Fugleklodser ved udhæng

Hej

Fik i vinters fygesne i temmeligt store mængder ind i min skunk.

Jeg regnede med at sneen var kommet ind, fordi fugleklodserne yderst i skunken var faldet ud. Her i weekenden fik jeg knaldet noget stillads op og hevet noget af den nederste række tagplader af(tag med B6 bølgeeternit, indvendig tagrende). Huset har et udhæng på ca. 30 cm. Jeg kunne konstatere at fugleklodserne var intakte. Dog undrede jeg mig over at fugleklodserne sad på den yderste række lægter helt ude ved tagrenden. Herved forhindrer de fygesne (og fugle) i at komme ind i udhænget under taget. Men men...da udhængets underside er beklædt med brædder med lidt luft imellem, kan der jo også komme fygesne ind denne vej fra. Når sneen kommer denne vej ind, kan den fra udhængets indre passere uhindret mellem den næste række lægter og taget, da der her ikke er monteret fugleklodser. Jeg vil mene at dette må være årsagen til at min skunk blev proppet med sne.

Og nu til mine spørgsmål:

Er den ovenfor beskrevne måde at montere fugleklodserne på korrekt rent byggeteknisk?

Hvis ikke, kan jeg så gøre mig forhåbninger om at få reparationen dækket af ejerskifteforsikringen?
Hvis udformningen er efter forskrifterne: vil det så være forkert at sætte fugleklodser på den næste lægte også (vil det være uacceptablet i forhold til ventilation af tagrummet)?

Hvis der er behov for det, kan jeg evt. uploaded et billede af situationen.

Jeg har tænkt mig at bruge de asfaltimprægnerede skumfugleklodser: der er vist noget med at man kan få nogle mere faste klodser. Er der nogen der bemærkninger vedr. dem?

Med venlig hilsen

Lars

Lars, Aalborg
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ingen der har et bud?

Med venlig hilsen

Lars

Lars, Aalborg
Hej.

Det er rigtig lavet som du har beskrevet.

En anden ting du kan gøre for at mindske fysne, er at lave en vindplade. Den skal sidde i kanten af muren, og så lodtret op til overkanten af isoleringen. Derfra laver du en der går lidt skråt ind over isoleringen.

Som du selv siger, kan du også godt sætte bølgeklodser på den 2. lægte, men det er normalt ikke noget man gør.


Mvh Carsten
-> Carsten: Tak for hjælpen!

Hvis jeg sætter fugleklodser på den anden lægterække, hindrer det så ikke den naturlige ventilation af skunken, så jeg bliver nødt til i stedet at lave en anden form for ventilation af skunken (f.eks. sætte nogle riste i masonitpladerne, der adskiller udhænget fra skunkrummet)?

Der er til ventilation af "hanebåndsloftet" over 1. salen monteret to udluftningsriste i hver gavl.

Med venlig hilsen

Lars

Lars, Aalborg
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis