Carport

Hej

Jeg skal til at bygge en carport og har i den forbindelse et par spørgsmål.

Carporten skal indeholde standard plads til 2 biler og et ca 30 m2 værksted. Jeg vil gerne have isoleret værkstedet således jeg kan opbevare fryser og værktøj derude.

Jeg har læst en del om hvordan man bygger sådan et værksted, med isoleret gulv, og jeg kender den "standard" måde at gøre det på, hvor man laver 900 dyb sokkel .. 200 mm isolering i hele gulvet og støber sig gul og blå.

Jeg må indrømme jeg synes det er "overkill" for et lille værksted og jeg kom i den forbindelse til at tænke på om det overhovedet er nødvendigt at isolerer gulvet ???

Hvis jeg isolerer 900 mm ned hele vejen rund langs "soklen" er det så ikke nok ?? frost kommer jo ikke nedefra.. Jeg vil mene jeg holder frosten ude på den måde..

Jeg har faktisk ikke engang tænkt mig at lave sokkel... kun punkt støbe hvor hjørnestolperne står, og smide isolering mellem punktstøbningerne .. Derefter ligge fliser inde i værkstedet..

tror i ikke det går ?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har også gjort mig tilsvarende tanker, og er faktisk ved at skulle have lavet fast gulv i en carport, der har undergået en transformation, så det i dag snarere er blevet til en garage.
Jeg har før nævnt mine kætteriske tanker her i forum, dog uden at nogen rigtig ville kommentere disse ideer
Det er almindelig kendt at jorden i sig selv er 6-8 grader varm, hvis ikke man tilfører nogen varme eller kulde.
Lægger man isolering oven på jorden i streng frost, ved man også at jorden ikke fryser under isoleringen.
Ud fra dette vil jeg mene at det ikke er hensigtsmæssigt at isolere gulvet i et lokale, som ikke skal være opvarmet, men hvor man håber på, at det vil være frostfrit i de kuldegrader vi i almindelighed har.
Jordvarmen må jo nødvendigvis trække op og afgives til et evt. koldere isoleret rum oven over.
Jeg lægger til gengæld et lag plastic under gulvet, således fugt ikke kan trække op i gulvet.
Vægge og loft isolerer jeg med ca. 100 mm. På den måde har jeg tidligere fået lavet mig et dejligt tørt lokale, uden tendenser til kondens, hvor jeg har haft opbevaret træpiller i op til 2 år uden fugtansamling.

Jeg kan absolut ikke anbefale dig at lægge havefliser i værkstedet.
Da du ikke kan lægge plastic under dine fliser, så får du dem da ikke til at ligge fast, vil du få en masse opstigende jordfugtighed.
Jeg lavede en vinterhave på den måde for en del år siden, men måtte pille disse op og lave fast gulv, med isolering og gulvvarme osv osv.

Med venlig hilsen
ktm

 

Du skal støbe!! Ellers bliver du bagefter ked af det.
Ved ikke rigtigt, om man kunne lægge havefliser i en blanding af grus og cement, oven på plastic og så vande det grundigt efter lægningen og håbe på at det trods alt bliver så fast at fliserne ikke kommer til at ligge løst.
Jeg ville støbe, men ikke særlig tykt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hov, det lyder interesant det her !

Vil i isolere nede i 90 cm dybte hele vejen rundt, og lade rummet bliver opvarmet af jordvarmen ?

Jeg er i gang med planlægning af mit nye værksted, der skal isoleres og kun opvarmes/affugtes af en "solluft fanger"

Jeres ide lyder spændende, men tør man begive sig ud i sådanne forsøg, findes der ikke noget expert viden om enmet ?

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Citat fra Lopus

Jeres ide lyder spændende, men tør man begive sig ud i sådanne forsøg, findes der ikke noget expert viden om enmet ?


Der er såmænd ikke meget forsøg i dette. 99,9% af alle gamle landbrugsbygninger er konstrueret på denne måde.
Hvis der var halm på loftet i sådanne bygninger var de frostfrie det meste af vinteren.
Konstruktionen kunne helt klart optimeres ved at randisolere gulvet. Det havde jeg egentlig ikke tænkt over tidligere.
Isolerer man lidt i vægge og loft i særdeleshed, ved jeg at lokalet vil være frostfrit i langt den største del af vinteren, og i den allervæste tid, kan man lige sætte en lille varmekilde ind.

Nu skal jeg lige provokere!
Som du ser, er der ingen, der vil byde ind med kommentarer, lige som da jeg sidste gang fremsatte disse teorier/facts! :-)
Det er jo ikke en særlig fancy løsning! :-)

Sorry, sorry

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Det er korrekt at det vil være frostfrit og stort set altid 12-15 grader måske lidt mere derude. Men der er altid koldt derude det er der hjemme ved mig. Men det virker altså i praksis med den.

Hold nu op med at pive og sådan et lille gulv. 30m2 i 10 cm tykkelse er 3m3 beton leveret fra silvan 1200 per meter og et gebyr på cirka det samme 5000 så er det lagt og det tager cirka en time at støbe det lille gulv.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fiahgt > hvem fanden snakker om prisen ??? dette har intet med penge at gøre .. men talent for praktisk udført arbejde. Jeg ville gerne undgå at støbe gulv fordi jeg rent ud sagt ikke aner hvor´n man gør, og har på fornemmelsen at der er mange faldgrupper i gulvstøbning. Jeg er ingeniør , desværre ikke håndværker.

Jeg kan dog se ud fra ktm´s udmærket indlæg at jeg må se at få lært at støbe et gulv.

Skal man lægge sand under betonen ??
Hvordan sikre man at gulvet bliver lige og glat ???
Citat fra ClausB

Skal man lægge sand under betonen ??
Hvordan sikre man at gulvet bliver lige og glat ???


Hvis der skal rettes meget op, er det noget nemmere og billigere at rette op med stabiltgrus, end at støbe måske 20-30 cm tykt lag visse steder.

Jeg er selv i færd med lidt lignende og som jeg vist nok skrev her, retter jeg om nødvendigt op med grus, lægger plastic, lægger et rionet og støber 8-10 cm, med et beskedent fald hen mod porten, så smeltevand fra en snefyldt bil kan løbe væk.

Det helt store problem er at få et lige og glat gulv.
Der har jeg set murere støbe ledere ud i begge sider af gulvet, med det rette fald, og så trække betonen af efter disse ledere med en aluskinne. Man skal passe på, at disse ledere ikke når at hærde, så man ikke kan få dem arbejdet sammen med støbningen.
Så glitter man med et rent stålbrædt, efterhånden som man kommer frem.

Brug kun støbegrus, ikke stabiltgrus, uden sten, og lav blandingen så tør som muligt, hvilket er nemmest i en tvangsblander.
Jeg købte dog en billige blander ved HN, idet jeg skal bruge blanderen mange gange hen over sommeren, så det med at leje bliver noget bøvlet. (Jeg ved godt at det er en lille pissemaskine, købt det helt forkerte sted osv osv, men den passer udmærket til mit og moerens tempo, når vi laver den slags opgaver!!! )

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra Fiahgt

Det er korrekt at det vil være frostfrit og stort set altid 12-15 grader måske lidt mere derude. Men der er altid koldt derude det er der hjemme ved mig. Men det virker altså i praksis med den.
quote]

jeg forstår ikke helt hva du siger her :-)

Er der 12-15 grader i din garage, eller hva skriver du ?

undskyld !

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Ja nu er det ikke en garage jeg har men et udhus. Det er lavet med isoleret vægge og gulvet er bare smidt på mulden som man gjorde tilbage i 50erne. Der er ikke isoleret ovenud alle steder men det ene rum hvor der er. Der er aldrig pissekoldt om vinteren men heller aldrig varmt sommeren. Både øllet og sodavandene har en fornuftig temperatur hele året rundt.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis