mac makes something that dosent suck will be the day they make vacumcleaners!!!!
Dén har du vist tænkt rigtigt længe over(!)

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis