Varmepumpe (Bilka), igen, igen

Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget til varmepumper (og en del der har en mening om samme emne).

Bilka har i denne uge et Scandesign Duo (2 indedele og 1 udedel) til 9999,-

Er der nogen der ved om dette er et godt anlæg (til prisen)? Vi har 1. sal på huset - derfor et duo anlæg. Umiddelbart virker det som om at begge indedele er "slim line" og de øvrige specifikationer ser rimelige ud. Dog er anlægger ikke med på teknologisk instituts positivliste over godkendte anlæg - jeg aner dog ikke om dette er vigtigt eller ej.

Erfaringer, viden m.v. efterlyses. På forhånd tak!

/hansen
Jeg ved, at der er flere herinde der kender noget... Vis hele indlægget
281 svar
 Følg tråden
Der er 140 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lige et par spørgsmål til de kølemontører/fagfolk der er herinde:

Vpén er en Panasonic HE9GKE (Danmarkspumpen)
Problemer:
Jeg synes ikke den varmer det den bør, af en 6,5 kw vp, jeg har en Zibro 4 kw kamin, den kan sagtens varme det samme areal op, til både 25 og 26 gr. ved 0 gr. ude, mens vpén kun kan varme det op til ca. 19-20 gr.
Hver 3/4 time stopper pumpen og afrimer i ca. 1/4 time
Vpén er inst. af en aut. kølemontør

1. Er det ok, at ude-delen står på et par fliser, uden gummifødder eller anden afstand.
Mellem bunden på ude-delen og fliser er der ca. 1 cm, er dette nok, jeg tænker på, om afløbet til vandet evt. nemmere kan fryse hvis afstanden er for lille.

2. Min inst. krævede længere rør end der var forfyldt kølemiddel på systemet, i spec. over pumpen, står der, at den er forfyldt til 7,5m rør. Mine rør er ca. 13-14 m, så der skulle fyldes kølemiddel på.
Hvordan vurderer man hvor meget kølemiddel der skal efterfyldes? jeg har læst et sted, at det til denne model var 20g pr. m over de 7,5 m, er det korrekt at gå ud fra det?

3. Jeg har en mistanke om, at montøren ikke efterfyldte kølemiddel eller kun efterfyldte "lidt" som han sagde.
Hvis nu han kun har efterfyldt "lidt" og dette ikke er nok, hvordan finder man ud af hvor meget der efterfølgende skal fyldes på?
Og hvis der er for lidt kølemiddel i systemet, vil det gå væsenligt ud over varmeydelsen og kan man risikerer at den afrimer mere end den bør?

/mdj
Skrevet af [email protected] den 19-01-2009 08:47
Skrevet af pev den 19-01-2009 08:13
Skrevet af mdj den 18-01-2009 22:48

Hej Pew

Hvad koster sådan en Mitsubishi?, de får rigtig gode anmeldelser.

Ja, det er en aut. kølemontør der har inst. den, og jeg overvejer at lade handlen gå tilbage, jeg skal snakke med ham i morgen, som skrevet før, havde jeg bestilt en NE9 pga. 8/10 gr. funktionen, men det mener kølemontøren også denne kan........så det bliver spændende hvad han siger.



Hej MDJ

Prisen på Mitsubishi FD25 er ikke højere end prisen på en Panasonic.

Det der med at varmepumpen skal kunne gå ned på under 16 grader er noget skidt mht fugt. Prøv at kigge på cop-værdien den falder drastisk hvis du vælger en som skal kunne gå under 16 grader og regner du differencen på de to forskellige maskiner, så er det faktisk gratis at hæve temperaturen fra 12 til 16 grader

Hvis handlen skal gå tilbage, så er du nok nødt til at henvende dig til en advokat  Måske kan du genbruge rørinstallation hvis du fåe en Mitsubishi.


Er det denne model du har?

FDKNA/FDCVA-251HENR 5.6 (2.8-6.0) 6.3 (3.1-7.1) 1/4"x5/8"

Ja, det er den jeg har og er meget glad for den som alle andre der har en >Mitsubishi FD25 eller FD35


PE

Hej igen MDJ

Jeg kan godt fortælle dig hvad der er galt i manges tilfælde når de får en varmepumpe monteret af en prof  De glemmer at køre testen når de har fyldt gassen på. Montøren kan ganske enkelt se hvor højt maskinen går op i tryk, grader så hvis maskinen ikke er iorden, så ser montøren det omgående i testen, menn...... den springer de fleste let og elegant over, det er her fejlen gemmer sig i de fleste tilfælde.


PE

Hej

Følger tråden med interesse, da jeg står foran og skulle investere i et luft/luft anlæg. 

Som jeg har opfattt det, er der en del som ikke mener de får den kapacitet / ydelse ud af anlægget som de burde, og har i den anledning tænkt på om det ikke kan skyldes temperaturforskellen mellem gulvhøjde og en vægmonteret unit monteret i f.eks. +2 meter ? Jeg har ikke checket forskellen, men man skal ikke mange trin op ad en stige før varmen rammer en som en hammer - og det er vel i den højde de fleste anlæg er monteret.

Overvejer selv en gulvmodel - dels af hensyn til denne problematik, men også fordi den i mit tilfælde bedre vil kunne indpasses i den øvrige indretning.

M.v..h.
Jeppe

Hvad er det for en test du tænker på?

Er det maskinens selvdiagnosticering du tænker på.
Som regl er et sådan splitanlæg forfyldt med R410A, og det er rigtigt at man kan se hvad den køre i tryk men når det er en inverter så køre de ikke altid det samme i tryk, det er samme der gør sig gældene hvis en inverter vp har en lækage og mangler kølmiddel, så bliver man også nød til at tomsuge anlæget helt før man på fylder den opgivede mængde,
så vis ham der har montret hans pumpe har været ved at efterfylde så kunne man godt tro at der er glippet noget der.


Køletekniker & Energiteknolog.

Annonce
Hej Grønkjær

Det er yderst interresandt, det du skriver mht. efterfyldning, hvis har har fyldt noget på, er jeg sikker på, har har efterfyldt....det betyder jo også, at det sagtens kan tjekkes (kan jo få en anden kølemontør til at tomsuge den og se hvor meget der er på)
Mht. testen som Pew omtaler, kan det ikke lade sig gøre og teste sådanne anlæg på en eller anden måde?
så man kan se om de yder det de skal.

/mdj

mdj

Bor du i skive? eller tæt på?


Køletekniker & Energiteknolog.


Grønkjær - Ja, jeg gør, hvorfor?

Det var bare hvis du ikke fandt en løsning på dit problem så køre jeg næsten dagligt forbi

 


Køletekniker & Energiteknolog.



Det lyder godt, kan du træffes på [email protected] ?
Jeg har forsøgt og få fat i ham der har inst. den i dag, men han tager ikke tlf........spændende.
Jeg har været i kontakt med http://www.kinnan.dk/, der skulle være importør af Danmarkspumperne, og jeg skal ringe til en i morgen fra dem, jeg vil lige give det en chance, men ellers vil jeg meget gerne give
en kop kaffe og hvad der ellers skal til.

/mdj
Der er yderligere 131 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis