Myre i jordbær

Hejsa, mit jordbær bed er fyldt med jordbær, og få af dem er endelig ved at blive røde. Men dem der er røde bliver spist af myre. kan huske sidste år blev størstedelen af mine jordbær også spist. men i år vil jeg gerne sætte en stopper for det.
Men hvordan?

Nogle der har nogle gode råd?
Jeg har hørt noget om at strø salt i bedet, men virker det?

Mvh Erik
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Erik.
Du må ikke strø salt i dit bed, endelig ikke det dræber dine planter.
Men giv dem noget kanel det kan myrene bestemt ikke lide, det lukker deres luftveje (selv en myre ånder) Kanel kan mange steder købes i store mængder til næsten ingen penge eks. i Tiger butikkerne ect.

V.h. Håndværkeren
Der er åbenbart forskel på myrer..*SS* "Mine" myrer er totalt ligeglade om de får et helt kilo kanel.
Myrelokkedåser måske??? Overdækkede, så de ikke bliver våde.

Sniffer  
Hej Sniffer.
Det må være en speciel art du har for "mine" myre går helt baserk og falder døde om i løbet af sekunder !

Håndværkeren
Citat fra Erik N

Hejsa, mit jordbær bed er fyldt med jordbær, og få af dem er endelig ved at blive røde. Men dem der er røde bliver spist af myre. kan huske sidste år blev størstedelen af mine jordbær også spist. men i år vil jeg gerne sætte en stopper for det.
Men hvordan?

Nogle der har nogle gode råd?
Jeg har hørt noget om at strø salt i bedet, men virker det?

Mvh Erik


Myrer kan ikke fordrage peber, drys det ned i deres indgange - eller bland flormelis og kartoffelmel, og drys det hvor myrerne færdes.., de kan lide flormelis - men kan ikke tåle kartoffelmelet..., væk med dem.
mvh
Siff

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
Nu har jeg ikke lige haft myre problemer i meget lang tid... Men et "godt" og billigt, samt meget effektivt middel mod de fleste dyr er simpelt hen at tage lidt mel (ca. 2-300 gram) noget brun sæbe (nok at til at lave en melbolle af sæbe og mel, normalt omkring 1/4 liter), og så blande en "god håndfuld" af denne melbolle i ca. 10 l vand.... Sprøjt/hæld så blandingen over alle planter/bær der er insekt befængte. Bemærk at det gør altså ikke så meget ved DYRET... Men dyret får meget lidt lyst til at komme tilbage til stedet, og selv hvis de gør, så er de ikke så vildt interesserede i at spise ting der smager af brun sæbe. Og især myrer og andre dyre der har "bo" har problemer med at navigere tilbage til dine jordbær hvis de ikke kan finde deres eget duftspor.... Denne løsning er dermed MEGET mild mod alle parter, og yderst billig, men tilgengæld skal den foretages ret ofte (som regel efter hver gang det har regnet, og det er jo en del her på det sidste), og den gør altså ikke så meget ved insekt BO... Den giver kun insekterne lyst til ikke at befinde sig i selv området der er blevet "vasket". Kald det bare "gå væk hund" for insekter. Det har reddet mange rosenbuske, æbletræer og bær i tidens løb. Husk dog lige at vaske dine bær/frugter inden du SELV spiser dem... Brun sæbe er ikke giftig... Men den smager altså fælt ! Store mængder KAN dog påvirke insekt og bakterie livet i din jord, så det bør sprayes på hvis du har planter i nærheden der endnu er i vækstdelen af deres sæsoncyclus.

Ellers ville jeg normalt også sige kanel ved planter, salt på terrasser, telusol eller anden insektgift ved din sokkel, spray eller pudder hvis myrerne kommer helt ind i huset.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis