Pejseindsats. Enkelt eller dobbelt

Jeg overvejer at få monteret en pejseindsats i min murede pejs.

"Murstensklodsen" danner skillevæg mellem stue og pejsestue så derfor overvejer jeg en dobbelt så den også kan ses fra stuen, men man tænder op fra pejsestuen.

Nu er det bare det at murstensklodsen er 90 cm dyb hvilket giver et alt for stort brændkammer til at holde glasset fri for sod (har jeg hørt).

Hvis vi vælger en enkel-sidet bliver alt varmen ledt ud vores 10m2 pejsestue hvilket ikke er optimalt.

Er der for eller imod en pejseindsats?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Grunden til at en ovn soder glasset til er når den får for lidt ovenluft.
Jeg tror du skal droppe ideen med at kunne se ilden fra begge sider og istedet fylde nogle flere sten i ovnen, måske du endda kan opmurer en røgvender bagerst i den gamle pejs så du udnytter varmen optimalt.

V.h. Håndværkeren
Du bliver desværre nødt til at være mere præcis.
Hvad menes der med ovenluft?
Flere sten? er det for at få et mindre brændkammer? Vi påtænker en færdig pejseindsats, ikke selv bygge en.
Røgvender? er det for at trække varmen ud af røgen?
Når der fyres i en brændeovn er den bedste løsning en ovn hvor der både kan komme luft til ilden oppe fra og under fra. Når du tænder op skal der meget luft til for at få træk i skorstenen, den skal så og sige varmes op for at den kan trække rigtigt. Når den har nået den rette temperatur lukker man for luften nede fra og bruger så oven luft der kommer oppe fra og ned over brændet. Det kommer som regel ned langs lågen og trækkes så over til brændet på en naturlig måde, derved opnås en rolig og meget efektiv forbrændning. Dog er en af betingelserne for at forbrændningen bliver optimal at der altid er klare gule flammer og at brændet ikke er tykkere end din underarm.
En røgvender er som du selv skriver, for at udnytte så meget af varmen fra afgans røgen som muligt, det opnås ved at ændre røgens bane så den skal under og over eventuelt nogle ildfaste sten. På en almindelig brændeovn kan man udnytte meget af varmen ved at lave knæk på afgansrøret så det nærmest får en facon der kunne minde om er vinklet C. Det kan du ikke i en pejseindsats men du kan sætte et spjæld i skorstenen der nedsætter røgens hastighed. Et brændkammer der er 90 cm dybt er rent spild at energi, det var derfor jeg foreslog at du murede flere sten i så kammeret blev mindre, 40 cm. er rigeligt.

V.h. Håndværkeren
Kan det ikke lade sig gøre at "sænke" indsatsene ind i væggen og på den måde mindske brændkammeret ?

Med venlig hilsen

Fladder
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis