Varmeflytning - kan det betale sig?

Hej
Lige et par spørgsmål til varmeflytning…

Har leget med tanken om at installere varmeflytning her i huset. Bl.a. har jeg fundet flg. tråd som beskriver ulemper, fordele mv.

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=76013

Men hvordan finder man ud af om det kan betale sig lige for ens eget hus? Hvis nogen herinde har styr på dén slags så tager jeg gerne imod kommentarer. Har til brug vedhæftet et planbillede af huset og vil gerne flytte varmen fra min kakkelovn (rød) til et andet værelse (grøn og ikke længere soveværelse) i alt ca. 10m fugleflugt.

Hvis det skal være, så skal det være ordentligt med 16cmØ rør, lyddæmpere osv. Men…

[LIST]
[*]kan det betale sig overhovedet?
[*]hvad er mest effektivt – varm luft væk fra ovnen, el kold luft ned over ovnen?
[*]jeres erfaringer med støj, støv, kondens og effektivitet?[/LIST]

Venligst, Silas
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Naturligvis kan det betale sig at lave varme flytning, ellers blev der nok ikke solgt ret mange af dem. Men når du er igang ville det da være smart at forsyne værelserne også. Din ide med kold luft ned over ovnen vil du få ret store problemer med, vil du tilfører kold luft til ovnen kan du lade det komme ind under ovnen så det naturligt bliver trukket med op.

V.h. Håndværkeren
Min erfaring er, at det godt kan lade sig gøre, men jeg blev aldrig rigtig tilfreds med løsningen.

Dog må jeg jo nok sige, at jeg ikke er helt enig med Håndværkeren.

min oplevelse er, at det giver et alt for stort varmetab i rørene at flytte den varme luft, hvis de føres på et koldt loft. Selv om de blev isoleret med 150 mm rockwool (lamelmåtte yderst for at undgå træk ind i isoleringen), så var varmetabet så stort, at luften der kom ind i værelserne reelt var koldere end den der var der i forvejen.

Da systemet blev vendt om og pustede kold luft ned over brændeovnen og dermed pressede den varme luft ud af stuen gik det noget bedre. Men altså stadig ikke optimalt efter min mening.

I øvrigt er jeg ret sikker på, at du kan finde en tidligere tråd om emnet her på siden hvis du bruger søgefunktionen.

MVH
Kim

MVH
Kim
Tror du ikke du har haft for høj en hastighed på blæseren, så bliver den varme luft jo suget ud af det rum hvor ovnen står, med det resultat at der via vinduer o.l. vil blive trukket kold luft ind i stuen istedet og videre ind i værelserne. Der skal ikke mere tryk på end at den luft der blæses ind i værelset kan nå at "løbe" tilbage til stuen hvor ovnen står.

V.h. Håndværkeren
Har heller ikke haft den store fornøjelse af "varmeflytning".
Samme oplevelser som "kontornusseren".
Selv om røret på loftet er isoleret (200mm), har jeg efter længere tids stilstand på anlæget, oplevet så meget kondensvand, at der var "blankt" vand i rørene. Det er selvfølgeligt naturligt nok, men alligevel træls at gå og åbne og lukke ventiler i lofterne, for ikke at skabe naturligt træk.
Der hvor jeg synes det virker bedst, er ved den luftcirkulation i huset der hurtigt bliver skabt ,og derved en hurtigere opvarmning når brændeovnen tændes. Varmen kommer hurtigere rundt i hjørnerne.
Hvis det skal være, så fik jeg mit lokale ventilationfirma til at dimensionere systemet og købte selvfølgelig stumperne hos ham. Det var billigere end de færdige systemer der sælges igennem byggemarkederne.
Men er det idet hele taget ikke det det drejer sig om, at få gang i luft cirkulationen i huset. På en måde er det jo også skrupskørt at blæse varm luft ind under loftet, når det er nede ved fødderne vi har mest brug for det.
Jeg har ofte overvejet om jeg skulle lave sådan nogle rør i hjørnerne i værelserne med en bøjning for neden og en lille elventilator der simpelt bare flyttede den varme luft fra loftet ned til og hen over gulvet. Problemet har været at finde en ventilator der stort set var lydløs, for bare det at der løber vand i nogle radiator rør, finder jeg enormt erieterende at høre på.

V.h. Håndværkeren
Annonce
Hej,
Ideen med at føre kold luft retur i rørene har et par væsentlige fordele, og for forstår ikke, at håndværkeren mener det giver problemer.

1. Du reducerer varmetabet i rørene væsentligt.
2. Du reducerer kondensdannelsen i rør.

Et af de væsentligste årsager til at mange af disse færdige systemer ikke virker er den simple at de er underdimensionerede. Rørene er alt for små. De små rør giver stort trykfald (dvs der føres ikke så meget luft rundt), og har relativt stort varmetab. Selv har jeg 250mm rør liggende, og DET virker.

Ideen med at cirkulere luften i selv rummet, altså føre fra loft til gulv, har jeg selv tumlet lidt med. Problemet med lyd kan jo ordnes med standard lyddæmpere. Blæser og lyddæmper kan placeres på loft eller i skunk, måske.
Hej Skovmand.
Jo men det skulle være et så simpelt et system som muligt, så jer forestillede mig blot at bruge nogle af de der plastrør som gulvtæpper er rullet på, hvori selve blæseren skulle hænge inde i røret. Jeg så systemet første gang hos "Onkel Harald" i den gamle rundbuehal hvor de tidligere havde forretning i Herning, der havde de sådan nogle rør hængende i virer ned fra loftet rundt i hallen.
Det jeg mener med at blæse kold luft ned over brændeovnen er af så fjerne du den naturlige vej varmen kommer fra ovnen, jeg ville blæse den ind under ovnen så den kommer med op istedet for.
Jeg kender et par stykker der har et rør under gulvet der går ud i det fri, hvor det henter forbrændnings luften. Ellers henter du den opvarmede luft fra stuen og hælder den direkte op i skorstenen.

V.h. Håndværkeren
Hej Håndværker,
OK, forstår godt tanken om et billigt system af mere eller mindre genbrugte materialer. Og kan også godt se at lyden måske kan blive et problem at gøre noget ved. Der er jo sikkert også en del resonance i sådan et PVC-rør.

Hvis man blæser kold luft ned over brændeovnen sker der jo ikke andet, end at den af sig selv falde ned under brændeovnen....den vejer jo mere end den varme luft.

Umiddelbart virker tanken om at hente forbrændingsluften udefra som besnærende, men jeg tror næppe en sådan installation nogensinde betaler sig hjem. Sagen er jo, at luften i dit hus indeholder forsvindende lidt varme - i forhold til den varme der er ophobet i vægge, gulv, loft og inventar. Det betyder næsten ingenting at luften tages herfra. Faktisk ligger der en fordel i, at du får et vis luftudskiftning i huset....gratis ventillation så at sige :-)
Hej Folkens
Tak for nogle gode råd, det lyder som om at det godt kan betale sig hvis det bliver dimensioneret stort nok og man ikke flytter den varme luft men omvendt.

Vh, Silas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis