Olie/fedt-stænk på fliser & sten.

Jeg tænkte mig selvfølgelig ikke om da havemøblerne skulle have en opfrisker med noget olie, så nu er det kommet nogle grimme plamager på vores teresse-sten.

Jeg blev anbefalet at prøve med rensebenzin, men syntes ikke at resultatet er prangende.

Er der nogle andre midler der bare duer imod sådan noget ???
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Anders1976DK

Jeg tænkte mig selvfølgelig ikke om da havemøblerne skulle have en opfrisker med noget olie, så nu er det kommet nogle grimme plamager på vores teresse-sten.

Jeg blev anbefalet at prøve med rensebenzin, men syntes ikke at resultatet er prangende.

Er der nogle andre midler der bare duer imod sådan noget ???


Hej Anders..
Det er også sket flere gange for mig. :-) Jeg plejer at tage den store ukrudtsbrænder og varme pletten op, så bliver den pludselig væk ;-)
Held og lykke
Mvh Jan J
Det kan faktisk gøres meget nemmere, du skal hælde noget molers kattegrus på stedet og lade det ligge et par dage. Læg et stykke plastic over så det ikke bliver fyldt med regnvand istedet for. Brændt moler som det drejer sig om, har en fantastisk sugeevne på alt, og er lige til at feje væk efter et par dage.
Det eneste du opnår ved at brænde det væk er at nok brænder du overfladen ren, men når du samtidig varmer flisen op vil en hel del af olien trænge længere ind i flisen, ikke særlig miljø venligt.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Det kan faktisk gøres meget nemmere, du skal hælde noget molers kattegrus på stedet og lade det ligge et par dage. Læg et stykke plastic over så det ikke bliver fyldt med regnvand istedet for. Brændt moler som det drejer sig om, har en fantastisk sugeevne på alt, og er lige til at feje væk efter et par dage.
Det eneste du opnår ved at brænde det væk er at nok brænder du overfladen ren, men når du samtidig varmer flisen op vil en hel del af olien trænge længere ind i flisen, ikke særlig miljø venligt.

V.h. Håndværkeren


Hej Håndværker..
Du har da ret i noget af det ;-) Jeg har forsøgt med kattegrus, men det tager ikke det hele, jeg har så bagefter fejet med cement, det tog det sidste.. Men lettere end brænde, det er det ikke... det meste af olien når du brænder vil nu også bare brænde af, jeg tror ski ikke der er noget der "går ned" i flisen.. Olie har en tendens til at søge op især ved opvarmning ;-)

Mvh Jan J
Tror du så ikke bare at du ikke har ladet kattegruset ligge for kort tid.
Jeg fik rådet for en del år siden af en mekanikker, hvor jeg spurgte hvad jeg skulle fjerne det olie jeg havde spildt på gulvet i en garage jeg havde lejet.
Jeg lod det ligge i en måned og der var ingen spor efter olie da jeg fjernede det, og dermed ingen balade med værten jeg havde lejet garagen af.

V.h. Håndværkeren
Nu er det jo ikke store plamager der ligger, men nogle "pletter" på en 2-10 cm.
Jeg vil være meget forbavset hvis dette kan fjernes med molers kattegrus.

Hvad er det med at brænde det væk ? - skal jeg bare vådte pletterne med rensebenzin og sætte ild til skidtet ???
Annonce
Citat fra Anders1976DK

Nu er det jo ikke store plamager der ligger, men nogle "pletter" på en 2-10 cm.
Jeg vil være meget forbavset hvis dette kan fjernes med molers kattegrus.

Hvad er det med at brænde det væk ? - skal jeg bare vådte pletterne med rensebenzin og sætte ild til skidtet ???


Hejsa..
Du skal bare sætte brænderen på... IKKE noget med benzin....
Det tager lidt tid, men så forsvinder de..

Mvh Jan J
Jeg spildte madolie fra grillristen for et par år siden på en fliseterrasse.
"Affedter" tog det (købt i Biltema").

Træd ikke på mine ledninger :o)
Hejsa -
"min" løsning er petroleum og cement.....(fik det at vide af fliseleverandøren)

Tvær pletten ind i petroleum - lad det stå lidt og læg derefter en dynge cement ovenpå natten over.
Har virket hver gang indtil nu.

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis