Nyt eternit tag

Vi kender nok alle de problemer der var med eternittage, f.eks. B6-pladerne, fra år tilbage.

Er der nogle der ved om "de" har fået styr på kvaliteten - Og at de nye holder bedre ?

Jan

Lav-det-selv hvis det skal være iorden - ellers kan du lige så godt få andre til det !!!!
Vi kender nok alle de problemer der var med... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej smile

@jr75
Nu ved jeg jo ikke hvor mange graders hældning dit tag har, men mit har ca. 45 grader. Jeg skal hilse at sige at det ikke er morsomt..

Jeg klipper fra et tidligere indlæg:
"Man skal have skruer, skiver, pap-pakning, gummidutter, skruemaskine osv med op på taget, og det er ikke nemt at holde en B7 plade på plads, da den er bred. Man skal holde pladen fast, samtidig med at man skal skrue en fransk skrue i, med den ene arm helt strækt ud, på et 45 graders tag! Når den så endelig er sat fast sidder den lidt skævt, og man skal løsne skruerne igen. Tegl skal man bare lægge på med en binder. Og har man en alu-skinne går det nemt."

Iøvrigt synes jeg at i skal overveje de korte B7 plader istedet for B6 pladerne, da B6 pladerne mest egner sig til ladebygninger. B7 pladerne minder lidt mere om tegl.

Mvh
ThomasB
45 grader - ja det kan jeg godt se ikke er så sjovt. Vi har kun 18 grader.

mht. B6 og B7. Dansk Eternit anbefaler den store B6 når taghældningen er lille og B7 ved større taghældning. Men selvfølgelig er det en smagssag.

Men jeg er nu lidt hook på betontegl. Er det til at have med at gøre ? Vi har i forvejen bølgeeternit (B6). Jeg kunne forstille mig at man selvfølgelig piller det af, fjerner lægterne, ruller undertag ud, fastgør dette med 25mm "lister" lodret samme vej som spærene. Derefter sætter lægter op og til sidste betontegl. Sakl betontegn fuges eller bruger man "bånd" ?

Vi skal selvfølgelig lige finde ud af om huset/spær kan bære det - men er det eller fremgangsmåden ?

ps.: iøvrigt tak for den gode aktivitet i tråden.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af jr75 (den 04-07-2003).]

Jan

Lav-det-selv hvis det skal være iorden - ellers kan du lige så godt få andre til det !!!!
-> JR nogle bekendte skifter i øjeblikket fra eternit til betontagsten - jeg mener medstemt at de fik en mand ud fra teglfirmaet som kiggede på spærene. Jeg tor nok det kostede lidt men at noget af udgiften blev returneret hvis de bestilte deres varer fra firmaet.

Forsøg at kontakte f.eks. Benders Tegl jeg tor det var fra dem.

Mvh.

René

citat:
Oprindeligt indsendt af jr75:
Sakl betontegn fuges eller bruger man "bånd" ?



Hvis der lægges undertag mener jeg ikke det er nødvendigt med nogen af delene, men jeg er ikke ekspert.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hvis det er B&C tegl med velcro, så skal der ingen undertag. En god ting. Men husk lige et beton tag der er 10 år gammelt, kan se ud som et der er 50 år. Farven holder ikke så godt som rigtige lertegl.
De nye typer der er overfladebehandlet kender ingen farven på efter 10 år, og en garanti kan man jo ikke bruge til noget, da den kun gælder teglene, ikke arbejdslønnen.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Har du overvejet at få renset og malet taget.

Jeg har lige fået ordnet mit tag af aut. firma (5 års garanti) og det er blevet rigtig flot. Det ligner næsten et nyt tag igen.
Jeg har fået at vide fra flere, at mine tagplader fra starten af 70'erne, når de er renset, aglefjerner, grundet og malet to gange vil holde længere end hvis jeg udskiftede til nye eternitplader.
Mit tag har 45gr. hældning, så hvis du har under 35 gr. hældning er det billigere. Mit tag er på 220 kvm. og jeg gav 22.000 kr.

Og jeg har ikke selv lavet noget.

@ Elektrikeren

Ved du om dette gøres på et asbesttag? Har hørt og læst en del dårlige erfaringer efter en sådan behandling. Har selv tag fra 66, ingen problemer men grimt som det nu er.

Peter
Hej smile

Et eternittag fra 66 er nok det mest holdbare tag overhovedet. (det er den rigtige asbest smile )

Det kan du sagtens få malet, så det bliver rigtig flot og holder længe endnu.

Jeg ville ikke skifte det.

Mvh
ThomasB
Hej

Det er rigtigt at det nogle gange kan betale sig at male et eternittag, men pas på for mange gange er der nogle af pladerne som ikke kan betale sig at male og de skal skiftes først.
Problemer er bare at tagmaleren ved, at hvis han siger at der bør udskiftes et antal plader først, risikerer han at kunden vælger et nyt tag i stedet for.

Under alle omstændigheder bør man vælge en tagmaler der er medlem af Dansk Byggeri's tagmalerforening, da de kun kan optages efter en kontrol af deres arbejde.

------------------
www.orla-nautrup.dk
----> Haugaard

Du kan sagtens få malet dit tag.
Når firmaet renser taget, føres det beskidte (Meget beskidte) tagvand fra nedløbstyuden og gennem en stor filterkasse. Vandet er klokke klart når det går videre til kloaken.

Men det er rigtig - tag et aut. firma der yder skriftlig garanti.

Jeg fik firmaet "IKE" i Korsør til at ordne mit tag.

Og husk - du skal ikke selv lave noget og det er virkelig hårdt arbejde at rense tag.

God fornøjelse med dine overvejelser.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også