Gammel glasfiber at se på

Nu Jam er kommet til Vindeby Havn og kun ligger i cykelafstand fra vores ringe bolig skal den fixes op..
Gelcoaten er mat og trist.. der er små huller som skal lappes.. men hvordan griber jeg det an.
Jeg har gelcoat på tube som jeg kan lappe hullerne med.. det største er ca. 1 x 0,5 cm og er ikke noget problem.
Men jeg skal jo få den til at se fin ud..
I Brøndby Havn hang der et opslag som jeg kun lige fik skimtet. Der stod vist at man kunne rense i klorin? og at man aldrig måtte vaske med vandværksvand pga. kalken laver båden mat... med mindre man tørrede efter med vaskeskin.
Jeg har aldrig tørret efter med vaskeskin og det har tidligere ejere helle ikke.
Så den er mat.. Jeg har søgt lidt på nette og fundet alle mulige forslag fra som sagt klorin til oxalsyre og winerkalt med sprit.
Men hvordan gør jeg... og hvad bruger jeg? Helst ikke nogle produkter der tager livet af Ann og mig wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det væltede jo ikke ind med hjælp.. så Ann og jeg gik i gang med brun sæbe og en skrubbebørste..
og så tog vi der hvor det var slemt (sorte gummisko) med en omgang keramisk pladerenser.. Den blev fin og næsten hvid.
Nu sidder jeg med en gang Turtle Hardwax som jo et til autolak. Jeg har testet i et hjørne og det bliver glat og blankt.. men kan og må man bruge autovoks til glasfiber/gelcoat?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Skipper.
Lad du bare Ann gå i gang med Turtle Hardwax, det er meget fint og effektivt. Fortæl hende, at hun kun skal foretage poleringen i "småbidder".
Såfremt du ikke har flere kilo på lager af Turtle voksen, kunne jeg foreslå dig en anden, nem og effektiv løsning: Rens så meget du kan, brug evnt. cellulosefortynder på en klud. Lav dog en prøve først. Dernæst anvender du en meget fin slibepasta - jeg kan foreslå Fareclá G3 - hvor den er misfarvet.
Til slut anvender du en god flydende voks, der påsmøres, tørrer og poleres efter med bløde klude.
Mit forslag er nemt, effektivt og holdbart på båden.
Såfremt du har problemer med at finde produkterne, kan jeg anvise.
Med venlig hilsen
Jørgen K
grandoldmann

når du bor i svenborg må der være en forretning der forhandler Hempel og der kan man få det der hedder den lille søstærke og i den er der rigtig mange tips ellers er der Vinerkalk som er en slags slibemiddel og så er der 2 tyber af voks som du kan polere op med, er den meget mat så spørg en der føre Hempelprudukter det er faktisk det eneste der er at gøre du må ikke male den det vil du fortryde bitterligt senere
yorklai
Den fik først brun sæbe - og så testede vi turtle wax men hmm turtle wax virker, dog kunne jeg ikke li at der stod til al lak på den..
Så op til Gnisten i Svendborg og købe noget Ultragloss Superpolisht til næsten 300 kr.. Det var Ann der bestemte hehe.. Cokpittet er poleret og er blankt og glat. Dog har vi svært ved at komme i bund på det skridsikre mønster?? Nogen gode råd.

Nu skal fiber eller gelcoat indvendig have en tur med den hvide pensel men hvad er så godt her.. Det skal være blankt. Men kan man male med maling til træ og metal udendørs eller skal der noget specielt til?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også