At male på MDF plader

Hej,

så står jeg igen og mangler lidt know how hjælp smile
Vil gerne skifte mine køkkenlåger ud og ´de skal jo ikke bare være brune. hehe

Jeg kunne godt tænke mig de blev vide, men med en helt glat overflade. som f.eks. en ipod. Men træet suger jo lidt så dets "huller/riller" kan ses.
Kan man gøre noget der uden at laminere det?

Har leget lidt med noget spraydåse, men er ikke sikker på det er vejen frem.

RhyMe
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej RhyMe.

Nej det var vist ikke vejen frem med spraydåsemaling !
Du skal først grundmale lågerne med en fyldig grunder, når det er tørt sliber du det med en fin sandpapir på en slibeklods. Så kan du male med en hvid maling, men gør det rigtigt fra starten, d.v.s. du fortynder malingen 10% og giver lågerne 3. lag med slibning imellem hvert lag så får du en rigtig flot overflade. Det er olie eller alkyd maling du skal bruge og ikke plastic eller akrylmaling.

V.h. Håndværkeren
tak, vil jeg prøve...
Nu kan det godt holde sig på pladen ikke?
Bare ikke at hvis den skulle smække lidt hårdt i engang af malingen knækker af?

RhyMe
Der er ikke noget der knækker af, hvis du blot følger opskriften modstår den så mænd også hundepoter børn mm.

Håndværkeren
Jeg vil mene at hvis du vil op og have en glans som en ipod har så er den eneste rigtige løsning at sende dem til en auto lakerer. Men kan du nøjes med en mindre glans kan du godt gøre det selv, lidt som Håndværker siger, men skal resultatet blive bare nogenlunde godt så skal du ud og købe eller leje en maler sprøjte og lave en kabine med noget afdæknings plastik for at gøre det mere sterilt og fri for insekter, støv mm. i lakken.

M.v.h. Thorleif

Bygningssnedker ved den Vejlensiske ådal.
Glemte lige at sige at for at få kanterne til at holde skal de helst være "brækkede" som man siger det vil sige at de lige skal rundes lidt inden lakering. En helt skarp kant vil ikke kunne holde.

Hilsen Thorleif

Bygningssnedker ved den Vejlensiske ådal.
Annonce
ej.. der er håndværkeren på rette vej.. med noget oliemaling fra f.eks. jem og fix kan man få en meget fin og blank overflade..
evt kan man male på badeværelse og så fugte alt så det ikke støver.. wink
ellers tager man en forstøver og sprayer i luften så støvet daler "vådt" ned og bliver på gulvet...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

uanset hvor man maler så er det ialt fald ret vigtigt at det så er den rette pensel har bruger, undsgå de billige de fæller.

Bygningssnedker ved den Vejlensiske ådal.
Og så er en gammel maler fidus, at når du har købt en ny pensel, så "maler" du lige lidt (uden maling) på et stykke groft sandpapir.
Så bliver penselhårene spaltede i spidserne og penselen vil fordele malingen meget finere.

V.h. Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også