Opel Fontera 2,2 DTI.

Jeg er den forholdsvis glade ejer af Opel, men den har det med at gå over i et "nød pogram" dvs. at motoren ikke kan komme over 3600 omdr/m - og kun yder ca. 80% af de 115 hk. som den burde kunne yde.

Når lampen med motor fejl lyser, kan jeg lette foden lidt fra gas pedalen, og køre et kort stykke tid, hvor efter lampen slukker igen, men lampen tænder dog igen - men der er ikke noget "mønster" i hvornår og hvor tit bilen kommer med denne fejl - men det er dog typisk at fejlen kommer når der er brug for lidt ekstra trækkraft, feks i overhaliger, og ved kørsel med trailer.

Jeg har fået skiftet alle vaccum slanger, og luftmængde måler (2 gange)

Min mekaniker mener at en ny vaccum pumpe kan løse problemet, men den er blevet kontroleret på 3 forskellige opel værksteder, og de siger alle at den suger det den skal.

Jeg håber at der er en bruger af dette forum der har en ide´om hvor jeg kan begynde og lede efter fejlen.

henrik1

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvad siger opel når de udlæser fejl på bilen.?

MVh. Jesper
nemlig.. man er lost uden en udlæsning af computeren...
F.eks. Mercedes sprinter som jeg har haft meget med at gøre.. De går i nødprogram hvis f.eks. bremselyskontakt laver en lille gnist nogle gange når man bremser.. Den kan også gå på nød hvis der er fugt i ledningerne bagerst til anhængertræk. og sådan er det.. hvis der sidder en dims og laver små ligegyldige fejl, men laver dem tit nok så går den i nødprogram..
Hvis den gør det typisk når du giver den gas, kan det jo være alt vedr. det der styrer brændstof og luftblanding... og det der så kommer ud bagefter.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej
Du skal få læst fejl ud fra din motor computer det er betingelsen med moderne biler - man kan ikke selv reparere noget før man ved hvad der skal repareres - det kan være en temperatur føler - min erfaring siger mig at vaccum pumpen intet har med den fejl at gøre.
Hilsen "autoelektrikkeren"

"AUTOELEKTRIKEREN"
Citat fra Jesper_P

hvad siger opel når de udlæser fejl på bilen.?

Alvorlig system fejl, dvs. alt et eller andent sted mellem nummer pladerne - jeg føler at opel også leder i blinde efter at finde fejlen..

henrik1

Vil det sige at den ikke giver en kode eller andet der indikerer hvad der er fejl ved??
Hmmm jeg ville prøve at ringe til forskellige autoelektrikere og høre om de har udstyr til at udlæse computeren og om de kan få en fejlkode.
Jeg ved at de store værksteder nogle gange smider de svære fejl vidre til en autoelektriker.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Citat fra grandoldman

Vil det sige at den ikke giver en kode eller andet der indikerer hvad der er fejl ved??
Hmmm jeg ville prøve at ringe til forskellige autoelektrikere og høre om de har udstyr til at udlæse computeren og om de kan få en fejlkode.
Jeg ved at de store værksteder nogle gange smider de svære fejl vidre til en autoelektriker.


Hej igen..

Havde en sjov oplevelse med bilen i weekenden, ved godt det ikke er noget at prale med, men her kommer historien alligevel - på vej hem fra fyn, bilen kørte som den skulle, lagde mig ud i en overhaling (vel vidende at bilen ville "slå fra ved ca. 3000 omdr = 120 km/t i 5 gear.") men den lavede ingen fejl meldninger, så jeg pøvede at give fuld gas - dette resulterede i at jeg kørte med fuld gas ca. 4700 omdr. min. i 5 gear, og ca. 170 km/t det meste af vejen over Fyn og broen - tro mig, bilen køret som om det var den sidste dag med fri hastighed i hele verden, lige indtil jeg skulle igennem betalings anlæget i kosør, jeg kom under 3500 omdr. så begynde den at melde fejl igen - har senere prøvet at "snige den over 3500 omdr." så trækker bilen bare helt enormt igen... jeg er inde på at der må være tale om en computer fejl i bilen, eller er det bare noget der er blevet slidt mere omkring de 3000 - 3500 omdr. hvor at bilen normalt arbejder optimalt, under bykørsel osv. ???
nu er det bare en ide´jeg har fået, men vil stadig gerne høre andre teorier...

henrik1

Hej,
Som de andre skriver: du skal have udlæst de fejlkoder - det tager da ikke andet end 2 min. hos Opel.
Det kunne godt være en fejl i forbindelse med dit ladetryk / wastegate ventilen når det gang på gang sker ved ca. de samme omdrejninger / ladetryk.
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Citat fra Vangsoe

Hej,
Som de andre skriver: du skal have udlæst de fejlkoder - det tager da ikke andet end 2 min. hos Opel.
Det kunne godt være en fejl i forbindelse med dit ladetryk / wastegate ventilen når det gang på gang sker ved ca. de samme omdrejninger / ladetryk.
Med venlig hilsen
Vangsøe


Hej Vangsoe.

1000 tak, du er kommet med 2 nye muligheder for at finde fejlen - dette vil jeg snarest muligt bringe videre til mekanikeren... men som sagt,- alle forslag til fejl findning er mere end velkommen..

henrik1

Alvorlig system fejl, dvs. alt et eller andent sted mellem nummer pladerne - jeg føler at opel også leder i blinde efter at finde fejlen..

Jamen kommer der slet ikke nogen fejlkode.. altså et tal eller noget..
"Systemfejl" lyder som som om det er softwaren i computeren på din bil. Du må forhører dig om der ligger en firmware updatering til computeren i din bil..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvad dælen er en Fontera? Hvis den har en variabel turbo kan det godt være vacumpumpen men så ville du også have problemer med bremserne og en grim lampe der lyste,selvom den har fået nye vacumslanger kan turboens regulering godt sidde fast.
En god start ville være at give den nye brændstof og luftfiltre og derefter kontrolere om tanken har ordentlig udluftning,prøv eventuelt en tur uden tankdæksel.
Hjælper det ikke må Opel eller motor producenten udlæse fejlkoderne.

René
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis