MC-batteri opladning/ konvertering

Skal have lidt strøm til forskellige dele på gokarten og har brug for lidt hjælp til elektronikken.

Jeg skal have trukket strøm til :
4 pærer á 12V 3W (kan måske godt nøjes med 6V pærer)
1 Transistorradio der normalt bruger 3x1,5 V (AAA-batterier)
(sikker også nogle blinklys, men dem skal jeg lige have fundet ud af at lave, så de blinker)

Jeg har luret lidt på et batteri fra Biltema http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=1193&iItemId=105133
(12 V, 2.5 Ah batteriet)

Spørgsmålene går nu på.

Hvordan får jeg fikset at outputstrømmen til de forskellige enheder bliver rigtig - altså V m.m.

og opladningen af batteriet.

Jeg har tilfældigvis en masse 230V Transformere med forskelligt output. Er det muligt at bruge dem som oplader til batteriet. jeg har f.eks. en transformer der giver følgende output: 12V og 500 mA 6VA. Eller skal jeg have fundet en anden ide til at oplade batteriet?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sakkens lade det batteri med en 12Vdc spænding, bedst er det hvis du kommer op på 13-14V.

Er din transformer med DC output ?

Med det batteri har du lys i ca 2 timer med dine 4*3W. Så vil det nok tage 4-6 timer og lade... Måske du skal sætte en strømbegrænser ind, det er ikke sikkert din transformator her en!

Du kan købe 12V kontakter til at styre lyset i biltema.

Til din transistorradio skal du have en regulator på, har den ikke en 12V indgang ?

Blinklys... Der kan du købe et blinkrelæ til bil og sætte på eller måske til motorcykel... De skal have bestemt belastning for at blinke "normalt". Ellers skal du have noget elektronik på til at styre dem...
Tror desværre det er en AC. På labelen står der:

AC ADAPTOR
Input:230V-50Hz 120mA
Output: 12V --- 500 mA 6VA (stregerne er godt nok omvendt)

En anden strømforsyning til en gammel bærbar giver:
Input:100V-240V ~ 0.95A-055A -50-60Hz
Output: DC15V --- 3A (stregerne er godt nok omvendt)
Den er nok bedre til formålet

Min tanke med batteriet var at lave en boks, hvor der var mulighed for forskellig strømudgange f.eks. 4.5V (radioen) og 6 V til evt. lys. Så jeg har 3 typer V at give af fra batteriet.

Hvis jeg vælger et batteri med højere Ah, vil det så have længere levetid?
2,5 amp. det er meget lidt , jeg ville anbefale dig at købe et på mindst 10 amp. især hvis du ikke kan lade fra en eventuel motor.
En af de ting der virkelig "slider" på en akumolator, er når det bliver for tit fuldt afladet. Så klasker det hurtigt sammen i lamellerne.
Og lad være med at experimentere med opladere, de er så billige i indkøb så alt andet er for ricikofyldt.

V.h. Håndværkeren
OK, vil overveje et batteri med flere amp. og tænke over ladning. Ville ellers have været lækkert bare at tage ledningen fra go-karten og stikke den i 220V kontakten, når den stod i garagen.

Må jo så bare indbygge den lader, der er til at købe for penge, ind i gokarten istedet, det kniber bare lidt med pladsen efterhånden (og lav det selv af stumper-princippet ;-) ).

Tak for input
Hej.

Hvis du vælger din 12V konstruktion, og ikke falde for fristelsen for en gammel autoradio, så er den næmmeste løsning for at reducerer spændingen til ca 5V at indsætte 10 dioder i serie i lederetningen, i "+" ledningen.
Du kan hvis du ikke vil lodde dem sammen, bare bruge kabelsko, og trække en slange udover. Evt. bøje dem sammen uden at kortslutte til en lidt fix konstruktion.rolleyes

En germanium diode har en "trigge" spænding på 0,7V, og det vil optræde som et spændingsfald. 12V - (10 x 0,7) = 5V
En IN4004, eller IN4007 har de fleste elektronikbutikker, til omk. et par kroner stykket, og de kan bære ca 1A. Det sku´være rigeligt til din radio.

Spændt på en dag at se billeder af din "bil".

Go´fornøgelse.
Plyngs.

DK-Miljø
Annonce
Jeg købte engang en "einhel" batteribooster fra HN (som ikke virkede fordi akk. ikke havde syre i sig), men nåede at skille den ad så jeg ikke kunne bytte den. Den indeholder et print med en diodebro, med udgange både til 12 - 6 og ? v. Endvidere er det en alm akk. samt en lille 12v lader. Hvis du kunne finde den på tilbud/brugt omkring din "smertegrænse" på ca. 120 kr. så har du svar og løsninger på alle dine spørgsmål (undtagen blinklys). Ellers når jeg kigger på dit biltema-link - ville jeg som ovenfor anført vælge så meget Ah som jeg kunne få for beløbet

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Det kunne faktisk godt være sådan en batteri-booster kunne bruges. Du har du ret i. Den burde jo nok kunne trække lys og den lille transistorradio, der skal sættes i. Vil da lige undersøge det lidt nærmere.

Godt input.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis