Hvordan hæver man hækken ca. 8 cm

De ivrige læsere her har set at jeg skal hæve min påhængsmotor.. jeg har regnet ud den skal hæves ca. 8 til 9 cm.
Nu er båden med sådan et \__/ hak i hækken.. man kan se at motoren sidder længere nede, med lidt god vilje, på dette billede.
Båden er af glasfiber.. og motoren skal løftes så højt at dens "fastspændings-skruer" kommer til at spænde på den nye plade..
Skal jeg i gang med at lave et træskelet og så glasfiber og gelcoat uden på.. eller er der andre forslag..
Det skal helst være så jeg kan lave det mens den ligger i vandet wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
måste kunne du lave en klods, der passer ned i hakket og har samme tykkelse som skroget, bore/skrue/lime kanter på, så det holdes på plads. Det skal jo ha' styrke til at bære motoren, evt kan der sættes et par skruetvinger på i kanterne, så du kan lave forsøg uden at ændre båden. Laver du den gedigent nok skal du jo bare sikre dig, den ikke kan kan løfte sig .

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak Lynæs.. Nogle gang kan man ikke se skoven for bare træer.. Jeg er inde over alt fra glasfiber til nogle vinkelbeslag i galvaniseret.. men det sidste ville blive grimt..
Der er nogle få egelister på båden... i samme træ laver jeg en den kan sættes ned i.. jeg kan så lave 2 lange bolte... jeg kan nemlig komme ind fra undersiden og sætte en møtrik på. så hopper den ikke op, men kan skrue det hele af igen..
Små forboret hullet med messingskruer i.. hvor tæt skal de sidde og hvilke dimension skal sådanne skuer have for at holde ordenligt i.. altså de skruer der skrues igennem listerne og ind i fiberen??
Har tænkt mig at komme lidt silicone på bagsiden af listerne så det klister og bliver vandtæt..?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

jeg ville ikke skrue skruer i fiberen , hvis du har den tilpassede klods, så sæt noget på den, som rager et stykke udenfor, så kan du i princippet lave den hjemme og så skyde den ned over båden, det afhænger dog af at der er en kant den kan skubbes ned over, det kan jeg ikke se. Ellers må du ta' et billede af agter.
går det ikke, kan du måske bruge sengehesteprincippet

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
uanset hvad, så dur silicone ikke, brug sikaflex. Messingskruer dur heller ikke til søs, førhen brugte man bronceskruer til søs, i dag rustfrie.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
"Roger that".. Det er husket.. vil lige sige at jeg plejer at købe rustfrie..
Hvad hedder de nitter man bruger til alu mast... man må da kunne få dem andre steder end hos udstyrspushren wink og til en anden pris..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
de hedder popnitter, og de fleste kan fås ved en værktøjs&maskinhandel, men de sælger helst i kassevis, og opkræver gerne gebyr for køb under et vist beløb, derudover skal er jo bruges en popnittetang, som måske kan lånes.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
For at præcisere popnitterne, skal det være monel nagler (popnitter af monel legering), da der ellers vil ske galvanisk tæring mellem nitte og alumast.

Mvh JBN
tak .. det var monel navnet jeg var ude efter.. ved godt det er popnitter. wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis