Roundup eller gasbrænder mod ukrudt?

Skal jeg købe mig et sprøjte sæt til roundup eller en gasbrænder til en 11kg’s gasflaske ?

Jeg har ca. 170m2 parkeringsplads med ærtesten og lidt fliser.

Hvad er bedst også for miljøet?
Skal jeg købe mig et sprøjte sæt til roundup eller... Vis hele indlægget
90 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa
Er kommet i besiddelse af en opskrift (har ikke selv afprøvet den) kan være andre vil/har lyst til at afprøve?, hører gerne om erfaringer.
Eddikesyre i blandingsforholdet 1:7 med vand, 3 gange i vækst sæsonen (brugt på pigstensbelægning) med godt resultat…
Eddikesyre kan uden nogen risiko udledes til overfladevand og grundvand. Der er tale om e svag syre, der ikke har nogen nævneværdig miljøpåvirkning. Problemet er ikke stort værre end hvis der spildes en flaske cola.
Skrevet af hans2.hansen på 11 mar 2010 08:22
man skal lige passe på vors undergråndsvand med de kemiske midler.! :-)


Ja Hans2tal, der kommer mange geniale tanker til en, sådan en tidlig morgenstund!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af jonkjensen på 11 mar 2010 14:30
Eddikesyre kan uden nogen risiko udledes til overfladevand og grundvand. Der er tale om e svag syre, der ikke har nogen nævneværdig miljøpåvirkning. Problemet er ikke stort værre end hvis der spildes en flaske cola.

Kunne du eventuelt dokumentere det lidt ??

Det er korrekt at den benævnes en svag syre, men det gør den bestemt ikke mindre skadelig i større doser.

Ren eddikesyre ætser lige så slemt, som de stærke syrer - giver faktisk nogle rigtig grimme sår.

Kender også en som brugte det til ukrudtsbekæmpelse i fortyndet form, - naboen kunne ikke forstå at hækken gik ud, - så det er slet ikke uskadeligt.
Annonce
Hvis der foretages en fortynding i forholdet 1:7 som beskrevet her, vil det, når det udvandes over en overflade være ganske få mol eddikesyre spredt over et enormt areal og ikke som du skriver "større doser". Med andre ord: en meget lav koncentration. På sin vej gennem jorden vil syren neutraliseres af helt naturlige årsager. En gentagen udvanding over længere tid, vil have samme virkning som syreregn og bestemt være skadelig. Men, i dette tilfælde vil det nærmest være mere farligt at udvande ren cola (uanset fabrikat). Generelt bør man være forsigtig ved håndtering af kemikalier, ligesom det bør tilsigtes, at undgå at udlede kemikalier af nogen art (uanset farlighed). Tænk på, at nyopførte mure tit afvaskes i stærk syre, for at neutralisere mørtlen og undgå udtrækninger af salte på murværket. Vandet fra denne afrensning opsamles ikke, men lander på jorden hvorfra den vil sive til grund- og overfladevand.

Det kan nævnes, at eddeikesyre anvendes som surhedsregulerende middel i levnedsmiddelindustrien.

"Farerne for eddikesyreopløsninger afhænger af koncentrationen. Den følgende tabel lister EU-klassifikationen for eddikesyreopløsninger:


Sikkerhedssymbol
Koncentration
efter vægt Molaritet Klassifikation R-sætninger
10%–25% 1,67–4,16 mol/L Irritant (Xi) R36/38
25%–90% 4,16–14,99 mol/L Ætsende (C) R34
>90% >14,99 mol/L Ætsende (C) R10, R35
Opløsninger på mere end 25% eddikesyre håndteres i et stinkskab på grund af den gennemtrængende, ætsende damp. Fortyndet eddikesyre, i form af eddike, er uskadelig. Indtagelse af kraftigere opløsninger er dog farligt for mennesker og dyreliv. Det kan forårsage alvorlig skade for fordøjelsessystemet og en potentiel dødelig ændring i blodets surhedsgrad."-(wikipedia)
Naboen kan ligevel have dræbe sin hæk med vand, kompost, salt, ukrudtsbrænding, kunstgødning osv. Alt er farligt hvis mængden er stor nok.
Ja,ja - når det er fortyndet i forholdet 1:7, så er det næppe specielt farligt, til gengæld er det også rimelig virkningsløs som ukrudtsbekæmpelse, - ja ukrudtet svides lidt, men kommer såmænd gerne igen.
Og lovligt er det såmænd heller ikke, - for præcis som du skriver er udledning af diverse kemikaliier ikke tilladt. At en enkelt bruger det, gør næppe nogen skade, men hvis alle husejere render rundt og pøser divs ud på fliser og grusarealer, - så får det nok en negativ indvirkning på det grundvand, som de næste generationer forhåbentlig også skal nyde godt af.

Og jo det var eddikesyre der slog hækken ihjel, det var fortyndet, men sikkert ikke særlig meget. Ser faktisk sjusket ud i en kolonihave, når der mangler et stykke hæk ;-)
Vandkogeren Steam fra fiskars der bruger damp som mod ukrudt er ubrugelig. Min forældre købte en for år tilbage. Den er AAALT for langsom. Selv bruger jeg en profi brænder i indkørsel/fliser og alto flisevasker på fliserne èn gang om året og en fugekniv. Ingen gift.

M.v.h  Mads / Maskinarbejder

Nu er det ikke fordi jeg vil starte en debat eller være bedrevidende. Men det er faktisk et stort problem at man ikke vil følge de retningslinjer der er for brug af forskellige midler. Det være sig fornuftigt eller ej. Uanset hvad man må mene om eddikesyre, så er det forbudt at bruge til ukrudt. Hvor er fornuften i at regulere planteværnsmidler og kræve uddannelse i brugen af disse for at beskytte omgivelserne hvis samtlige husejere ser stort på de regler de professionelle skal overholde. Som landmand piner det mig at se mine naboer tæppebombe deres indkørsler med planteværnsmidler fordi de ikke kan tåle at bruge et hakkejern. Husk på at hvor der ikke er en måtte af plantevækst rammer midlerne jorden og hvor der heller ikke er meget organisk materiale vil der heller ikke være nogen væsentlig nedbrydning af midlerne.
Angående eddikesyre, så bliver et hus afsyret engang i dets levetid med måske 1 eller 2 liter syrevand. De færreste kan holde en indkørsel fri for ukrudt med en liter om året. Fortyndingen er 1:7.
I landbruget er roundup fortyndet fra 1:100 til 1:150 med et forbrug på ca 1,5 liter pr ha. Her sprøjtes midlet ud over en afgrøde og der er en stor biologisk aktivitet i jorden der er med til at omdanne de aktive stoffer til uskadelige ting.
Forurening sker næsten altid ved det man kalder punktforurening. En stor mængde på et lille sted. Der sker en nedsvining til undergrunden og vi har en forurening. Det kan ske med mange forskellig midler. Mælk som er lige så farligt som olie, benzin, fyringsolie, kemi, kølervæske mv.
Læg mærke til indkørslerne hvor der er en sort plet der hvor bilen plejer at holde, der er en punktforurening og med tiden vil det nå ned i grundvandet, medmindre bilen holder på asfalt.
Jeg bruger selv en liter roundup om året til at holde 5000 m2 gårdsplads og indkørsel rimelig ukrudtsfri. Der bliver sprøjtet 4 gange. Ind imellem bruger jeg en gårdspladsrive som er med til at bekæmpe småt ukrudt.
I det tidlige forår når alting begynder at gro sprøjtes første gang og alt bliver slået tilbage til ingenting, noget har nemlig groet gennem hele vinteren og er for stort til riven. Nu er det nemt at rive nyfremspiret ukrudt op i de efterfølgende uger. Efter 14 dages ferie kræves der en sprøjtning igen for at komme i bund igen. I høsten er der ikke tid til at rive så derfor sprøjten.
Der er yderligere 60 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis