Er det LDS'er der smider alle de søm på vejene?

Det var ikke fordi det lød farlig, blot en lille klik lyd, der blev langsommer, når jeg sagtnede farten. Men det var irriterende, jeg kan ikke fordrage fremmede lyde, lyde jeg ikke kan identificerer. Den var der ikke i går.
Jeg var på vej hjem fra et kollega-besøg i København, og jeg havde lovet min kone at tage forskellige småting med hjem.
Sort stødt peber, en ½ ltr. Piskefløde, og så noget lækkert til kaffen, underligt nok, havde hun et ganske bestemt ønske om hvad dette lækre skulle være, men hun nævnte det aldrig. Det var underforstået, at når hun sagde noget lækkert til kaffen, så var det kun én ting. En rigtig klæbrig smørkage, og jeg skulle ikke finde på at komme med noget andet. Det er nu også en lækkerbisken for mig, så vi er enige om det.
Jeg var glad for, at hun havde skrevet det til mig på en S.M.S. på mobilen, for ellers havde jeg ikke husket hvad det var hun skulle have, og så havde jeg været nød til at købe det halve varehus med hjem, for at være sikker på, at jeg ramte tingene, hvilket jeg nok ikke ville gøre alligevel, f.eks. Sort stødt peber, ville jeg aldrig kunne finde på at købe selv.
Af en eller anden grund, kommer jeg altid ud fra et varehus, med mere end der står på sedlen, man bliver så inspireret, af alle de varer. Jeg faldt for fristelsen, og købte nogle flasker rødvin med, når jeg nu var der. Vi kan begge godt lide at nippe til et glas vin i ny og næ.
Det havde været en dejlig solrig Oktoberdag, så de 1½ times kørsel til Hovedstaden, var gået rigtig godt, der var ved at komme de rigtige efterårsfarver på træer og buske, og jeg havde valgt at undgå myldretid, så det var faktisk en nydelse at køre den tur.
Der var altså bare denne lyd, som jeg var blevet opmærksom på, disse evindelige klik, som jeg, på et tidspunkt, tog mig selv i, at sidde og tælle. En handling, der var komplet idiotisk, hverken jeg, eller nogen anden, ville kunne få brug for at vide, at dette klik var der 133 gange på 5 min.
Jeg stoppede bilen på en rasteplads, og gik ud og åbnede motorhjælmen, ikke fordi jeg havde særlig forstand på biler, og da slet ikke min egen, men det, der har med hastigheden at gøre, i en bil, sidder vel under motorhjælmen, og hvis der nu var et eller andet, som ikke plejede at være der, eller som sad anderledes, end det plejer, kunne jeg måske lokaliserer lyden. Jeg var godt klar over, at jeg ikke havde den ringeste anelse om hvordan tingene i motorrummet på min bil, plejede at sidde, men noget skulle jo gøres.
Rigtig nydeligt så der ud, under motorhjælmen, jeg kunne ikke sætte min finger på noget, der ikke var som det skulle være, ikke sådan at forstå, at jeg mente at alt var som det skulle være, det rakte min uddannelse ikke til, men jeg kunne ikke se noget usædvanligt, selvom jeg må indrømme, at det meste under denne motorhjelm, er rimeligt udsædvanligt for mig.
Der var tilsyneladende ikke nogen ledning, der var faldet af sit normale opholdssted, som derfor kunne hænge og rasle eller sådan noget, batteriet sad fast, det kunne altså heller ikke, stå og rasle, så det var heller ikke det. Jeg kontrollerede for en ordens skyld oliepinden, når jeg nu havde adgang til den, og det så fint ud, måske skulle der lidt olie på, når jeg kom hjem. Lige oliepinden, er jeg blevet instrueret så grundigt om, at når jeg kikker i motorrummet, ser jeg altid efter om den er der, mest fordi jeg præcis ved hvor den skal være, og hvordan den ser ud, det er en lang jernpind, med en rød sløjfe i toppen, som man bare hiver i, så kommer den op, og man kan kontrollerer om den er våd af olie imellem maksimum og minimum. Så sætter man den bare på plads i et rør, der er beregnet til lige dette. Smart ikke.
Jeg havde ikke bemærket, at en anden bilist, var kommet ind på min rasteplads, så jeg blev lidt forskrækket, da der bag mig lød en mandestemme:
”Vil den ikke kører?”
Jo, jo, der er bare en underlig klik lyd, som jeg ikke rigtig kan lokaliserer.
”Nå,” sagde manden, ”hvordan lyder den?”
Ja altså, den har ligesom et interval, den er der hurtigere når hastigheden bliver sat op, og langsommer når jeg sætter hastigheden ned, den er der faktisk nok hver gang motoren har taget en omgang, eller sådan noget, vil jeg tro.
”Eller hjulet, sagde manden.”
Jeg kiggede på ham, og fulgte hans øjne, som bevægede sig ned på det nærmeste hjul, som var venstre forhjul, det gjorde jeg så også, og det var tydeligt, at det havde tabt en hel del luft.
”Der mangler da luft i det hjul, sagde manden!”
Ja, sagde jeg, det ser lidt fladtrykt ud, men det kan da ikke give den lyd, syntes jeg.
”Nej, men det kan være, at der sidder et søm i dækket, så vil det sikkert give den lyd du taler om,” sagde manden.
ET SØM, det kunne jeg ikke få til at passe nogle steder, det kunne godt være, at et søm, måske kunne presse sig ind og sidde i dækmønstret, men det ville hjulet da ikke punkterer af!
Manden, som i øvrigt var en meget flink fyr, og hed Orla, nævnte, at et søm godt kunne bore sig ind i dækket.
Jeg syntes godt nok, at den var langt ude, det ville jo forudsætte, at der et eller andet sted, hvor jeg havde kørt, skulle have stået et søm på hovedet på vejen, det forekom mig, at være en vanskelig affærer, for et søm, at anbringe sig i den rigtige position, uden at vælte, og endda blive stående sådan, til lige netop jeg kom kørende, herudover ville jeg mene, at sømmet nok måtte stå en smule på skrå, således at det rigtig kunne bore sig ind i mit dæk, i stedet for bare at blive skubbet omkuld.
Den unge mand, han var vel omkring de 35 år, grinede af min uvidenhed, og sagde, at godt nok var det en vanskelig proces, som sømmet skulle igennem, men at søm, nok var årsag til de fleste punkteringer.
Jeg mente ikke, at det rigtig kunne passe, på byggepladser måske, hvor en tømre lige havde tabt en æske søm, men der er da ikke nogle mennesker der går og strør søm ud på gader og veje.
Han bukkede sig ned og begyndte at føle på mit dæk, det så nærmest ud som om han kærtegnede det, og jeg kom til at tænke på, at han måske ville begynde at tale til mit dæk, men det gjorde han nu ikke. ”her er det!” sagde han pludselig:
Jeg fik lov at føle efter, med instruktion om at være forsigtig, for sømmet var slebet skarpt af vejbelægningen, og ganske rigtigt sad hovedet af et søm og stak ud af mit dæk, det var tydeligt, at spidsen af sømmet havde boret sig ind til den komprimerede luft, som jo udnytter alle muligheder for at slippe ud i friheden, hvor den i virkeligheden hørte hjemme.. Det var godt nok et søm-akrobatisk nummer af rang.
Den unge mand hjalp mig med at skifte dæk, jeg er en lidt ældre herre, og det kan man sikkert se på mig, så han følte nok, at jeg ikke selv kunne finde ud af det. Det så ellers forholdsvis nemt ud. Han hev også sømmet ud med en tang, og gav mig det i hånden, det var nu underligt, det havde et meget lille hoved, var nok 5 cm., langt, rustent, gammelt, og havde et lille buk på midten.
Han fik 2 flasker rødvin, som tak for hjælpen, og det blev han meget glad for.
Jeg er på vej hjem nu, lyden er væk, men jeg har et underligt billedmiks i mit hoved.
Jeg ser et helt regiment søm, marcherer hen til søm-smeden, hvor de alle skal have banket deres hoveder lidt større, og have et hug over maven, med smedehammeren, så spidsen får den rette vinkel.
Så ser jeg, de skæve søm marcherer ud til alle deres veje, og begynde at stille sig op.
Jeg ser massevis af søm blive væltet omkuld af den stærke trafik, rejse sig, og forsøge igen, og igen, og igen, de kan ikke dø.
Jeg ser enkelt søm, sætte sig fast i et dæk, og vinke farvel til de andre, idet de suser forbi, de må da blive rundtosset af det, nogle af de unge søm rækker tunge og råber øv – bøv.
En håndværker fortalte mig for nylig, at man ikke brugte søm mere, nu er det skruer der bruges, sagde han.
Det kom jeg lige i tanke om, og tænkte, at sømmene måske har fundet ud af, at de er på vej ud, og er i gang med at øve sig i at gå nye veje.

De bedste hilsner
Leon
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Leon,
velkommen tilbage.
Det er meget underholdende, og ofte lærerigt at læse dine udgydelser.
Du er vist en rigtig ord-ekvilibrist.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hej HansW

Rigtig mange tak for de nydelige ord.

Faktisk var det min mening, at høre, om der var nogle GDSer, der kunne forklarer hvordan pokker, et søm får møvet sig ind i vores dæk.
Det strider nærmest imod naturlovene, så hvis der er en eller anden der har et bud på, hvad det er, de søm kan, som vi ikke ved.
Jeg har spekuleret på, om de (sømmene) er anbragt i en gunstig vinkel med lim og klisterbånd på vores dæk, af nogle meget slemme drenge, eller piger naturligvis, medens bilen sover.

Hvad er dit bud HansW?

De bedste hilsner

Leon
Jeg har selv haft de samme spekulationer.
Og har sågar fundet skruer, der er gået ret ind!
Og de koster jo også et par hundrede kroner stykket. (når de sidder der)
Har tilmed spekuleret på, om man var gået hen og blevet upopulær hos en eller flere der råder over en ledningsfri bore/skruemaskine, da tingen oftest sidder i højre baghjul.
Men det er måske snarere noget med, at det er inde ved kantstenen skidtet havner.
Måske kunne man udstyre sin bil med en kraftig magnet foran, som forebyggelse. Eller den vil måske bevirke det stik modsatte.
Man har hørt fra erfarne cyklister, at problemet forværres i vådt føre.
Så glider sømmene lettere ind.
Men man undres stadig.....

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Måske har vi fat i et internationalt problem, har hørt, at søm i store mængder bliver brugt i hjemmelavet bomber!

Måske øver de slemme sig på vore cykler og biler.

For cyklernes vedkommende, er der også den mulighed, at en lille cykelsmed, i nærheden af uheldstedet, forsøger at sætte sin omsætning i vejret, ved at, ja- smide søm, måske også skruer, på cykelstierne.

Hvis dette er tilfældet, kunne det så også være, at de søm og skruer, som cykellisterne ikke opfanger, ruller ud over kantstenen, og ud til os bilister.

Der er også det spørgsmål, at når en cykellist, har hevet et søm, eller en skrue, ud af sit dæk, hvad sker der så med det?
Jeg har set, at rygende cykellister, når de ikke gider ryge på deres cigaretter mere, bare smider dem på vejen. Hvis de gør det samme med søm og skruer, ja så har vi balladen.

I mine spekulationer over hvordan sømmet, eller skruen, kommer op i dækket, har jeg fundet ud af, at hvis dækker rammer "hovedet på sømmet", vil det nok svippe op, og stå i en aldeles perfekt position, når hjulet så køre hen over det.

For at ingen skal være i tvivl, vil jeg lige gøre opmærksom på, at dette slet ikke er spor sjovt, det ganske alvorlige, og HansW skriver da også, at han har været ude for det, og at det koster flere hundrede kroner, hver gang.

Vi må finde en måde at stoppe det på, og hvis det viser sig at være en cykelsmed, ja så-

De bedste hilsner

Leon.
Hvis vi skal forfølge Leons konspirationsteori er det min opfattelse, at der allerede er iværksat et rustningskapløb mellem forskellige fraktioner, og den traditionelle sømgruppe udfordres. Jeg har således været udsat for et attentat af skruefraktionen fra den gruppe, der har forkærlighed for torx. Bilen blev ramt i ventre forhjul, med en delvis lammelse til følge.
Da jeg frygtede yderligere angreb tog jeg mine forholdsregler. I den forbindelse fik også cyklen en tillægspansring i form af et par kevlardæk. Det skulle vise sig at være en rigtig god investering, da jeg lejlighedsvis cykler forbi den gamle Bådsmandsstrædes Kaserne. Nu huser den jo en farverig samling af initiativrige mennesker herunder en fraktion af ovennævnte, der har kastet sig over glas i diverse udformninger som foretrukkent "udtryksmiddel". Til trods for den generelle minering af Prinsessegade med glasskår på cyklestien er jeg sluppet helskindet igennem adskillige gange, dog med skår i dækket, der efterfølgende kunne fjernes uden tab af pusten.

...... kan man få kevlardæk til bilen?
Annonce
Ja, det er naturligvis den vej vi skal gå, vi skal sørge for, at det er komplet ligegyldigt, om der ligger søm, skruer og nu også glasskår på vejbanen.

Vi skal bare armerer vores dæk.

Jeg har ladet mig fortælle, at man under krigen havde sand i dækkene (på cykler) så kunne de ikke miste luften.
Jeg er bare ikke rigtig klar over, hvordan man proppede sandet derind, og når det kommer til bildækkene, bliver det vel lidt af en opgave, hullet i ventilen er jo meget mindre.

De bedste hilsner

Leon
Jeg forstår slet ikke problemet. Efter at have fået en tegnestift op i min ene sko, er jeg begyndt at gå på strømpefødder, så jeg ikke mere skal irriteres af det problem.

Det samme har jeg gjort med min cykel. Af med dækkene. Fælgene er jo runde nok i forvejen, og så er det slut med punkteringer. Skønt!

I øvrigt kører min cykel nu meget hurtigere. Den laver hjulspin når jeg starter og skrider i kurverne fordi det nu går næsten for stærkt, men det har jeg løst ved at binde et par ordentlige børger af sandsække fast på hver side af stellet, så der kommer tyngde i cyklen. Sandsækkene har jeg gjort flade foroven, så jeg på den ene kan have en thermokande med sirup og på den anden en kande med vand samt en tallerken småkager. Når jeg så kører, blander jeg vand og sirup i min medbragte feltkop, så det altid er friskblandet, jeg kan ikke fordrage sirup der ikke er friskblandet, og så nyder jeg en småkage for hver 100 meter, det giver energi til at snuppe 100 meter mere. Jeg glæder mig allerede til de dejlige småkager, når jeg drager på cykelferie til Italien. Jeg har valgt at tage alene i år, så jeg får dem for mig selv.

Mvh. JørgenE
Hej Jørgen

Ja jeg tænkte nok, at du havde en løsning, jeg har ventet på dig, men du har vel været i Buda-pest?
Det du beskriver, giver mig nogle aldeles skønne billeder (i farver) på min indre skærm.
Jeg ser dig ligge, ja ligge, (for jeg mener at din cykel naturligvis må være en liggecykkel), og så råhygger du dig, i Italien, nyder naturen, medens du cykler forbi den, der er jo ikke nogen grund til at stoppe op for at gøre et nærmere bekendtskab, med lokalbefolkningen, det vil under alle omstændigheder ende i de evindelige spørgsmål til både din termokande, dine sirup glas, dine mariekiks, dine hjemmelavede sundhedssandaler, dine rød og hvidstribede sokker, den aldeles umoderne alpehue, med danebrogsflag klistret på, din pinkfarvede cykel, og ja, hvorfor du har pillet dækkene af.
Du har også monteret et meget stort bagspejl på din cykel, og her holder du øje med, om de nu vender sig om, og kigger efter dig, allesammen.
Og det gør de jo Jørgen, for lyden af dine fælge, på de Italienske veje, selvom de eventuelt skulle være af alumilium, er ekstrem speciel.
Naturligvis kunne du jo bare sige, at det hele er gennemprøvet, over en længere periode, på det teroretiske plan, i et forum af super specialister i Danmark, der, (så godt som) uselvisk hjælper hinanden med at lave det hele selv.

Jeg syntes det er det bedste mini fjernsyn jeg har set i lang tid, og håber inderligt på genudsendelse.

Jeg kunne tænke mig at slippe dig løs på en løjpe, hvis du altså kan få lov til at benytte liften, og så ville jeg nyde at se din tur ned, med sandsække, termokande sirup, ja hele svineriet.

De bedste hilsner

Leon
Jeg er med det samme begyndt save af stellet på min reservecykel, så jeg kan ligge ned, det havde jeg ikke tænkt på, øh, jo det havde jeg skam overvejet, og fundet ud af jeg netop ville i dag, så 2 sjæle 1 tanke, men for at få stellet lige, har jeg måtte nappe lidt her og der, så nu efter ½ times hårdt arbejde er jeg nu desværre nede ved kranken, så det krævet lidt udfordring, så ikke tandhjulet slider mellem benene. Med hensyn til albuerne, vil jeg løse problemet at de nu kommer til slæbe hen ad vejen, ikke mindst under overhalinger gennem Tyskland, at påmontere nogle af dem ishockeyspillere brugere, her påsat nogle hjul med kuglelejer, så ikke de brænder varme når jeg fyrer den af.

Men, men jeg skal tilbage til mit andet projekt, for vinteren nærmer sig før vi aner, og derfor har jeg afmonteret fælgene. Tanken er at egerne (altså ikke dyrene, men dem der holder fælgen) skal virke som pigdæk uden dæk, så slet og ret pig. problemet er, at kun de der vender nedad står op, mens de andre ligger ned. Jeg forstår ikke helt hvad der sker, men skal nok finde en løsning. Eventuelt med hjælp fra Gaffa-klubben som jeg - som ægte LDS'er - er medlem af som den største forbruger de har. Det er da en hæderspris der vil noget, tak skal De ha.

Når jeg har fået lavet mit kamera lægger jeg et par billeder på siden fra Italien og senere fra Norge på pigcykel. Min PC skal dog lige have et par klask på siden for at sende, men det må jeg lige se på ved lejlighed.

God sommer/vinter

JørgenE

PS: Modsat alle jer andre behøver jeg ikke gode råd, da jeg sagten selv kan finde ud af det, det tager kun et kort øjeblik, men jeg skal lige lægge fliserne i indkørslen om som jeg lagde i formiddags, så min kone kan komme ind til huset. Jeg forstår ikke helt hvad der var galt med de fliser, de ligesom ville ikke rigtigt, så jeg bytter dem nok til nogle mere forstående.

Mvh. JørgenE
Det lyder rigtig spændende, dit nye projekt. Man kan hurtig komme igang med noget nyt, her på siderne.
Jeg blev lidt urolig for dig Jørgen, du vil tage til Norge, og jeg så for mig, at du kom til at cykle ud over et fjeld, eller sådan noget, det der egern kunne jo springe eller bugge sig. Du bliver nok nød til at svejse en faldskærm på dit arangement. Sådan for en sikkerheds skyld.
Det ville i øvrigt være et smukt billede, at se dig svæve stille og rolig ned fra fjeldet, medens du tager dig en kop sirup.
Man må sige, at du kommer da til at opleve noget.
De der åndsvage fliser, kan du ikke tage dem med, og så smide dem ud, oppe fra fjeldet.
Det ville være meget ærgeligt, hvis du ikke får lavet dit kamera, for så får vi jo aldrig muligheden for at se hvilke ekstreme udfordringer, du udsætter dig selv, og din cykel, for.

Mon der ikke er en LDS'er, der kan tegne nogle af de episoder du kommer ud for?

De bedste hilsner

Leon
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis