Flytte sand/beton ifbm. med fjernelse af pool ?

Hej Gutter,

jeg står med en opgave jeg troede jeg kunne betale mig fra.. Men ikke til de ublu priser havemænd vil have idag.

Jeg skal derfor fjerne en pool (på over 70 m3) af beton (ca. 30-40 tons vil jeg tro). Poolen ligger i baghaven, og jeg kan derfor IKKE få store maskiner ind til arbejdet (bobcat, minilæsser og havetraktor er ok).

Mine spørgsmål er derfor:
Hvordan kan jeg bedst:
1) Bryde poolen op i overkommelige stykker jeg kan smide på min trailer og køre bort ? Her tænker jeg mest på arbejds værktøjer og metoder.
2) Fylde sand i hullet (antager det er det billigste at fylde med, ud over mit haveaffald, men det har jeg altså IKKE 60 m3 af) ? Jeg tænker her på om jeg måske kan købe eller leje en sandpumpe et eller andet sted så jeg slipper for at skulle køre 100+ tons sand på trillebør om i min baghave. Det har jeg hverken tid eller kræfter til.

Projektet må meget gerne koste under kr. 50.000 inklusive alle materialer ol. da jeg selv lægger arbejdskraft til. Dvs. hvad kan også betale sig mht. at leje/købe udstyr, og evt. sælge/købe brugt ? Småting som græs og fliser skal ikke medtages i beregningen... Bare poolen.

Kan man evt. lade betonstykkerne blive liggende i jorden, efter man har brudt dem op ? Eller vil det være ulovlig/upraktisk at gøre ? Jeg skal ikke betale kilopris for at fjerne betonen da genbrugspladsen tager imod beton i min kommune, men jeg SKAL dog køre den til genbrug, og det er jo også mange tons at skulle flytte, især da jeg kun har en 500kg trailer at flytte på.

Erfaringer og forslag er MEGET velkomne
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den er god.
Vil nok anbefale dig, at knuse beton med en hydraulikhammer. Kan den blive liggende i bunden? Ellers skal den køres væk?
Du skal nok lægge nogen plader hele vejen til din baghave og kør materialer ind med en dumper. 70 m3 er jo ret meget og det skal gøres med en maskine og hurtigt.
At komme med 70m3 koster normalt 10 læs gange 1600-2000 kroner per læs.
Har læst om en der hedder steen som leverer billiger.
Du kan gerne få en pris vis du er interesseret. Vil så gerne kigge på arbejdet først.
[email protected]
Ja tak.. det var jo så lige præcis det jeg spurgte om.. KAN jeg lade beton'en blive liggende ?
Og POOLEN er over 70 m3, der er ikke 70 m3 beton. Der er 30-40 tons afhængig af hvor tyk bunden og siderne er.
Og som jeg skriver er det 100% gratis for mig at komme af med betonen, så jeg har IKKE tænkt mig at betale for at få det kørt væk, fordi så er jeg allerede langt over de kr. 50.000,- uden overhovedet at have lejet så meget som en TRILLEBØR til at fragte tingene i. For slet ikke at snakke om at jeg ikke har fået leveret et eneste gram sand inden pengene er brugt op.

Igen.... Jeg spørger bare:

Hvordan fragter jeg bedst disse ting ? Hvilke maskiner og værktøjer skal jeg bruge ? Kan det betale sig at leje eller købe/sælge ? Hvilke alternativer har jeg ?

Hvis jeg skal til at betale nogen for det, så vil de have 50-60.000 bare for at fjere beton'en som jeg kan aflevere gratis til genbrug, og ca. det samme for at rive lortet ned, og fylde op med sand. Det vil jeg bare ikke betale. Kr. 50-60.000 må være nok.

Ok, tak for ideen med hydraulikhammer, den skal jeg nok finde en pris på. Men hvad med resten ?
30-40 tons giver rigtig meget arbejde, hvis du vil køre det væk.
Og så skal du jo også have det op af hulet. Det bliver ikke sjovt.
Lige så snart hulet er klart gå det egentlig ret stærk.
Læg en vej ude med plader. Helst to lag.
Den dumper jeg tænker på vejer 1 ton plus det transportierende material.
Til gengæld kør den hurtigt, og det er vigtig.
Hvis en vognmand læser de materialer af så skal man have en gravmaskine til at fylde dumpern op. En mand skal vær i hulet for at udjævne de tilkørte materialer og komprimer det jævnligt for at undgå sætninger.
Jeg tror, at det er et arbejde som man bruger 3 dag på.
For at spare penge en mand til at køre maskiner plus maskiner giver ca. 16.000-17.000 kroner. Materialer ca. 20.000 for de vognmand jeg kender.
Så er vi oppe på 36.000-37.000.
Så mangler vi stadigvæk beton.
Jeg har hørt om at man kan bore nogen huller i beton og fylde en væske i som få betonen til at knække. Efter sigende skulle man kunne komme næste dag og beton er lige til at skovle. Det hør jeg nærmere om i dag. Hvis det er rigtig, så kunne du læg det ude i bunden og færdig.
Prisen på 50.000 burde i den tilfælde kunne holdes. Jeg kan se, at du bor længer væk. Hvorhen præcis?
du kan leje maskiner billigt hos bramsnæs maskinudlejning, du skriver der ikke er meget plads (tænker) måske en 2,5 T graver med hydraulik hammer og en 70cm skovl, en lille 1t dumber, brug maskinen til at hugge betonen i stykker lad den ligge i hullet og kør sandfyld på, det er her du bruger 70'er skovlen og dumberen. når der er nok sand på til at dække betonen kører du på det med en pladevibrator for at få det godt ned mellem betonstykkerne.
Ham steen der bliver snakket om, er min faste leverandør af matrialer, og du skal ca 2 læs fra ham og prisen er rimelig, det er bare vigtigt at du også har en god indkørsel eller anden plads da han kommer med en stor bil, og derudover fylder 1 læs ret meget. der er ca 35t, pr læs.
Han hedder steen hansen ringsted.

hvis du vil vide yderligere med maskiner, eller andet er du velkommen til at kontakte mig.
mvh Jan
RT maskintransport.
22198110
Jo tak... Bramsnæs er vist en del af Lejre kommune nu, ikke ? Der er måske overkommeligt.... Jeg bor trods alt i KBH.

Pladsmæssigt, så kan jeg fjerne en overdækning over min bagdør, og så er der ca. 2.1m bredt og temmligt højt til himlen. Det er jo ikke så vildt meget at gøre godt, med, hvilket også er årsagen til at jeg tænkte på en sandpumpe. Selvom jeg bruger betonen som "bund", så vil der stadig være et hul på over 70 m3 som der skal fyldes ud, og med ca. 1.6-1.8 ton sand pr m3 så bliver det nok MINDRE end mine oprindeligt beregende 140 tons, men stadig nok til at jeg ser det som et issue med at køre frem og tilbage. Mine fliser er nemlig ikke så tykke i baghaven og kan også risikere at knække hvis man kører for meget vægt på dem.
Der er god plads i indkørslen, da jeg har to indkørsler på over 150m2 tilsammen, så jeg har plads til at have en del tons sand liggende ad gangen.

Mht. maskiner, så har jeg jo ikke truck certifikat eller lign, så det skal jo næsten være nogle maskiner jeg selv kan håndtere... og min trailer kan nok næppe tage en 2.5 tons graver (!) Jeg tvivler faktisk på at min lille corolla overhovedet kan trække 2.5 tons, så det skal vel næsten også være med levereing afhentning hvis der er tale om SÅ store maskiner.

Jeg havde selv troet at man lige kune tage en hydraulisk hammer (leje eller købe og sælge brugt), og så rive beton'en op i nogle fornuftige håndterbare stykker, eks. 20-40 kg hver, og så smide dem på et samlebånd (lejet) op i min trailer, og så køre dem væk, og når jeg var færdig, så få lagt sandet i indkørslen, og så sætte en sandpumpeet eller andet sted og få en kammerat til at stå og føre en slage rundt i sand bunken, og så selv stå i poolen og fylde sand på.
Jeg havde så håbet på at man måske kunne nøjes med at smadre beton'en og så lade den ligge. Men mit store spørgsmål er jo så om det er LOVLIGT, og om det er PRAKTISK.
Ideen med at "opløse" beton'en lyder meget fornuftig. Det kunne jo spare mig for rigtigt meget tid, og nogle store maskiner. Plus så bliver beton'en jo så bare brugt som stabiliserings grus for hvad der nu engang kommer ovenpå.

Hvis det så kan lade sig gøre så skal jeg jo "bare" have transporteret sand ind i hullet med en lille dumper eller en sandpumpe, ikke ?
Annonce
Om det er lovligt kan du jo ringe og høre teknisk forvaltning om i din kommune - jeg mener,hvis ikke de skulle vide det hvem skulle så? Men hvorfor skulle det ikke også være lovligt? man bruger jo immervæk beton til at støbe stolper ned med. Mængden er selvfølgelig en anden - men at der skulle være lovgivning om hvor meget beton der må komme i jorden?

Men jeg kunne forestille mig hvis betonen bliver liggende, at du så om noget tid vil se græsplænen synke, som sand og jord bliver regnet ned i lufthullerne der vil komme mellem brokkerne. Det kan selvfølgelig klares med en efterfylding og noget ny græs om nogle år.

Maskiner til formålet har jeg ingen praktisk erfaring med, men lur mig om ikke diverse udlejningsfirmaer osse kan vejlede om den rigtige maskine til det rigtige arbejde - det er trods alt det de lever af.
maskinerne er ikke så store igen, og de er meget simple at køre, efter en times tid, er du ved at ha styr på det. transporten er ikke noget problem, dels har alle udlejere enten deres egen bil eller en vogmand der kører for dem.
Dine fliser i haven skal nok dækkes med plader, for at minimere skaderne.
hey

Jeg aner ikke meget om dette,- men tænkte på hvorfor det ikke kan lade sig gøre kun at bryde noget af det øverste af siderne af poolen ned til et stykke under jordniveau. Lad det falde ned i poolen og så ellers bare fylde hullet op?

mvh jan
Mon ikke du under alle omstændigheder skal have fat på kommunen, for jeg vil tro at du skal anmelde pølens fjernelse til kommunen. En af mine tidligere kolleger fik i hvert fald at vide at det var nødvendigt, da han fik fjernet sin.

Jeg har selv fjernet en mindre pool på ca. 35-40 m3, men den var heldigvis ikke støbt, men bestod af en stålring med en pressenning over. Jeg har endnu dårligere adgang end dig (ca. 1,5 m) til pølens placering så selve opfyldningen skete med et stk. motorbør og 3 stk. alm. trillebører, som blev fyldt ved hjælp af en bobcat. Afstanden fra jordbunken til pølen var en 20-30 meter. Det tog os (3 mænd og 2 kvinder) ca. 5 timer at fylde pølen op - egentligt hurtigere end vi havde forventet. Vi fyldte op med almindelig muldjord (da det kunne skaffes gratis) som er sunket en smule (5-10), men faktisk mindre end forventet, så der er fortsat en lille top på stedet.

Men nej, jeg har ikke selv anmeldt fjernelsen til kommunen, for den tidligere ejer havde ikke registreret den nogle steder, såeh...
Jeg har kigget på at opløse poolen. Det kan gøres med syre, men det er lidt svært at overtale kommunen til at tillade det. "Deactivator" er en (tilsyneladende) syrefri kemikalie ofrbindelse der opløser oxid forbindelserne i beton'en... Men det lader IKKE til at være tilgængeligt i en tilstrækkeligt stærk variant til at man kan bruge det til ret meget mere end at vaske fliser, tøj, sko og værktøjer med det.
Endvidre så har både kommunen og konen sagt OK for at man godt kan lade beton'en blive liggende, MEN det er ikke nødvendigvis en GOD løsning. Det ER dog en meget billigere og hurtigere løsning end at fjerne beton'en igen.

Jeg blev noget overrasket over at der slet ingen er der har erfaringer med brug af en sandpumpe. Men ok, hvis man kan gøre det med en trillebør på et par dage, så skal sandpumpen jo være meget billig at leje for at den kan betale sig at bruge. Jeg har valgt at bruge en bobcat og en dumper. Bobcat'en kan så også udstyres med trykluftbor og derfor bruges til at pille siderne i poolen ned. Dvs. 3-4 dage med en bobcat og en dumper og så masser af hårdt arbejde.

Jeg takker for deltagelsen, og de gode konstruktive forslag, men vil dog indrømme at jeg havde håbet på noget LIDT mere innovativt end denne ultra traditionelle indgangsvinkel.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis