At bo i en båd hele året...

Hejsa.

Vi går og rumler med tanken om at realisere en drøm - sælge huset og flytte ned i havnen. Naturligvis ikke i vores Albin, men købe en af de større motorbåde i 35-45 fods størrelse, som er isolerede, med oliefyr, brus/toilet og hele pivetøjet - 'egnet til beboelse' ifølge skibsmæglerne. I prisklassen 1 - 1½ mil. A'la vedhæftede billede. (den har næsten flere kvm. end vores rækkehus)

Vi vil gerne høre erfaringer fra nogle af jer, som bor eller har boet på jeres båd. Er det besværet værd? Ved godt at holdingtanken skal tømmes jævnligt, der skal ferskvand på, vaskemaskinen står i fælleshuset, men er der andre ting, der skal tages med i overvejelserne?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

121 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Formanden for vores skudelaug har boet på en ombygget fiskekutter i 10-15 år, og er ved at opgive det projekt pga. manglende helbred. Hvis i søger erfaringer, så var han måske "erfaren mand som er værd at gæste" -

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Jeg har boet i båd et par år men det er meget længe siden, og der var slet ikke nutidens faciliteter på havnen, og jeg havde også en base på land, jeg droppede fordi der er en masse møgvejr om vinteren. Der blev heller ikke fjernet sne mm. på broerne. Nå det jeg ville sige var at der i Bogense blev givet tilladelse til helårsbeboelse og en del solgte alt og flyttede ind, så ophævede man tilladelsen, også for dem som var flyttet, det var lidt af en bet. Jeg aner ikke om de forfulgte kommunen. Så vær sikker på at båden må ligge der hvor du vil ligge. Umiddelbart ville jeg vælge en anden type end den viste f.eks en Trawlertype med et ordentlig sidedæk og lidt opstående. Det er rimeligt vanskeligt at holde sne/is væk fra dæk og broer, man kan jo ikke bare salte sit skib. Vent lidt og gå derned en vintermorgen og se om det er den udsigt du vil vågne op til. Ellers held og lykke med foretagendet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lynæs:

Den udsigt, vi vågner op til nu, er et genbo-rækkehus med en mand som ligner Onslow fra 'Fint skal det være' i netundertrøje og iført cerut i vinduet...

Så er selv Ishøj Havn i snestorm bedre rolleyes

Vi ville nok lægge os med hækken til broen, så vi nemt kunne komme til og fra borde, uden at skulle ud på sidedækket.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Den vil vi tjekke ud når vi er tilbage. Vi tager en smut til Mandø for at mødes med Lars' køkkenvenner fra studietiden, desværre i bil, da der jo ikke just vrimler med havne på øen.

Hav en god weekend allesammen

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Som et koriosum har de i struer et dejligt skib, som hedder Hyacint.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg ved at Brøndby Havn har flere fastliggere, med egen postkasse i kontorbygningen og trådløst internet.
De ligger samlet i vinterhalvåret på samme bro foran kontorbygningen, så der er fælles snerydning og som jeg kan forstå det, et meget godt sammenhold. Om man kommer i havnen sommer eller vinter, virker de alle glade også den familie der bor der med deres 2 børn.
Nu kigger jeg mest sejlbåd, men når jeg har tænkt over hvad jeg ville have hvis jeg skulle bo i en båd fast, så ville et tørrerum med bord til symaskine, lille værktøjsbord og andre hobbyrelateret ting være et must. Brusebad skal der også være.. Netop for ikke at skulle op i klubhuset og bade de ruskende kolde morgner. Så båden skal indrettes så den er uafhængi af strøm fra broen. DVS eget elværk.
Webasco varme er udemærket, men de går nogle gange istykker og er så dyre at få lavet.. Men nogle gange er fejlsøgning på den type varme også langsommelig og det går altid i stykker når man skal bruge det mest.. oftes fordi man glemmer at bruge det om sommeren. Så jeg ville også installere et pottefyr.. Selve pottefyret varmer godt og man kan sætte centralvarme til det. Pottefyret kan varme uden el men så kører radiatoren ikke.
De var bare lige nogle tanker fra mig. wink Jeg tror at der er lige så mange meninger som der er mennesker og derfor må man føle inde i sig selv hvad man vil. Men jeg tror også at Ann og jeg ender op i en stor båd en dag.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

bare for en ordens skyld, kan det godt virke uden strøm, hvis fyret kan anbringes væsentlig dybere end radiatorer. Detvar der en gang i Tøffen men "grisen" er brændt i stykker.
Det angiver deres hjemmeside også.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har været med til at sætte radiatorer i en stor stålbåd.. og uden pumpe kunne vi ikke på pottefyret til at sende varme rund og det var installeret som det skulle.. Selv en prof. installatør kunne ikke få det til at sende varme rundt og det pottefyr stod helt i bunden af båden.
Det endte med et ekstra batteri så den kunne køre længe uden at blive ladet.
Ved ikke hvad der var galt... men efter de mange, mange timers roden troede jeg ikke det kunne lade sig gøre..
Undskyld hvis jeg har misinformeret.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Albino.
Behøver det lige være et pap skiv med stakit og lukum !
Nå det jeg mener er at i skal se efter noget hvor der virkelig er fuld ståhøjde i det meste af skivet. Og med fuld ståhøjde mener jeg at der når du står op skal der stadig være mindst 30 cm til ruftaget / Dækket, det giver kuller at være i for små rum i flere år. Og båden skal være mindst 40 fod så der er plads til lidt af hvert, men også så i kan opholde jer hver for sig uden at genere hindanden.
Skulle jeg selv ud og have mig et skiv hvor jeg kunne bo hele året rund, ville jeg nok vælge et træskiv. En anden ting der er væsentlig er at der skal være mulighed for at sidde og "drømme" ud af vinduerne, her er det ikke godt nok med et lille koøje. En lysmaskine måtte der være og vaskemasine er en selvfølge.
Hvem sige at det skal være centralvarme, en brændeovn er blevet brugt i skive i mange år, før oliefyret var kommet frem.
Og hvem siger at den skal ligge samme sted de næste 20 år, så en ordentlig motor ville være sagen. En dags tid bliver i to jo også pensionister og så ville det da være rart for jer at kunne sejle til en anden havn, eller endnu bedre, finde en god ankerplads og så en motor jolle til landgang.
Her nede i Sønderborg blev der gjort et stort nummer ud af det med husbåde, ja komunen planlagde faktisk at bygge en bro specielt til husbåde.
Der var virkelig mange interesserede lige ind til de så hvilken rædsel for en husbåd der kom til byen som udstillings båd. Jeg tror de fleste havde forestillet sig en form for båd der også kunne sejle, istedet kom der en beton kasse hvorpå der var bygget et ualmindeligt grimt træskur på.
Den har ligget til salg i havnen i tre år, og så vidt jeg ved er den for øjeblikket lejet ud som atelie / maleriudstilling.
Der ligger flere der har boet i deres både i havnen de sidste 20 år, der ligger også en husbåd bygget af stål, simpel stål kasse med vinduer i og et lille "kockpit" i hver ende den er ca. 3 x 6 m.
Der er yderligere 111 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også