Læhegn med 100x100 trykimpr. stolper: hvordan

Vil lave et læhegn - 1,2 m højt - der står lige i kanten af mine belægningssten på terrassen, ud mod græsplænen. Det skal give læ og hindre indkik v. solbadning osv.

Har købt 100x100mm trykimpr. stolper, hvor der skal sættes klinkebeklædning (lærk) imellem (der skal spænde 1,7m)

Mit spørgsmål: Jeg graver ud til stolperne med et Ø150 pælebor (fjerner et par belægningssten, så hegnet står "inde på terassen"), for at ødelægge mindst mulig af terassebelægningen. Hvordan sikrer jeg mig, at stolperne står fast, og ikke rådner over om 5 år?

Har tænkt at grave 90 cm ned og støbe beton omkring (men pælen fylder næsten hele hullet, så ikke meget beton omkring)

Er det den rigtige måde - det blæser meget om efteråret, og det skulel gerne blive stående året rundt. Kan man sikrer mod råd ved fx. at male stolpen først eller på anden måde behandle, eller er det ligemeget?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra MartinMoth

Vil lave et læhegn - 1,2 m højt - der står lige i kanten af mine belægningssten på terrassen, ud mod græsplænen. Det skal give læ og hindre indkik v. solbadning osv.

Har købt 100x100mm trykimpr. stolper, hvor der skal sættes klinkebeklædning (lærk) imellem (der skal spænde 1,7m)

Mit spørgsmål: Jeg graver ud til stolperne med et Ø150 pælebor (fjerner et par belægningssten, så hegnet står "inde på terassen"), for at ødelægge mindst mulig af terassebelægningen. Hvordan sikrer jeg mig, at stolperne står fast, og ikke rådner over om 5 år?

Har tænkt at grave 90 cm ned og støbe beton omkring (men pælen fylder næsten hele hullet, så ikke meget beton omkring)

Er det den rigtige måde - det blæser meget om efteråret, og det skulel gerne blive stående året rundt. Kan man sikrer mod råd ved fx. at male stolpen først eller på anden måde behandle, eller er det ligemeget?


--------

En nedgravning på 90 cm er nok. Det er under alle omstændigheder en god idé at behandle træet inden nedgravning - enten med træbeskyttelse eller træolie. Specielt endetræet skal behandles grundigt.

Husk at træet skal være tørt inden behandling, da det øger holdbarheden og sørger for at din behandling trænger ind i træet.


du kunne jo også bare støbe stolpesko i... brug pæleboret,et stykke pvcrør eller ligende i hullet (samme diameter som hullet) så du har styr på din beton,hold røret lidt under neveau så du kan skære din flise til omkring eller hva du nu finder på at skjule støbningen med.Bare et forslag....har selv bygget et 20m2 aneks til huset på samme måde hvor stolperne er sat på den måde...de er så bare noget tyggere jowink

Kom nu igang for fanden,klokken har ringet

Da det er et langt lige hegn udsat for en del blæst, tror jeg ikke samlingen stolpesko-stolpe bliver stiv nok. Derfor vil jeg hellere støbe hele pælen ned i jorden.

Har overvejet stolpeskko, men jeg synes ikke det egner sig til hegn. Var der et hjørne, var stolpesko mulige, da hegnet så vil få stivhed i begge retninger
Citat fra MartinMoth

Dvs. selv om det er trygimpregneret, skal jeg give det noget olie?
Også når det bliver "indkapslet" i beton?


Hvis du vil have god kvalitet, så gør det uanset om der er beton. Betonopfyldningen er jo ikke vandtæt. Så hvis det skal holde, så skal du behandle det.


Annonce
ok - jeg finder et-eller-andet træbeskyttelsesolie
nu kommer jeg lidt i tvivl - hvis jeg støber disse stolpespyd ned ( http://www.spigerverket.no/Produktbilder_store/U86.jpg -), kan jeg jo skifte stolper når de trænger. Men bliver samlingen stolpespyd-stolpe mon stiv nok - det er jo et 10 m langt hegn, 1,2 m højt, udsat for en del blæst. Det skal helst ikke stå og "klaprer"
Har læst et sted, at man kan bore et hul på tykkelse med en vinprop skråt ned i de 100x100 mm stolper (ca. 5 cm over jorden og 3-4 cm dybt) og så hælde imprægneringsvæske i hullet så stolperne bliver imprægneret indefra og derved holder en del længere. Man lukker hullet med evt. en vinprop eller lignende og så påfylder man væske en gang om året.
Du skal støbe stolperne fast i jorden. D ukan evt pakke dem ind i noget underpap inden de støbes fast.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også