Glasfiber

Hej

Går og overvejer om det er til at lave nogen ting i glasfiber. Altså om det er til at betale for penge og om det er til at have med at gøre?
I første omgang er det nogle små cykelskærme jeg kunne tænke mig at lave.

Nogen der ved noget om det?

Mvh

Kasper
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra BobbleTrouble

Hej

Går og overvejer om det er til at lave nogen ting i glasfiber. Altså om det er til at betale for penge og om det er til at have med at gøre?
I første omgang er det nogle små cykelskærme jeg kunne tænke mig at lave.

Nogen der ved noget om det?

Mvh

Kasper


Hej Kasper.
Nu er det jo et spørgsmål om det du tænker på er en egentlig produktion, eller det var fordi du lige manglede nogle glasfiber skærme.
En egentlig produktion vil ikke kunne betale sig selv om du ville bruge trykforme, så skal glasmåtten og polyesteren lægges i formene med hånden. Men inden da skal formen sprøjtes med den farve skærmen skal have.
Og hvad værre er så skal formene have et nyt lag voks efter hver støbning.
Så i den tid det vil tage dig at klargører og håndoplæggen glasfiberen vil en moderne plast sprøjte støbe maskine lave 100 plast skærme. Og de er endda bedre for de kan tåle at blive bøjet uden at gå i stykker, det kan glasfiber skærmen ikke tåle.

V.h. Håndværkeren
Ja Kasper, men så for du lige en lille opskrift på hvad der skal til.
S først skal du have det der i model sproget kaldes en Plug, det er den endelige del, altså sådan som du havde forestillet dig at skærmen skulle se ud. Er det er trykform du vil bruge skal du både have den udvendige og den indvendige model af skærmen. Alene det at lave de to modeller skal du nok regne med vil bruge de første 1000,00 Kr. hvis du selv kan arbejder så fuldendt med maskiner i træ, der er også meget håndarbejde forbundet med at lave sådan et komplet sæt modeller.
Når du så er sikker på at det er den endelige form du står med, skal du støbe flere sæt støbe forme over dine modeller formene skal også afstives så de ikke kan vride sig når du piller modellen ud. Nu har du nok brugt omkring de første 5000,00 Kr. bare til støbeforme, Det er sådan med glasfiber at der vil gå en times tid imellem hver støbning og et døgn imellem du kan tage dem ud af formene.
At arbejde med selve glasfiberen er sådan set noget enhver kan lære i løbet af et par timer, blot man følger "opskriften" meget nøje kan det stort set ikke gå galt.
Men der er meget arbejde med glasfiberen efter støbningen. Først skal skærmene ud af formene, så er det sådan at når man bruger tryk forme vil der altid være nogle kanter der skal skæres af bagefter, de skal efterfølgende slibes og have et tyndt lag gelcoat for at der ikke skal være åben til det laminerede lag som glasfiberen reelt består af, der skal jo nok være nogle huller som skærmen kan forbindes til cyklen eller maskinen med, der skal du nok have en form for "lære" du lægger skærmene ned i og så bore de samme steder presist hver gang. Nu er skærmen så færdig !
Inden du så kan støbe et nyt sæt skærme skal formene vaskes grundigt de skal voks behandles, have påført slipmiddel og sprøjtes med grundfarven på skærmen inden du igen fylder glasfiber i og trykker dem sammen, hvor de så igen skal ligge et døgn inden du kan åbne dem igen.
Så på nuværende tidspunkt har du nok brugt en 1/10 bondegård og selve produktionen er ikke engang kommet rigtigt igang endnu.

Men du kan sagtens experimentere dig med mange sjove ting uden at du skal have muldvarpe skindet alt for meget frem i lyset.
Du kan faktisk også arbejde med det i frihånd, men det er noget der skal gå forholdsvis stærkt, for når først hærderen er kommet i polyesteren går der max 45 minutter til det begynder at stivne.
Det er en lidt dyr hobby hvis det kun er for sjov.

V.h. Håndværkeren
Puha en omgang...

...overvejer lige situationen endnu engang inden jeg kaster mig hovedkulds ud i de store projekter med det.

Men tak for hjælpen

Mvh

Kasper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis