Propel til 5 hk 4 takt mariner

Jeg har en Mariner 5 hk - 4-takt med standartpropel men den skal tage mellem 4500 og 5500 rpm men den tager max 4300.
Jeg skal have en anden (mindre propel) på, men en standart koster 472 og en en der er en tomme mindre koster 1.000 kr.. det er noget af en forskel. Nogen der ved hvor jeg kan finde en billigere end 1.000 kr. (MMC forhandler ikke Mariner siger de)

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
under hvilke forhold har du lavet testen ? du kan jo ikke regne med en aflæsning i stærk modvind f.eks. har du testet ud af "lige vej "i stille vejr på høvlet vand er det måske i underkanten, men bare en lille smule " uld " under vandlinien vil sætte omdr. ned. motoren må være til at leve med som den er. Din bådfart er jo alligevel begrænset af bådens vandlinielængde

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
ja.. men min meget gamle, utætte og slidte crysler på 6 hk skubbede den ca. 6 knob.. og marineren ofte under 5 knob..
den er testet i medvind, modvind, vindstille og havblik.. det højste vi fik den op på er 4399 rpm... i medvind.
Den gamle motor blev målt på krumtap.. den nye mariner på propelaksel.. så effekten skulle være ca. det samme..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hvis du kan, så prøv i stille vejr at hæve motoren lidt, det kunne godt gi' lidt flere omdr. / mere fart. forskellen på dine motorer kunne ligge i propelomdr. størrelse/stigning, samt at Chrysleren som sådan var en rigtig god motor, bortset fra den lille skraldelyd, de var født med. Jeg havde en lille bådbiks først i 70erne og var Chryslerforhandler, og dengang var de toppen af phm. også rent designmæssigt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
alt det ved jeg lidt om... og jeg var da også meget glad for min gamle motor.. startsstabil og kørte godt... men vandet løb ud gennem benet som et lille vandfald.. den larmede som 2-takt gør.. men den oser jo lidt og det kunne jeg ikke lide..
Men mest fordi den var så utæt over det hele, turde jeg ikke stole på den... Jeg brugte den dog meget længe selv om den var utæt.. jeg havde jo sejl så jeg kunne altid komme hjem hvis det var..
Men den begyndte at ikke ville starte og når den kom igang var det oftes kun på den ene cylinder.... Jeg prøvede at skille den lidt ad, men den var så tærret at jeg skulle igang med helicoil for at samle den igen... og der var flere støbte ting jeg kunne tage af med fingrene.. men utroligt nok solgte jeg den for 500 kr.
Umiddelbart ser det ud som om den sidder hvor den skal i højden... måske en cm eller to for lavt, ved ikke om "så lidt" kan have betydning..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Som gammel Københavner, falder man lidt på halen første gang kassedamen i Netto siger goddag til en her i Svendborg.. og de siger også farvel..
Lige den samme oplevelse fik jeg da jeg igår ringede til Rudes Propelservice i Vamdrup igår.
Jeg fik fat på en meget hjælpsom mand, som jo som alle de andre kun havde den dyre, som skulle skaffes hjem, eller standart som den propel der sad der i forvejen.. Det blev jeg jo lidt ked af.... (jeg har et jødegen der skal plejes) Men så forslog han mig at han da sagtens kunne dreje/bøje min gamle propel så den passede til de 7'' jeg ønskede.. Fedt tænkte jeg, men sagde så at jeg jo godt ville beholde den gamle som den var så hvis jeg ikke var så klog som jeg troede, kunne bytte tilbage..
hmm sagde han.. jeg kan da også bøje/rette en ny hvis du vil købe sådan en... og det gjorde jeg så... den er lige ankommet med posten.. for kr. 557,- inkl porto, efterkrav og høflig jysk betjening..
Først var jeg ked af det.. men så fandt jeg Rudes propelservice her http://www.rudespropeller.dk/ ... nu er jeg glad..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
højden har stor betydning, bare 2 cm op kan til tider betyde forskellen på om en båd kan plane eller ikke. Nu må vi så høre om farten blev bedre eller du bare blev fattigere.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
ærligt talt troede jeg ikke de betød så meget på en sejlbåd.. men alt skal testes..
Jeg har dog sidste år haft et 1½ cm smalt bræt liggende på hækken for at løfte den.. men det var fordi den ikke kunne dreje så meget til siden når den sad så lavt... nu her jeg en gummidug.. men vil da prøve med begge dele.. der er noget med at de der flaps lidt over skruen skal sidde og flugte med bunden?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

kavitationspladen, som den hedder skal sidde i vandfladen eller lidt under, så sidder den korrekt. Men særheder på båden kan da gøre at det ikke dur

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
kaviationspladen

Det er der ikke noget der hedder i manualen.. der sidder den første plade lige over skruen... og så den lille lidt højre oppe?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

kavitationsplade er den store

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis