Gram Køleskab Starter ikke

Hej til alle.

Vi har et Gram køleskab ca. 10 år. det er et hvor temperaturen vises som lysdioder udenpå i toppen af skabet. Problemet er at hele vinteren kører det fint men nu når der kommer sådan en weekend som denne så stopper det med at køre, lysdioderne viser ikke forhøjet temp men man kan mærke på mælken at der er noget galt. Når man så slukker og tænder efter et minut så starter det igen og dioderne viser over 9 grader som er højeste det kan vise.Er det en form for overhedningssikring som slår fra og som ikke selv slor til igen? eller er der nogen der kender til problemet.

Mange hilsner.

Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kovas

Hvordan har dit køleskab det til hverdag?
Kører kompressoren altid?
Eller starter og stopper den ind imellem?
Det lyder som om det er noget du tidligere har oplevet, er det tilfældet?

Noget tyder på at der er problemer med din termostat. den er egentligt ret nem at skifte. føleren sidder typisk på fordamperen og er så ført op til termostaten. Her er der monteret tre spade stik der bare skal flyttes over på de tilsvarende ben på en anden køleskabstermostat.

Jeg har tidligere med helt skiftet termostater. Udskiftnings termostaten fik jeg ofte fra en genbrugsplads...... Så koster forsøget ikke mange kroner...

Der kan dog også være andre fejl... Fx kan du have mistet noget af kølegassen... Og den er ikke sådan lige at skifte ud, eller suplere.. det kræver special maskineri...

MVH Njord
hey!!

Ja, jeg vil give Chili ret... hvis der er ret meget i vejen med skabet er det billigere at købe et nyt!! Men kan du selv finde ud af at skifte en termostat er det da en mulighed. Du kan prøve at teste den ved at se om den kan slå kompressoren til og fra. Ellers lyder det som om du har problemer når det er varmt udenfor.... Er der nok luft omkring køleskabet? Der sidder et lille clicksonrelæ på kompressoren. Den slår fra ved for høj temperatur. Når så kompressoren er kølet ned igen kan den starte.
Hvis det er kølemiddel kan du godt kikke dig om efter et nyt køleskab... Kølemiddel er i sig selv dyrt. Og oven i det skal du så lægge et par montørtimer...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej tak for svarene.

Til njord. Ja det er et problem der er oplevet før. Logisk set tror jeg ikke at det er termostaten for til daglig kører det helt som det skal , men problemet opstår f.eks. hvis man sætter noget stort som er varmt som skal køles hurtigt af eller som nu når udetemperaturen er høj .
Cilli Jeg er ikke enig at det er skrotningsmodent hvis det er et mindre problem. Det var bedste energiklasse da vi købte det og så meget bedre tror jeg ikke at de er blevet.
Næstformanden: Jeg tror du har fat i noget der . Skabet er bygget ind i et andet skab og der er lavet luft omkring som man skal , meeen hvornår er det lige at det er blevet gjort rent der omme.Det relæ du omtaler er det et der typisk er problemer med ? eller er det bare at få gjort rent der bag ved. Jeg kommer med en melding når jeg ved noget mere.


Mange hilsner

Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg tillader mig lige at trevle op i et gammelt emne her. jeg står i samme situation som OP, dog er det første gang jeg oplever det og skabet er kun to et halvt år gammelt. Nogen idéer? Det er et fuld skab, kun køl, Gorenje.

Lige som OP, viser den at temp er som den skal være, men en frakobling af strøm og tilslutning igen, starter kompressoren og temp viser at der er for varmt i skabet.

Umiddelbare gæt, skabet når temperatur, kompressor stopper, termostat sætter ud af funktion og virker først igen efter fra/tilkobling af strøm, hvilket kræver konstant kontrol af skab.

Jeg har sat lidt forskellige termometre ind i skabet og de har på intet tidspunkt haft en måling på under 10 grader, så om når termostaten virker, virker optimalt, tvivler jeg også lidt på, da kompressoren så ik burde stoppe før den ønskede temp er nået. Den kører en 6-8 timer før kompressor slår fra.
Annonce
afhængig af hvilken model skab det er om det er med alm drejetermostat eller det er med elektronisk termostat så er jeg næsten 100 % siker på at hvis det er med elektronisk termostat så er det bagboksen bag på skabet det er galt med
De elekektroniske termostater fejler næsten aldrig noget
Prøv og trække skabet ud og se om der sidder sådan en boks her bag på for neden http://reservedele.nu/product/koel-frys--combi-d0090-130/styreboks-frys.aspx (obs det er kun som eks at denne boks er valgt) hvis der sidder sådan en så er det helt sikkert denne der er i stykker

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Tak for det hurtigere svar.

Kan du komme med andre forslag jeg kan tjekke i samme ombæring? Skabet vejer et ondt år og det står 20 centimeter over gulv. Der er lagt nyt vinyl for 3 uger siden, så det er stadig sart. Så hvis jeg skal tømme skabet og have det ned, ser jeg gerne at kunne "tjekke" for andre fejl, hvis nu ikke det er styreboksen..

Model nummer: R6182KB
Kunne man evt. få en admin af en slags til at flytte dette emne til Hvidevare?
Hej Hej.

Hyggeligt at få taget en 7 år gammel tråd op igen. På mit gram køleskab skiftede jeg den printplade
som sidder inde bag lys dioderne, i frontpanelet. Skabet har kørt siden, men nu hvor det er
mega varmt er det faktisk begyndt på det igen. Jeg vil en dag se om der sådan en regulator
bag på mit.
Ps. jeg tror ikke der var så mange underafdelinger som der er nu. Deraf plaseringen under hus.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hmm.. Har været inde og kigge på printplade, prisen ligger omkring 1.500,- og det syntes jeg er en sjat uden at være sikker på om det ER det der løser problemet.. Det lykkedes mig at tvinge det ned på 5 grader i dag og så har jeg rykket det ud fra væggen, kompressor kører forsat, så må jeg trisse i køkkenet fra tid til anden, for lige at se om kompressoren nu også holder pause i ny og næ. Tak for svar, "so far".

To be continued.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis