Skumplader hvor?

Hvor finder jeg polytan skumplader ..feks det skum der er i sandwich konstruktioner i både? Det skal være plader... Ik 2 komponent..

Campingvogne og
lastbiler er polstret med flamingo. Har prøvet 3 campingvognsforhandlere med
værksted. Har prøvet byggemarkederne deriblandt XL BYG. Har prøvet 2
bådebyggere .. De ku stortset alle skaffe skum op til knapt 3
cm i tykkelsen men en plade af det på 100x50 mm kostede godt 500 kr..

Skal bruge noget der er ca 10 cm tykt.. Eller bare skumplader som ik blir opløst af polyester. har ladet mig fortælle det findes smile

Det skal bruges til indstøbning i båden som støtte vanger med glasfiber over..
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har ret... og dog ikke...

Der findes nogle isolerendeplader der er lavet i PUR eller lignende. De er nærmest lilla udvendigt, men du skal nok have den bestilt hjem fra fx sverige.
Jeg ved de også anvendes som indmad i fx campingvogne.
Jeg husker desværre ikke navnet på pladerne, men mener de var lavet i PUR.

Jeg kender dem fra prototype fremstilling af kølefrysemøbler. Og her kommer tanken om at der evt anvendes noget lignende ved fremstilling af kølebokse, kølecontainere eller lignende.

De isolerede med samme værdier som den opskummede PUR i de kølefryse møbler vi lavede og var herfor super til at lave prototyper i.

PUR plader fåes desuden som plader der anvendes til modelfremstilling af forskellige ting... Her er det typisk fordi der kan saves, fræses og slibes i disse. De fleste er her dog med en ret høj densitet og ikke umiddelbart egnede til isolering. Men mon ikke der også findes lettere plader der kan anvendes til dette.

Navne der kommer frem er fx; Sika, Siba, Shertieger.....

http://www.brunojohannsen.dk/

Der er også andre leverandører... men denne var den enste jeg kunne huske.

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svaret det vil jeg prøve at undersøge lidt nærmere smile
tør man spørge til hvilket formål de skal anvendes ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Silvan har da ellers flamingoplader til en billig penge.. også i 10 cm tykkelse..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg fik oplyst af en bådebygger at nogle steder brugte man den slags i både til at lave vanger mv af. Så det skulle bruges til at genopbygge dørken i min Shetland 570. Det ville være betydeligt nemmere at arbejde med store skumplader i stedet for krydsfiner. Flamingo skulle efter sigende blive opløst af polyester så den løsning ville ikke kunne bruges. smile
Hej Teraform.
Fidusen ved at bruge Flamingo som indbygnings matriale er forsåvidt enkel. Du skal male Flamingoen med almindelig plasticmaling, så skal du lægge lagenlærred i den våde plastic maling så den dækker der hvor der skal polyester på. Og så skal den have endnu et godt lag plasticmaling så lærredet bliver dækket af plasticmaling.
Når det er helt tørt kan du smørre polyester på uden at flamingoen tager skade.

V.h. Håndværkeren
jeg er nødt til lige at indskyde, at når de bruges til vanger er det kun for at ha' faconen, det limes til skroget og blivet så limet til den polyester/epoxy der lægges på. din metode kombineret med håndværkerens medfører jo en helt løs flamingoklods , kvorfor så ikke støbe en løs bund med afstivninger og så plaste den fast så slipper du for både finer og flamingo. det kan gøres på en slags støbeplade, du kan enda sætte en klods på agter, så har du et sted hvor vand kan samles, samtidig får du den glatte/pæne side op. afstivninger kan laves af f.eks. et halvt ca. 50mm paprør som får en del lag, det er ikke pappet der skal holde men glasfiberprofilen der dannes. på den måde kan du også klodse den op og teste stivheden, du også muligheden for at indstøbe andre ting. f.eks. finer klodser til forstærkning til fastgørelse af forskellige ting, stole f.eks.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg kender også de metoder Lynæs, men nu spurgte manden lige på Flamingoen, og fik så besvarelsen der efter. For vil han lave det bøvlet for sig selv, så lad ham.

V.h. Håndværkeren
Citat fra lynæs

jeg er nødt til lige at indskyde, at når de bruges til vanger er det kun for at ha' faconen, det limes til skroget og blivet så limet til den polyester/epoxy der lægges på. din metode kombineret med håndværkerens medfører jo en helt løs flamingoklods , kvorfor så ikke støbe en løs bund med afstivninger og så plaste den fast så slipper du for både finer og flamingo. det kan gøres på en slags støbeplade, du kan enda sætte en klods på agter, så har du et sted hvor vand kan samles, samtidig får du den glatte/pæne side op. afstivninger kan laves af f.eks. et halvt ca. 50mm paprør som får en del lag, det er ikke pappet der skal holde men glasfiberprofilen der dannes. på den måde kan du også klodse den op og teste stivheden, du også muligheden for at indstøbe andre ting. f.eks. finer klodser til forstærkning til fastgørelse af forskellige ting, stole f.eks.


Den med den løse bund hvis man skulle lave det i krydsfiner ville være et stort arbejde kontra lave støtterne i skum som så blir beklædt med glasfiber og gør det stærkt så det holder. Til sidst skulle der krydsfiner indover belagt med glasfiber.

Men som det hele er , er/var bunden i min shetland en bærende del. Der var stort set ingen støtter kun skum og plade. Der var lagt et par krydsfinerstrilmler på 10 cm bredde med over 1 m mellemrum på undersiden af pladen. Det var alt hva der var. Jeg ville hellere end gerne have løs bund. Men det vil kræve kringlet skellet som går på kryds og tværs. Det ville være nemmere st støbe det op om skummet. Desuden er det 2 komponent skum hundedyrt. Men fik et fif som lød på at de langsgående støtter kunne være nedløbsrør lukket med propper i enderne. Der ku laves huller med en hulsav som de kunne ligge på langs i i skellettet. Dels vejer de intet. De forgår aldrig og der er luft i dem som opdrift. Desuden vil de fylde lidt så man skal bruge mindre skum. Jeg er udemærket godt klar over at det er ikke et weekend projekt man kan fuske sammen. Deusden koster det. Men hvis man ku spare lidt nogen steder uden at gå på krompromis med kvaliteten ville det være fint. Eller evt spare tid som man kunne med skumpladerne.

Mange af bygge delene som bådbutikkerne sælger til skyhøje priser kan købes billigere på nettet eller byggemarkeder.

Men håndværkeren nu nævnte du plastik maling til flamingoen. Ku man ikke smøre epoxy på det og så når det er tørt slibe det mat med fint sandpapir og derefter lægge fiber og polyester på. Så kommer ployesteren jo ik i forbindelse med flamingoen.

Det med flamingoen er udelukkende bare en tanke..

Det der er hele humlen er de langsgående forstærkninger. Jeg er nød til at lave rigeligt da jeg ikke ved hvor meget det holder.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også