plankegulv på beton

Hej
Jeg skal lægge nyt gulv på eksisterende betongulv (mindst 30 år gammelt). Jeg vil gerne have plankegulv men er i tvivl om hvordan man gør. Skal det limes på, skrues ned i betonen?? Er der nogen som kan give et godt råd? Jeg vil helst ikke lave nye spær fordi det så vil påvirke lofthøjden.
M.v.h.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har netop lagt plankegulv i min stue oven på et betongulv. Jeg valgte at fuldlime gulvet med en speciel (og dyr) lim, der har indbygget dampspærre. Det er rimelig nemt at gå til bare betongulvet er jævnt og du har en tandspartel. Du kan selvfølgelig også vælge at skrue plankerne fast i gulvet med nogle specielle skruer (kan ikke lige huske hvad de hedder). Det er nok billigere men der er nok også lidt mere arbejde i det.

Jeg købte mit gulv hos ALPO GROUP som også kan levere limen hvis det skal limes. Prisen for gulvet var rimelig billig (300,- pr kvm. for egetræsplanker). Limen koster ca. 700 kr. for 10 liter og den rækker til ca. 10-12 kvm.
Jeg har valgt at lægge spånplader på betonen som undergulv, og så et "klik-system" laminatgulv ovenpå, det fylder næsten intet, og ser ganske pænt ud. Spånpladen kan du så vurdere om du syntes du vil lime eller ej, det gjorde jeg nu altså også. Enormt billigt, effektivt, og meget hurtigt. Også ideelt til en gulvvarme løsning (så bør du dog nok bruge små søm istedet, men så har du også mere højde på)

Ideen med en lim med indbygget dampspærre lyder dog rigtigt smart...
Plankegulve bør ikke fuldlimes men lægges som et såkaldt flydende gulv oven på betonnen da træet skal kunne give sigwink
Jeg er helt enig med Brian at det skal være flydende da beton og træ arbejder forskelige, hvis der er ujævnheder i betonen så er løsningen som twist nævner er spånplader.
Men hvis du har for lidt højde så skal du måske vælge en anden løsning. Der findes parket staver som ifølge producenten kan limmes dirkte på træ , beton eller noget andet uden problemer.
der finde så vidt jeg ved 2 sorter: akaju og eukalyptus , henholdsvis mørk og lys, det er hårdt træ og har en tykkelse på så lidt som 7 mm.

jeg har selv brugt på 3 forskelige steder (2 steder på spånplader og et sted direkte på beton). det har været meget tilfredsstilende.
det limmes, slibbes, olies og til sidst polish.
go fornøjelse

p /p
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis