Byg selv båd..

Hej.

Går lidt med planer om at bygge mig en mindre båd i aluminium, men hvor finder jeg tegninger til sådan et projekt?
Forestillede mig en båd til påhængsmotor, på 4-6 meter i længden, men er også interesseret i tegninger til andre "byg selv" både.
Nogle der har links til sådan sider på nettet?

Hilsen Sømanden.
Hej. Går lidt med planer om at bygge mig en... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
http://www.boat-links.com/boatlink.html så er det da her, men det er ret omfattende.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det er adressen til din egen bådside jeg spørger efter.. mener du har lagt den et nyt sted.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Den er sløjfet og jeg tror ikke jeg gider lave en ny.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
ahh. derfor.. jeg har da godt nok brugt en del tid på den side.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er faktisk et par danske alu byggere der er sluppet helt godt fra byg selv projekter:

http://teamufling.blogspot.dk/2009_12_01_archive.html

og

http://smaabaadsklub1.dk/forum/forum_indhold.asp?ID=7397

Måske ideer til næste projekt.

Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jo men det er jo proffer der går igang med så store både, de har i hvert fald lært at svejse i aluminium. Det Sømand eftersøger er en lille jolle bygget i aluminium, sandsynligvis nittet sammen !
Hvorfor det lige skal være aluminium skriver han intet om.

Hej.

Kan se der er kommet gang i denne gamle tråd igen.
ja, er primært mindre jolle jeg søger / søgte, men den skulle svejses sammen, og ikke nittes.
Årsagen er at jeg gerne vil bygge den selv, og alu kræver mindre vedligehold og har mindre vægt end jern.
Har ikke de store muligheder eller evner i at bygge en i feks glasfiber, så derfor aluminium.

Er dog ikke kommet videre med projektet, udover at have fundet lidt tegninger osv, bla på www.boatplans.dk


Synes tiden flyver med alt muligt andet, og arbejdet tager jo også en stor del af ens fritid ;-)

Mvh
Sømand

Det er muligt at du finder aluminium lettere at bygge i, men selvom du bruger saltvands bestandig alu, skal den have maling for at kunne holde i længden.
Der findes altså metoder der er langt nemmere at bygge en jolle på, i Amerika er de langt fremme med at "sy" krydsfiners dele sammen med ståltråd. Her efter limer de dele sammen med en tynd fibermåtte og epoxylim, fjerner ståltåds syningerne og lægger en hel dug af fiber over hele skroget (der ligger med bunden i vejret ) hvorefter de smører epoxy lim ud over hele fladen.
For mange år siden var jeg på en bådudstilling i Bella centeret, der byggede de en såkaldt Wayfare sejljolle på en stand hver dag i udstilling tiden. Det var efter samme princip med færdig skåret bygge sæt som blev "syet" sammen med kobber tråd, og så limet med strimler af glasfiber og polyester, det var før epoxyen rigtigt kom frem.

Havde nu ikke regnet med at ville male en alujolle.
Det ville måske nok give lidt længere levetid, på meget lang sigt, men samtidig også mere arbejde med vedligehold osv.
Der er masser af steder hvor aluminium bliver brugt uden overfladebehandling.

Nå men er pt ikke så aktuelt for mig, da jeg endnu ikke har købt den første plade til projektet...
hej det er jørgen.
ångående cnc ESAB Combirex skæremaskine.
så er min plan at komme ned til dig mandag 2 påskedag, hvad tid på dagen
passer dig best?       jeg kan hele  dagen.

så send mig din adresse   og evt telefonnummer
så ses vi på mandag
Mvh
jørgen

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også