Roundup eller gasbrænder mod ukrudt?

Skal jeg købe mig et sprøjte sæt til roundup eller en gasbrænder til en 11kg’s gasflaske ?

Jeg har ca. 170m2 parkeringsplads med ærtesten og lidt fliser.

Hvad er bedst også for miljøet?
Skal jeg købe mig et sprøjte sæt til roundup eller... Vis hele indlægget
90 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med at løse problemet der hvor det starter, nemlig ved belægningen. For mig at se er det kanon uansvarligt at anlægge en belægning der ikke kan vedligeholdes uden brug af kemikalier. Samme princip kan overføres til en masse af livets andre forhold.

allan
Som landmand bør du vide, at du ikke kan sammenligne æbler og pærer. Der er intet sammenligningsgrundlag mellem 1 liter eddikesyre og 1 liter Roundup og deres blandingsforhold hver især. Der er absolut ingen tvivl om, at de toksikologiske risici ved udledning af 1 liter Roundup er langt højere end ved udledning af 1 liter af en svag organisk syre. Som mangeårig økologisk frilandsgartner piner det mig gang på gang at se, konventionelle landmænd der lader hånt om regler og reguleringer i forhold til anvendelse af giftstoffer (kald det planteværn om du måtte lyste). Har oplevet drivende tåger af sprøjtemidler over skel, hvilket medførte tvungne prøver af af den forurenede bræmme.

Derudover har du vel bemærket, at vi stort set er enige, idet vi fremfører samme argumenter: tilbageholdenhed med kemi og farligheden af selv "ufarlige stoffer".

@ Allan. Hvordan vil du holde gangstier og indkørsler fri for ukrudt? Fiberdug virker ikke. Mellem fliser kan ukrudt også gro. Asfalt forurener også under udlægning mv. En afbalanceret indsats er mest miljørigtig. Hvis du ikke vil påvirke miljøet overhovedet så må du finde en måde af beame dig ud i verdensrummet på. Alt hvad vi foretager os belaster miljøet i en eller anden grad. Det er det første princip.
Mit landbrug er afhængig af de veje og pladser jeg har anlagt. Jeg er klar over hvilke værktøjer jeg kan bruge til at vedligeholde dem med, så det er billigst muligt for mig og miljøet. Det er der desværre mange andre der ikke er, eller de har ikke sat sig ind i de problemstillinger der er. At andre løser deres problemer på anden måde end mig er ok for mig, blot piner det mig når jeg engang imellem kan se at love og retningslinjer bliver overtrådt. Derfor mit forrige indlæg.
Jeg er dog ikke mere tykhudet end jeg gerne vil høre om dine forslag til anlæg af vedligeholdesfri belægninger. Det er spændende at lære nye ting som jeg kan bruge i mit arbejde og min fritid.
Det er meget simpelt, brug som der foreslås et hakkejern, en ukrudtsbrænder, en dampløsning eller lad simpelthen ukrudtet stå. Alle belægninger der ikke kan vedligeholdes efter dette princip skal undgås eller endnu bedre slet ikke forekomme. Det nytter ikke at fordi vi i denne og tidligere generationer har et forkvaklet forhold til hvordan bevoksning i en belægning skal se ud overlader en byrde til vore efterkommere. Menneskene har eksisteret på jorden i mange tusind år og skulle gerne blive her i rigtig mange endnu.

Selv om vi lav dosere vores giftpåvirkning, så vil der alligevel over tid ske en ophobning af uønskede stoffer i naturen. Se blot på hvad det er blevet til inden for de sidste 2 generationer. Forestil dig så hvordan det vil se ud om 2 -300 år hvis belastningen fortsætter. Vi kan ligeså godt finde på løsningerne nu, som at overlade problemet til vore efterkommere der formentlig til den tid vil stå med ryggen mod muren.

Og kom nu ikke og sig at det ikke kan lade sig gøre, jeg mener at vide at der er masser af store byer i udlandet som overhovedet ikke bruger gift i forbindelse med deres vedligehold af stræder og veje. Kan en hel stor by gøre det, kan almindelige mennesker også. Med mindre at de er dovne eller nærrige. Begge dele er uheldige egenskaber. Al ting har sin pris og det nytter ikke at lade kommende generationer betale prisen fordi et modelune diktere at man skal have granit skærver i sin indkørsel og man selv er for doven til at gå ud og bruge hakkejernet.

allan


@Allan Fischer. Nu er der mange andre og mere farlige stoffer i vores hverdag end roundup som jeg ikke syntes der bliver gjort nok for at stoppe udledningen af. Et globalt stop for roundup vil aldrig redde verden. Totalt ligegyldige ferierejser til fremmede destinationer udleder enorme mængder co2 og forbruger vores brændstof. De enorme mængder af fragt mellem verdenshavene. Al den ligegyldige traffik i hver dag. De nedbrudte kloakledninger i samtlige byer, herunder hormoner og medicinalrester fra human brug, forureningen af jorden ved de store industrier. Alle sammen ting som er vigtige i det store perspektiv, men det fjerner ikke ukrudtet i haven eller på vandrestierne eller indkørslerne.
En total renholdelse er meget omkostningstung uanset bekæmpelsesvalg.
Annonce
Uden at tage stilling, til den igangværende debat, vil jeg svare på spørgerens spørgsmål

Det er min erfaring, at svidning med gasbrænder, ikke er en så effektiv løsning, som Roundup.
Når du har givet Roundup, og ukrudtet er visnet, er det fint at brænde de udtørede rester væk med gasbrænderen.
Men Gas er mere miljøvenlig, end Roundup. (jeg aner ikke hvormeget co2 11 kg afbrændt gas udvikler)
Brug af gasbrænder er dessuden skyld i adskillige brande hvert år, så brug det med omtanke.

PS
Pas på hvis i bruger konsentreret edikesyre, jeg har en kolega som har mistet lugtesansen, ved at bekæmpe Bjørneklo, med 70% Edikesyre..

mvh jens
@Lollænder- At noget er slemt, kan ikke forsvares med det der er værre. Med den type argument vil stort set alt kunne tillades.

allan
jeg har høret her i assens på fyn.
i test periode at der bliver brugt hvidløj blandet med vand
af prøvet på p plads bag gamle brugsen.!
for at bekæmpe ukrudt.
i gemmen helle sommer periode.
det ser trikse ud at folk forlader p pladsen i en fart.
på grund af lugten. :-)

en af ide af miljøvenlig ukrudtsmidler.?
@ allanfischer. Du har vist ikke læst hvad jeg skrev.
Hvis du søger diskussionen istedet for hvad der er lovligt at bruge til ukrudtsbekæmpelse så er det her det forkerte forum.
Jo, jeg kan godt se at du skriver at, du har 5000 m2 gårdsplads og indkørsel og at det er dyrt at bekæmpe ukrudtet, som du dog alligevel vælger at sprøjte 4 gange om året. Har du overhovedet overvejet om du har råd til at have en gårdsplads af denne størrelse, hvis du skal undgå at sende regningen videre ind i børneværelset.

Nu er det jo slet ikke mig du eller andre giftbruger skal diskutere med. Jeg har en alder som gør at jeg kan sige "efter mig da syndfloden, det holder jo nok min tid".Dem I skal diskuterer med er i virkeligheden jeres børns børn. Oldebørnene, og i modsætning til tidligere, hvor de fleste mennesker døde før man kunne føre en fornuftig snak med dem, så er der ret store chancer for at I kommer til at tilbringe rigtig mange år sammen med dem, grundet den stigende levealder. Så glæd jer til de diskussioner i får, når i bliver spurgt om hvorfor det er nødvendigt at filtrere vandet gennem diverse filtre før det kan drikkes og om det altid har været sådan. Flere vil måske også kunne finde på at spørge Jer om hvorfor og hvordan det blev sådan.

Gid jeg kunne være en flue på væggen og høre Jeres svar til dem :-)

Med hensyn til hvad der er relevant at diskutere i et forum, hvor der er en der søger rådgivning om der skal indkøbes en giftsprøjte eller en gasbrænder, er jeg i god over ensstemmelse med de bedste traditioner, når jeg advarer mod de omkostninger som et valg af giftsprøjten vil have, moralske og etiske omkostninger, som kun de mest hardcore benægtere kan undgå at se og forholde sig til. Jeg peger samtidig på at en løsning fremadrette, ville være at at vælge et mere intelligent design af sin indkørsel og el. gårdsplads der kan vedligeholdes uden skabe problemer for kommende generationer.

At mine forslag ikke er hen i vejret dokumenterer jeg ved at pege på at adskillige europæiske storbyer storbyer som f.eks. Hamburg som jeg besøgte i 1994 på det tidspunkt lavede giftfri vedligehold. Mig bekendt har adskillige danske kommuner fulgt trop på området. Så kan det lade sig gøre at vedligeholde i stor skala uden brug af gift, så fanden stå i at det ikke også kan lade sig gøre i en indkørsel el. lign.


Det nemmeste for alle parter ville jo selvfølgelig være, hvis synspunktet om at det var legalt og måske ovenikøbet smukt, hvis der stod en slat planter hist og her og begrebet "ukrudt" fik nyt indhold.

Ukrudt PT. er defineret som en uønsket og skadelig vækst. - Hvad skal vi kalde giftsprederne ?

hilsen
allan

Der er yderligere 50 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis