kVA ?

Hej med Jer.

Når der på en transformer står foreksempel 1000 kVA, hvad betyder det så ?


v.

laura
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Tusind kilo volt x ampere, altså 1000kWatt? Det tror jeg ihvertfald. Det må da være en ret stor transformator?

mvh Anders
Ok, tak for det.

Hvorfor siger man kVA, og ikke bare størrelsen i watt, ....... jeg forstår det ikke hélt endnu ?

Men da er det godt jeg har Jer.

v.

laura
Jeg sidder og prøver at huske min lærdom fra teknisk skole for mange år siden.
KVA eller VA bruges altid som måleenhed for alle typer spoler til vekselstrøm.
Grunden er at her kan man direkte udregne den maksimale strøm er må gå i spolen. Man kan også udtrykke størrelsen i W, men det er forudsat at belastningen er rent ohmsk. Effektformlen for effekt ved vekselstrøm er:
P= U* I * cos. phi, eller på jævnt dansk: effekten = spænding * strøm * cosinus til vinklen phi. Vinklen phi er faseforskydningsvinklen ved reaktiv eller kapacitiv belastning, og cosinus er altid mindre end 1.

Jeg kan også forsøge et forklare hvad faseforskyning er.
Vores vekselspænding fra lysnettet er sinusformet. Hvis belastningen er reaktiv (spole) eller kapacitiv (kondensator) vil strømmen ikke være maksimal samtidig med at spændingen er maksimal, og det er denne forskel der måles i vinklen phi.
Håber jeg har udtrykt mig forståeligt.

VH bjor
Tak for det bjor.

Det var lige sådan en forklaring, jeg havde brug for. :p

v.

laura
Nu forstår jeg bedre min barbermaskine. Den har jo en konveks akselgang som sammenholdt med Phi i anden potens må være årsagen til det meget "skæg den laver"

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis