Roundup eller gasbrænder mod ukrudt?

Skal jeg købe mig et sprøjte sæt til roundup eller en gasbrænder til en 11kg’s gasflaske ?

Jeg har ca. 170m2 parkeringsplads med ærtesten og lidt fliser.

Hvad er bedst også for miljøet?
90 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kunne jo også købe en sprøjte og bruge eddikesyre.

udover at det effektivt slår ukrudtet ihjel er eddikesyren ikke nær så problematisk for miljøet som syntetiske gifte.
brug dog Zepelin det virker bedre end roundup da det ligger sig i jorden og tager ukrudtet inden at det kommer op det skal dog lige siges at det ikke tager ukrudt det er kommet op men zepelin kan sagtens blandes med en smule roundup og det virker i op til 3 måneder.Jeg sprøjtede gårdspladsen for to måneder siden der er ingen ukrudt i nu
Hej, hverken eddikesyre eller salt er godkendte bekæmpelsesmidler. Det er med andre ord ulovligt at udsprede disse kemikalier. Og Round Up er IKKE tilladt længere på flisearealer!
Zepelin, kender jeg ikke - men jeg kan næppe forestille mig at et stof med varig virkning i jorden er lovligt!
Jeg bruger selv RoundUp i min indkørsel - med havesprøjte (udvanding er også forbudt nu).
Tak for jeres svar...

Mest er jeg til gas, jeg hader gift... Men jeg fik at vide der var stor brandfare ved at bekæmpe med gas... derfor ville jeg høre mulighederne for gift... Måske er det ikke så giftigt som jeg er bange for.

Hvor farligt er det at gå med gasbrænder ? Hvor tæt må man gå på huset og andre bygninger ?
Annonce
Hej igen.
Måske skal vi have tingene i proportion. Almindeligt køkkensalt er 3x så giftigt for mennesker og dyr som det aktive stof i RoundUp. RoundUp er IKKE en gift - men en plantegift.

Gasbrænder er fint, hvis man kan finde ud af at bruge den. Flerårigt ukrudt så som mælkebøtte og skvalderkål dør ikke at at blive brændt ned. Nedbrænding er det samme som at luge med et luge- eller hakkejern. Kunsten er at "blanchere", da der så dannes giftige stoffer indeni plantet, som rødderne sidenhen dør af. Det er ikke helt enkelt at gøre korrekt.

Hvor tæt du skal gå på en træbygning......tja....når dit haveskur er omringet af brandfolk, så ved du at du har været for tæt på.

I disse tider, skal det måske også nævnes, at det undrer at ingen nævner CO2 i forbindelse med gasbrændere......... måske fordi det giver et politisk dilemma for nogen?
Skovmand, du har ret i at 500 g salt kan tage livet af en person hvis man spiser det ad en gang hvorimod man formodentlig kan overleve at drikke en halv liter round up (kun 10% dødelighed). Men salten kan du udskille af kroppen igen, så hvis du overlever saltindtaget kan du "vaskes ren" indvendig igen. Det kan du ikke med systemiske gifte, som round up. Dele af dem ophober sig op med konsekvens for reproduktion o.s.v. er det ikke korrekt? Det er jo blandt andet også derfor at et træ, der er round up skadet får meget landvarige skader hvis det overhovedet kommer sig igen.
Jeg har svært ved at tro , at det er tre gange så farligt for et menneske at indtage 500 g salt over eksempelvis et halvt år som det vil være at drikke en halv liter round up i den samme periode.
Ok, det bliver lidt et sidespor, men vil lige kommentere Lars ON

Synes blot at det er et lidt useriøst og noget lommefilosofisk regnestykke

1. Giftighed måles blandt andet med enheden LD50 (lethal dose 50% - der hvor 50% af testpersonen/musene dør)

2. LD50 for mennesker kendes ikke præcist for salt men er vurderet til ca 3,8gram pr kg legemsvægt, på een gang - selvsagt får man det endog meget skidt af mindre og evt også med varige skader. Dvs (selvfølgelig jf. Monsanto) at bordsalt er lidt giftigere end Roundup for mennesker

http://www.monsantoinfo.dk/roundup/ld50_vardien.html


3. Som Skovmanden siger så er Roundup en plantegift der virker ved at hindre fremstillingen af særlige aminosyrer i planten (de aromatiske aminosyrer). Sagen er blot at mennesket ikke kan fremstille disse selv, men ene og alene får disse ved fødeindtag - derfor er Roundup heller ikke direkte giftigt for mennesker.
http://www.monsantoinfo.dk/roundup/sadan_virker_roundup.html

4. Min egen holdning til brug for Roundup (inden nogen nu tror at jeg er ansat af Monsanto), så er jeg enig med Skovmand - undgår det helst, men hvis det skal til, så på enkelte planter eks. med pensling og jf gældende regler. Hvorvidt det så er forkert at bruge salt ved jeg ikke - for der pøses jo nogle ton salt ud om vinteren og dét er mig bekendt ikke forbudt - nærmere lovpligtigt for at holde fortovet rent inden kl 07 :-)



Vh, Silas
Hej Lars,
Glyfosat (roundUp) ophobes ikke i kroppen, og er let nedbrydelig, så det er ikke rigtigt hvad du skriver.
Hverken glyfosat eller Aminomethylphosphonsyre, som er det nedbrydningsprodukt, der evt. finder vej til grundvandet er opført som havende hverken reproduktionsskadende eller andre langtidsskadevirkninger på mennesker og dyr.
At det har langtidsskadende virkning på planter kan du ikke relatere til pattedyr. Vore livsprocesser er vidt forskellige.
Men da alt naturligvis ikke er afdækket om disse stoffer og iøvrigt de fleste andre kemikalier, vi omgåes i vores hverdag, er det da indlysende at man altid bør anvende kemiske stoffer med forsigtighed. Jeg kan blot ikke se, at RoundUp har nogen særstatus - blot fordi det bære det folkelige prædikat "gift".
Der er yderligere 80 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis