hvordan laver man en vold??

Vi har snakket lidt om at lave en lille vold hjemme i haven....

sådan ca 70-80 cm høj og 5-6 meter lang med græs...om vinteren kan den være en kælkebakke for de små, og om sommeren kan man....løbe op og ned...

hvordan laver man sådan en???


mvh

Mikkel
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med skolv, og spade samt trillebør......

Det er jo bare den almindelige havejord du laver en bunke af.. retter den til med de hældninger og den form du ønsker og siden beplanter.. eller sår græs..

På med vanten, længere er den vist ikke rolleyes

MVH Njord
Hvis du vil have den til at være "HELT perfekt", så lig evt. noget ikke skadeligt træ eller noget til at afstive jorderen, så det blir en jævn overflade, du kan os lave det med jord og en tromle.. men for at så græs så skal jorden jo ikke være tromlet men "hakket op" (: ..

så evt. en plade i bunden 10 cm. jord på pladen og så græs der .. eller gør det uden plade i bunden men så stamp det godt med en stamper og køb rullegræs (det holder dog ikke så længe, hvis du ikke passer det optimalt) (:
tak for jeres svar...
jeg skal lige høre, er der umiddelbart nogle rigtig gode grunde til IKKE at bygge en vold?? jeg synes det kunne være rigtig hyggeligt, men ikke hvs det giver store problemer....
Det er en fin måde at inddele en have på - niveauer giver "et eller andet" til en have.

Du skal lige tænke over, at volden ikke bremser nogen naturlige vandafløb - eller måske ligefrem leder regnvand "de forkerte steder" hen.
Bortset herfra, så tænk over, hvordan den skal tilplantes - er det med græs, skal det være let at slå. Altså ikke for skarpe overgange.

Det er nok en god ide at starte med lidt sand i bunden/"midten" for at lave lidt drænlag - et så tykt muldlag kan måske danne traktose. Men det er bare min egen hjemmelavede teori ;-)

Held og lykke med det!

Mvh.

Jan R.
Vi har lavet en lille bakke på ca. 80 cm som børnene skulle lege på - det er aldrig rigtig blevet som vi ønskede. Over tid er den sunket med ca. 20 cm, som vi dog har bygget op igen. Så tænk højt fra starten.

Det blev aldrig rigtig den lille bakke som vi havde regnet med.

Så for lidt tid siden ændrede vi det til et højbed. Vi tildannede området til surbundsbed. Det skulle dog vise sig at være en halvdårlig ide. Bakken er simpelthen for godt drænet. Vores planter på bakken kræver derfor meget vand for at kunne vokse flot. Så det står nu foran endnu en omgang.

Mvh.

René

Tja... Jeg er også selv igang med haven.... Min "løsning" var at bruge nogle af de gamle fliser fra haven som grundlag for at stabilisere jorden. Jeg har simpelthen bygget en lille "trappe" af de gamle fliser og lagt jorden ovenpå. Erfaringsmæssigt så ved jeg godt at det betyder at planter der vil have meget jord IKKE kan lide at vokse sådan et sted.. Der kan du istedet bruge nogle brædder til at bydde en "pyramide form" og lægge jord i (brædderne skal ligge oprejst) Dette giver dog nogle problemer med vanding, som der også er andre der har skrevet i tråden. Det kan så løses ved at lægge en ukrudtsdug eller lign. under din "vold" inden du går igang. Men hvis du "kun" vil have græs, så er det ikke det helt vilde problem for dig.... Det ER dog et ret stort planlægningsarbejde.
Jeg har set hos en af naboerne at de har brugt nogle gigantiske kampesten eller granit blokke, hvad et nu er.... Det ser også pænt ud når der kommer lidt græs rundt om de steder hvor "blokken" springer frem fra jordvolden. Den holder jorden ganske pænt, men også her falder det lidt sammen. Det vil dog nok ikke være smart hvis bakken skal "bruges", da man kan slå sig ret kraftigt på store sten.

Jeg ville nok anbefale at tage nogle store brædder, lave en "støbeform" rundt om området hvor bakken skal være, grave det gamle græs væk i området, fylde formen HALVT op med grus eller sand, tage nogle flere brædder, lave en lidt mindre form inden i den anden (husk at "vinklen" på bakken her bestemmes rimeligvis af hvor tæt du sætter de to forme på hinande.. Lav derfor en MEGET stor form nederst, da bakken ellers vil blive meget stejl. Det er ok på den ENE side, hvor man evt. kan bruge sten eller fliser itedet for træ hvis man vil have en god stor vinkel. Så hold god afstand mellem dine "støbeforme"), fylde den nye form HALVT op med f.eks sand eller andet billigt materiale (du kan også bruge gammelt haveaffald, men så synker bakken næste sommer når tingene er komposterede), og fortsætte indtlil jeg havde nået ca. 10-20 cm under min ønskede højde, og så fylde det hele op med jord, lægge de ekstra 10-20 cm jord på som giver mig den ønskede højde, stampe det, vande, og så fylde/stampe igen et par dage efter, og så plante noget græs, vande, og så se om ikke det blev stort nok.

Det "fede" ved denne medtode er at brædderne derinde "holder sammen" på din bakke i RIGTIGT mange år så den ikke skrider.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis