Fundament samt mur

Hejsa,

Jeg skal til at bygge et skur i min have. Der står et i forvejen. Det er af træ. Jeg vil erstatte det med et muret.

Spørgsmål 1:
Hvad skal jeg bruge til at lave et fundament og hvordan - Har I et link?

Spørgsmål 2:
Skuret skulle gerne være isoleret, så det er mindre fugtigt om vinteren. Jeg havde tænkt mig at bruge http://www.hhcelcon.dk/regado.jsp?type=page&id=35 og så pudse det op bagefter. Vil det være en god løsning.

Hilsen
Brinaldo - Den helt grønne gør det selv'er! smile
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for svar.

Nu ved jeg da lidt om isoleringen. Men yderligere ting jeg har brug for at vide er lidt om de øvrige materialer man skal bruge.

Hvad skal jeg bruge til mit fundament på 2 x 3 meter? (Leca blokke osv) - Jeg har hørt at man ikke skal købe beton i silvan eller lign til et sådan projekt, da det vil blive alt for dyrt. Men hvordan skaffer jeg det så?

Desuden ville jeg gerne vide om de elementer jeg beskrev i mit oprindelige indlæg kan bruges til ydervæggen? Og da jeg aldrig har arbejdet med materialet, så vil jeg gerne vide om det er elementer man kan save i med en fuksvans eller lign.

// Brinaldo
Jeg skal igang med et lignende projekt.
I første omgang havde jeg besluttet mig for at nøjes med at støbe punktfundamenter ned til frostfri dybde, i betonrør, eller måske hente nogle paprør, som de bruger i Sverige, det er billigere og synes mere handy, - men -
for at spare mig selv for senere ærgrelser og for ikke at have noget stående, som jeg vil gå og kigge skævt til i de næste mange år, har jeg nu besluttet mig for at tage det ekstra arbejde med, det kræver at støbe et ordentligt fundament. Jeg har tænkt mig at grave ud til 90 cm. dybde, fylde op med beton minus de sidste 25 cm, sætte en omgang fundablokke herovenpå, udstøbe disse, spænde brædder på siderne til den helt nøjagtige højde og fylde op igen, og så lægge en rem her på et stykke murpap. Og jeg husker lige at støbe noget jern ned med passende mellemrum til at forankre det hele med. Jeg laver det i træ, beklædt med trykimprægnerede brædder.

Kig på www.portland.dk, "Infocenter", her er gode vejledninger.

Og angående beton, så har jeg investeret i en brugt betonblander, og har en god kontakt, der leverer grus og sten. Det er billigere at blande selv. Blandemaskinen kan jo sælges igen til et nyt projekt.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
hej !
en skur på 2x3 m er ikke særlig stor, og hvis der skal isolering til vil der tage ca 1 m2 af arealet.(du skal regne med at der går ca. 15% af et samlet areal til ydervæg)
de blokke du referer til har jeg desværre ikke arbejdet med , men jag har set i deres brouchor at man kan save dett med en fuksvans.
hvis du skal mur det med isolerein ,for og bagmur vil det blive 35 cm tyk. det bliver en tyk mur til sådan et lille rum kan du se.
jeg ville lave punktfundering og lekka blokke til soklen , , skinner til væggen ,gips ,vindpap osv. og beklæde det med lærke træ eller pudse det(til puds skal du bruge en anden slags gips, jeg tror det hedder aquapanel).
det vil står meget mere ellegant og fylde meget mindre.
http://byggesystemer.knaufdanogips.dk/system/ex_walls/ew_not_load_bearing/index.html

her har du endnu et opslag , jeg vil betegne så lidt areal som ikke bærende vægge, men ellers har de osse forslag til bærende vægge.
go fornøjelse

p /p
Super. Jeg anede ikke at man kunne få "gips" til udendørsbrug. Det gør jo det hele meget lettere. Jeg skal også have sat dør og vinduer i, men det kan vel også sagtens.
Jeg skal iøvrigt pudse væggen, så den ligner resten af huset.
Jeg er dog ikke helt med på punktfunderingen? - Vil det være helt dumt at smide leca blokke hele vejen rundt, som en "ramme" - og så smide noget gulvisolering og noget beton ovenpå?
Annonce
jeg vil mene at man sagtens kan bruge leca blokke som fundament da det er let bygning og leca blokke har en isolerende evne oven i købet.
go fornøjelse

p /p
Man bruger jo ofte lecablokke som øverste "omgang" ovenpå betonen.
Men blokkene skal stadigvæk lægges ned i 90 cm dybde hvis du vil undgå sætningsskader, som frosten ellers kan forårsage.
Og så er det efter min smag nemmere at pløre noget beton ned i en rende. Isoleringsevnen har man ikke meget at bruge til nede i bunden.
Men smag og behag...

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hej HansW

Da jeg aldrig har støbt et fundament før og ved at dette er virkelig vigtigt for hele mit byggeri, så har jeg brug for rigtig meget information om hvordan jeg griber det an. Ligefra udgravning til fundamentet står færdigt.
Du skulle vel ikke have et link til en trin for trin guide i hvordan man laver et fundament?
Som nævnt så står der en hel masse på www.portland.dk under "Infocenter".
Helt nøjagtigt her:
http://www.aalborg-portland.dk/media/pdf_filer/inspi_goer_det_lettere.pdf

Der er kun én grund til at jeg foretrækker fundablokke frem for lecablokke til øverste omgang:
Jeg har fået en stak forærende.
Ellers ville jeg bruge leca, dels på grund af de varmeisolerende egenskaber og fugt trækker vist ikke så godt igennem dem, dels fordi de bare skal mures sammen og ikke fyldes op med beton, og dels er prisen vist den samme for de to typer.
Jeg lavede forøvrigt noget for en hel del år siden, hvor jeg støbte fundament og så lagde to omgange lecablokke for at opnå den rette højde.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Et lille tip:
Der skal jo sten i betonblandingen.
Men sten er sten, og det er meget mindre anstrengende at skovle i små sten end i store sten. wink
Det mærkes (om aftenen) når det drejer sig om større mængder.
Og det ene er ikke bedre end det andet. Ifølge min "gamle" murer.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis