Naturlig cirkulation

Nu har der efterhånden været en del VVS-folk for at lave ting og sager i mit hus. De har alle uden undtagelse lydt som om de var ved at komme i bukserne over, at mit hus har "naturlig cirkulation".

Nu vil jeg jo helst ikke lyde uvidende, når der står fagfolk som senere skal udtænke en regning ;-) Men nu er jeg nødt til at vide, hvorfor det skulle være noget særligt. Jeg går næsten ud fra, at naturlig cirkulation betyder, at det varme brugsvand bevæger sig rundt i rørene også når der ikke bruges noget. Korrekt?

/Jan
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har fuldstændig ret - vandet cirkulerer af sig selv uden mekanisk hjælp fra en pumpe! Årsagen er, at det varme vand fra toppen af VVB'en stiger op og på returledningen falder det afkølede vand ned i systemet igen. Da cirkulationsledningen er en ringledning, kan du med den rette konstruktion, typisk med store rørdimensioner og få enkeltmodstande som bøjninger eller fittings, der indsnævrer lysningen få sat gang i den bevægelse, der giver dig cirkluationen.
Når fagmanden 'hidser' sig sådan op over det, hænger det ofte sammen med, at de her typer cirkulationsledninger lavedes meget i 60'erne og 70'erne og kalktilsætninger + ombygninger af varmtvandsledningerne typisk får cirkulationen til at gå i stå og dermed er det sjældent at se et selvcirkulerende anlæg, der faktisk fungerer stadig.
Idag, hvor man laver cirkulationsledninger i meget små dimensioner, er man nødt til at pumpe.
Bare man kunne lave naturlig cirkulation i nye huse, det sparer os for strøm til pumper.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis