Briggs&Stratton motor driller

Hejsa,

Jeg har fået i en gammel Texas fræser fra 1981 biggrin

Den har dog den fejl at den nemt går ud. Og inden den går ud, lyder det som om den 4-takter (ved godt det er en 4-takts motor) og den laver sort røg og omdrejningerne går op og ned.

Ydermere vil den helst kun starte når jeg tager luftfilteret af.

Det jeg så har gjort det:
- Tømme benzintank for benzin og snavs
- Skille karburator ad og rense den, samt skifte membran
- Sætte nyt luftfilter på
- Skifte olie i motor

Men det er stadig de samme symptomer. Den laver fin gnist på tændrøret.

Jeg var lidt i tvivl da jeg skiftede membranen hvor den lille fjeder skulle side, men udfra en Briggs&Stratton tegning kunne jeg se den skulle sidde ind mod karburatoren med membranen uden på og til sidst det lille låg/skjold.

Se evt. billede af dyret her: http://www.veb.dk/motor/DSC00256.JPG
Se evt. tegninger af motor her: http://www.veb.dk/motor/MS5530.pdf

Håber der er nogen der har et bud på dette problem?

Mvh
Henrik
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Hanafi

Hejsa,

Jeg har fået i en gammel Texas fræser fra 1981 biggrin

Den har dog den fejl at den nemt går ud. Og inden den går ud, lyder det som om den 4-takter (ved godt det er en 4-takts motor) og den laver sort røg og omdrejningerne går op og ned.

Ydermere vil den helst kun starte når jeg tager luftfilteret af.

Det jeg så har gjort det:
- Tømme benzintank for benzin og snavs
- Skille karburator ad og rense den, samt skifte membran
- Sætte nyt luftfilter på
- Skifte olie i motor

Men det er stadig de samme symptomer. Den laver fin gnist på tændrøret.

Jeg var lidt i tvivl da jeg skiftede membranen hvor den lille fjeder skulle side, men udfra en Briggs&Stratton tegning kunne jeg se den skulle sidde ind mod karburatoren med membranen uden på og til sidst det lille låg/skjold.

Se evt. billede af dyret her: http://www.veb.dk/motor/DSC00256.JPG
Se evt. tegninger af motor her: http://www.veb.dk/motor/MS5530.pdf

Håber der er nogen der har et bud på dette problem?

Mvh
Henrik


Hej Henrik..
Min første tanke er udstødning... har du kikket på den ???

Mvh Jan J
Citat fra Hanafi

Hej,

Ja, altså udstødningen ser ikke for godt ud, den er tæret en del, og jeg havde faktisk også købt en ny, men gevindet passede ikke. Tror du det kan være det?

Mvh
Henrik


Hej Henrik..
Det kan snildt være det.. For at forbrændningen i motoren er ok, skal balancen mellem indsugning og udstødning være rigtig. Som du skriver er den mere start villig uden indsugningsfilter, så jeg tror udstødningen "er skidt"..

Held og lykke, og lad høre når du finder fejlen..

Mvh Jan J
Hej,

Her er et par ting der måske er værd at undersøge, dog må jeg straks erkende at jeg ikke kender motoren. Udstødningen kan være et problem, hvis det er helt eller delvist tilstoppet. Umiddelbart lyder din beskrivelse af problemet mere omfattende. Men prøv at afmontere udstødningen og se om det hjælper. Hvis det ikke gør det så prøv følgende:

- Hvis motoren skyder ud af udstødningen, tændrøret er sort (skal være brunt) samt den siger en dyb lyd ved hurtig omdrejningsstigning, så kan det nemt være at benzinblandingen er for tyk, hvis der sidder en nål i gasspjældet på kaburatoren så prøv at sænke den eller på anden vis mindske benzintilførelsen.

- Kontrollere om kaburatoren trækker ”falsk” luft ind, hvilket kan gør at den ikke kan tage omdrejninger.

- Hvis motoren skyder ud karburatoren eller har svært ved at tage omdrejninger, så kan det være at time advancer på svinghjulet sidder fast.
Hej igen,

Nu har jeg prøvet at køre uden udstødning, og nu er den ikke så svær at starte, men den går stadig ud efter lidt tid. Den vil nu heller ikke rigtig køre hvis chokeren ikke er trukket lidt ud, hvis jeg skubber chokeren ind (deaktiverer den) dør den...

Den kan sagtens tage omdrejninger, og den skyder ikke hverken ud af udstødning eller karburator. Den går lige lidt op og ned i omdrejningerne inden den dør...

Tændrøret er temmelig sort, det er i hvert fald ikke brunt...
Annonce
Har du skuppet choker ind?

Mvh Thomas

Citat fra Thomas FH

Har du skuppet choker ind?

Jeg trækker den ud for at aktivere den når jeg starter motoren, efter lidt tid skubber jeg den et stykke ind, men skubber jeg den helt på plads går motoren ud. Er det fordi der ikke er udstødning på?
Citat fra Hanafi

Jeg trækker den ud for at aktivere den når jeg starter motoren, efter lidt tid skubber jeg den et stykke ind, men skubber jeg den helt på plads går motoren ud. Er det fordi der ikke er udstødning på?


Jeg synes nu snarere det lyder som falsk luft ved karburatoren og/eller luftfiltret?

Træd ikke på mine ledninger :o)
Virker hastigheds reguleringen?
Hvad sker der hvis du styre gasspjældet direkte?

Mvh Thomas

Den er ikke så glad for det hvis jeg styrer gasspjældet manuelt.

Hvad gør man hvis den trækker falsk luft ind ved karburatoren?
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis